| کد مطلب: ۱۷۶۴۷

نقل‌قول‌های جعلی پان‌ترکیستی

رئیس ستاد مسعود پزشکیان در استان فارس اخبار منتشرشده را تکذیب کرد

نقل‌قول‌های جعلی پان‌ترکیستی

گروه خبر: مسعود پزشکیان، کاندیدای اصلاح‌طلب چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از مهم‌ترین محورهای مورد تاکید خود را رسیدگی به مطالبات همه اقوام ایرانی عنوان کرده است. یعنی همان هنجار قابل دفاع «ایران برای همه ایرانیان» فارغ از تفاوت‌های زبانی، ‌مذهبی، فرهنگی و حتی قومی که البته صریحاً در

قانون اساسی کشور هم مورد تاکید قرار گرفته است. توجه پزشکیان به این موضوع را اما می‌توان برخاسته از موقعیتی دانست که او در آن رشد کرده؛ یعنی رشد و نمو هموطنی آذری در میان هموطنان کُرد در شهر کردنشین مهاباد از توابع آذربایجان غربی.

با این حال تاکید پزشکیان بر این قاعده اساسی که تاکنون چندان هم از سوی ساختار سیاسی حاکم مورد توجه قرار نگرفته به مذاق برخی خوش نیامده‌ است؛ به نحوی که برخی از افراد وابسته به جریان‌ تندرو سعی کرده‌اند با ارتباط دادن پزشکیان به تجزیه‌گرایی و نسبت دادن حمایت برخی اقوام از او به جانبداری او از تجزیه‌طلبان، وجهه او را تخریب کنند. آنها حالا خبر می‌دهند که در جریان حضور پزشکیان در شیراز که روز شنبه اتفاق افتاد، ترکان قشقایی خواستار تشکیل استان قشقایی شده‌اند و این موضوع را هم به قوم‌گرایی و تجزیه‌طلبی نسبت داده‌اند. اما سوال این است که آیا این خبر حقیقت دارد؟

یک منبع آگاه در ستاد انتخاباتی پزشکیان در این‌باره گفت:«چنین مطالبی از سوی دکتر پزشکیان و افراد حاضر در این نشست‌ها عنوان نشده است و کانال‌هایی که این اخبار در آنها درج شده، ‌کانال‌هایی جعلی هستند که هیچ ارتباطی به دکتر پزشکیان و ستاد ایشان ندارد و بعضاً با عناوین مشابه کانال و رسانه‌های رسمی ستاد پزشکیان از سوی رقبای انتخاباتی برای تخریب و انتشار اخبار جعلی راه‌اندازی شده‌اند.»

عبدالرزاق موسوی، رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در استان فارس اما در این‌باره به هم‌میهن می‌گوید:«من در سفری که دکتر پزشکیان به شیراز داشت در تمام لحظات کنار او بودم و جلسات خاصی جدا از جلسه عمومی هم برگزار نشد که محتوای جلسه عموم هم منتشر شده است. من از ناحیه هیچ‌یک از دوستان ندیدم چنین مطلبی بیان شود. به‌عنوان فردی که در استان فارس زندگی می‌کنم تاکنون چنین موضوعاتی را نشنیده‌ام.»

او تاکید می‌کند که چنین درخواستی با پزشکیان مطرح نشده است:«متاسفانه با وجود اینکه در دین و اخلاق تاکید شده که باید مراقب اظهارات و قضاوت‌مان نسبت به دیگران باشیم اما برخی برای رسیدن به یکسری اهداف سیاسی، اقتصادی و... سخنانی می‌گویند که نمونه آنها را در مناظرات صداوسیما مشاهده می‌کنیم.»

موسوی اظهار می‌‌کند:«وقتی می‌خواهیم فردی را مورد قضاوت قرار دهیم،‌ می‌گوییم که باید رفتار،‌ گفتار و سوابق او را بررسی کنیم. گذشته دکتر پزشکیان تا به امروز حاکی از نگاه‌های مبتنی بر قوم‌گرایی و تجزیه‌طلبی نیست و او فارغ از این مباحث است. گاهی برای ایجاد ذهنیت

منفی نسبت به او چنین سخنانی را مطرح می‌کنند. اما نه در عمل و نه در بیان دکتر پزشکیانی که از گذشته تاکنون می‌شناسیم چنین مسائلی مشاهده نشده است. همچنین ما نشنیدیم که دوستان ما چنین مباحثی را مطرح کرده باشند.»

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان در فارس در پاسخ به این سوال که موضوع تشکیل استان قشقایی در استان فارس آیا از مطالبات هموطنان قشقایی هست یا نه، می‌گوید:«اصولاً طرح چنین موضوعی امکان ندارد. زمینه‌ای برای طرح این مسئله در استان فارس وجود ندارد. من با دوستان قشقایی‌ ارتباطاتی دیرینه دارم و هرگز چنین اظهاراتی از سوی آنها نشنیده‌ام.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی