| کد مطلب: ۱۷۶۰۱

حضور و سخنرانی محمدجواد ظریف در همایش انتخاباتی پزشکیان در کاشان

۱۰سال شما حرف زدید، ۱۰دقیقه من

۱۰سال شما حرف زدید، ۱۰دقیقه من

گروه خبر: جمعه‌شب کاشان میزبان محمدجواد ظریف، مشاور مسعود پزشکیان بود. او در حسینیه چهل‌تن کاشان به ایراد سخن پرداخت. با این حال در میانه صحبت‌های او برخی افراد تندرو و وابسته به برخی نامزدهای ریاست‌جمهوری سعی در به‌هم ریختن مراسم سخنرانی او داشتند و با فریاد دروغگو،‌ دروغگو، هجمه‌هایی را به او وارد کردند. ظریف هم سعی کرد پاسخی مناسب به آنها بدهد. ظریف البته بار دیگر در سخنرانی خود در گرگان هم مورد هجمه گروه‌های فشار قرار گرفت و این افراد سعی در ایجاد تنش در میانه صحبت‌های او داشتند.

در ادامه بخش‌هایی از سخنرانی وزیر سابق امور خارجه را می‌خوانید. ظریف در این سخنرانی ضمن گرامیداشت یاد شهدای سانحه 30 اردیبهشت گفت:«امروز ما در آستانه یک تصمیم تاریخی قرار گرفته‌ایم؛ تصمیمی که مردم ما آینده خود را تعیین خواهند کرد. آنها تصمیم‌ می‌گیرند که چه آینده‌ای برای خود و فرزندان‌شان بنا کنند...»

او با تاکید بر اینکه عده‌ای نمی‌خواهند شما تصمیم بگیرید، ادامه داد:«گروهی که از خون و مال این مردم ارتزاق می‌کنند، حقوق‌بگیر خارجی‌ها هستند و در خارج امید براندازی دارند، نمی‌خواهند شما تصمیم بگیرید. گروه دیگری هم هستند که از غیبت شما پای صندوق رای برای حاکمیت اقلیتی پرگو و پرسروصدا بر اکثریت مردم جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند. این گروه هم نمی‌خواهند شما پای صندوق رای بروید،‌ آنها هم دوست دارند شما را ناامید کنند و به شما بگویند رئیس‌جمهور نقشی ندارد.»

فرق می‌کند خاتمی در پاستور باشد یا احمدی‌نژاد

وزیر سابق امور خارجه یادآوری کرد که با چندین رئیس‌جمهور از نزدیک همکاری داشته است:«به شما می‌گویم که رئیس‌جمهور تاثیرگذار است. فرق می‌کند که خاتمی در پاستور باشد یا احمدی‌نژاد. گروهی می‌خواهند شما فراموش کنید که این آقایان میراث‌دار احمدی‌نژاد هستند. می‌خواهند فراموش کنید که تحریم‌ها را اینها بر سر شما آورده‌اند و این وضعیت کشور حاصل هشت سال دولت روحانی نیست، ‌بلکه حاصل هشت سال نکبت احمدی‌نژاد است. احمدی‌نژادی که آنها در همه مراحل از او حمایت کردند.»

او این را هم گفت که شما می‌گویید رای به پزشکیان یعنی رای به روحانی اما من به شما می‌گویم رای به جلیلی، قالیباف، زاکانی و قاضی‌زاده‌هاشمی یعنی رای به احمدی‌نژاد:«وقتی شهید رئیسی می‌خواست برجام را زنده کند، چه کسانی در برابر او ایستادند. جز این آقایان که امروز میراث‌دار شهید رئیسی شده‌اند؟ فراموش نکنید زمانی که شهید امیرعبداللهیان را به کمیسیون اصل 90 مجلس خواستند، از او بازخواست کردند که چرا می‌خواهی برجام را احیا کنی؟»

ظریف خطاب به افراد وابسته به جریان تندرو که سعی در به‌هم ریختن فضای سخنرانی داشتند، گفت:«مردم نیامده‌اند صدای شما را بشنوند. ده سال است که هر نادرست و بی‌ادبی، ‌هر دروغ و تحریفی را پخش کرده‌ا‌ید. مرگ بر منافق. شما بگویید چه کسی تحریم آمریکاست؟ من تحریم آمریکا هستم یا آقای جلیلی؟ آقای قالیباف؟ چرا وقتی دولت آمریکا من را تحریم کرد، به جای فحش به آمریکا به من فحش دادید؟ 10 سال تمام دستگاه‌های تبلیغاتی کشور،‌ در اختیار آقایان بود. 10 دقیقه از صداوسیما صحبت کردم انگار آب به لانه مورچگان ریخته‌اند. الان هم یک اقلیت کوچک، نمی‌خواهند بگذارند، شما سخن حق را بشنوید.»

دروغگویان از آگاهی مردم می‌ترسند

بعد از آرام شدن فضای مسجد، ظریف با اشاره به موضوع تحریم‌ها و برجام ادامه داد:«همین اقلیت برخلاف همه اصول انتخاباتی به صداوسیما هجوم آورده‌اند و می‌خواهند با دروغ و فریبکاری مردم را بفریبند. اما مردم ما بالغ و آگاهند و این‌بار با خانه‌ نشستن به این افراد اجازه نخواهند داد که احساس در اکثریت بودن،‌ کنند. او خطاب به برهم‌زنندگان فضای سالن سخنرانی به آیه قرآنی «یجعَلُونَ أَصَٰبِعَهُمۡ فِیٓ ءَاذَانِهِم مِّنَ ٱلصَّوَٰعِقِ حَذَرَ ٱلۡمَوۡتِۚ» به این معنا که «می‌ترسید از طوفان آگاهی مردم»،‌ اشاره کرد:«این را قرآن خطاب به شما می‌گوید، باید هم از آگاهی مردم بترسید. دروغگویان از آگاهی مردم می‌ترسند. با نعره‌ کشیدن و دروغگو گفتن مشکلی حل نخواهد شد. من می‌خواهم شما حقیقت را بشنوید دوستان این را نمی‌خواهند. با غوغاسالاری و دروغگویی و اینکه فریاد بزنید دروغگو، ‌کسی دروغگو نمی‌شود.»

وزیر امور خارجه سابق ایران اضافه کرد:«آیا می‌خواهید کشور با تحریم اداره و سفره شما هر روز کوچک‌تر شود؟ آیا می‌خواهید همواره با فشار زندگی کنید یا سربلند و سرافراز. اگر مقام معظم رهبری را قبول دارید، ‌فرمودند اگر یک ساعت تحریم زودتر برداشته شود من راضی‌ترم. اگر مقام معظم رهبری را قبول دارید که ندارید. زیرا ایشان فرمودند من شهادت می‌دهم که اینها امین‌، صادق، شجاع و غیورند.»

ظریف خطاب به افرادی که او را دروغگو خطاب می‌کردند،‌ گفت:«دروغگو شمایید که به رهبر معظم انقلاب تهمت می‌زنید. خجالت نمی‌کشید به فردی که رهبر معظم انقلاب بارها به او گفته صادق،‌ می‌گویید دروغگو، شرم‌تان باد. دروغ می‌گویید اگر می‌گویید طرفدار رهبری هستید. دروغ می‌گویید که طرفدار شهید رئیسی هستید. دروغ می‌گویید که طرفدار شهید امیرعبداللهیان هستید.»

دروغ گفته‌اند که روحانی واکسن کرونا نیاورد

او با تاکید بر اینکه ما سرکوب‌گر اقلیت نیستیم. مانند اقلیتی که سرکوب‌گر اکثریت در کشور ما شده است، گفت: «اقلیت باید بتواند در جامعه ایران نظر بدهد. نظر شما محترم است اما اجازه دهید صحبت کنم. فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ. گوش کنید، ‌اگر اشتباه نبود بپذیرید. دروغ به شما گفته‌اند. فراموش کرده‌اید از این هشت سال سه سال آن جهان گرفتار کرونا بود. فراموش کرده‌اید به شما دروغ گفته‌اند که روحانی واکسن نیاورد. فراموش نکردید که آقایان می‌گفتند ما واکسن داخلی تولید می‌کنیم و مانع می‌شدند. اما وقتی ما دولت را ترک کردیم 120 میلیون دز واکسن آوردند. مگر واکسن خمره رنگرزی است که یک هفته بعد از خروج ما از وزارت خارجه میلیون‌ها دز واکسن وارد شود؟ شما نمی‌دانید چه خون دلی خوردیم چه سختی‌ها کشیدیم تا این واکسن‌ها را وارد کشور کردیم. افرادی که می‌خواستند با خون شما ارتزاق کنند، ‌اجازه ورود این واکسن‌ها را نمی‌دادند.»

او در ادامه ضمن تذکر به تندروها برای پرهیز از دوقطبی‌سازی گفت:«من به‌دنبال دوقطبی‌سازی نیستم. به دنبال فرستادن مردم پای صندوق‌های رای هستم. رفتن مردم پای صندوق رای، قدرت کشور را افزایش می‌دهد تا بتوانند در برابر ابرقدرت‌ها ایستادگی کنند تا کسی جرأت نکند ایران را تحریم کند. آیا دوست دارید تعداد کمتری پای صندوق‌های رای بروند؟»

مشاور پزشکیان با تاکید دوباره بر احترام به اقلیت‌ عنوان کرد:«ما مانند اقلیت نیستیم که با اکثریت مردم با چماق برخورد می‌کنند، هیهات من‌الچای دبش. یادتان نیست نانماینده کاشان که روزگار را بر من در مجلس سیاه کرده بود، ‌گند چای دبش را درآورد؟ همه اختلاس‌گران از آغاز تا آخر را که بیاورید به اندازه چای دبش نمی‌شود. آقای پورمحمدی اصلاح‌طلب نیست بلکه رئیس جامعه روحانیت مبارز - یکی از ستون‌های انقلاب - است. او در مناظره در مقابل جلیلی گفت «جلیلی به او گفته است اگر تو رئیس‌جمهور بودیFATF را می‌پذیرفتیم.» آیا به خاطر مخالفت با روحانی این کشور را بدبخت کردید؟ بگویید پورمحمدی دروغ می‌گوید..... با چه رویی در برابر این مردم می‌ایستند و دروغ می‌گویند؟»

مردم شب گرسنه می‌خوابند

او بار دیگر ضمن دعوت از افرادی که قصد بر هم زدن سخنرانی او را داشتند به آرامش، عنوان کرد:«اگر من این برخوردهای شما را در اینستاگرام بگذارم رای آقای پزشکیان دوبرابر می‌شود. می‌خواهم با شما به عنوان دختران و پسرانم صحبت کنم. نمی‌دانید چرا وقتی شهید سلیمانی شهید شد اولین شب شهادت او صداوسیما که با من رابطه خوبی هم نداشت از من دعوت کرد که درباره او صحبت کنم. ‌چرا شما‌ها را دعوت نکرد؟ چرا رفقای شما را دعوت نکرد،‌ چرا جلیلی را دعوت نکرد. تاریخ را نمی‌توانید تغییر دهید. با فریاد زدن، جلوی حرف حق را نمی‌شود گرفت.»

مشاور پزشکیان این سوالات را هم مطرح کرد که آیا تحریم خوب است؟ شعار دادن و جیب مردم را خالی کردن، خوب است؟:«اگر من در برابر غربی‌ها توافق را پاره کرده و برگشته بودم، خیلی سوت و کف در ایران داشتم اما شما را بیچاره کرده بودم. شجاعت در تصمیم‌گیریست نه در تصمیم نگرفتن. مردم ما مستحق این هستند که ما در راه آنها قربانی شویم نه اینکه قربانی مطامع سیاسی، حزبی و جناحی ما شوند. مردم ما شهید دادند که با گوشت 700 هزار تومانی زندگی کنند؟ مردم ما در برابر تحریم مقاومت کردند که گروهی پرگو باز هم از جیب آنها خرج کنند و بگویند وضع خیلی خوب است؟ آیا مناظره‌ها را نگاه می‌کنید؟ برخی چنان صحبت می‌کنند که اگر ندانید درباره کجا سخن می‌گویند فکر می‌کنید اینجا سوئیس است. با دروغ شکم مردم سیر می‌شود؟ مردم ما به‌خاطر شعارهای شما شب گرسنه می‌خوابند.»

ظریف خطاب به افرادی که فریاد هیهات من‌الذله بر‌می‌آوردند، به آیه قرآنی «والفضل ما شهدت به الأعداء»، اشاره و اظهار کرد:«فضل آن است که در پشت تریبون‌ها داد نزنید. در متن انگلیسی کتاب «بنجامین نتانیاهو» نوشته شده که برجام بزرگ‌ترین خطر برای اسرائیل بود. ‌او در این کتاب می‌گوید: «روزی که برجام تصویب شد، قسم خوردم آن را نابود کنم.» چرا شماها با نتانیاهو هم‌‌قسم هستید؟ سردار سلیمانی گفت، «اگر جلیلی رئیس‌جمهور شود من یک روز نمی‌مانم.» آقای قالیباف اخیرا، گفت سوپرانقلابی‌ها،‌ شهید سلیمانی را هم قبول نداشتند. با خون شهدا بازی نکنید. ما تا پایان عمر وامدار آنها و ایثارگران هستیم.»

آینده ما را خیابان تعیین نمی‌کند

وزیر سابق امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه آینده ما را خیابان تعیین نمی‌کند بلکه صندوق رای تعیین می‌کند، اظهار کرد:«ما به دنبال آن هستیم که مخالف سخن بگوید. اما شما همه مخالفان‌تان را در این کشور خفه کرده‌اید. به اسم شهدا، به اسم شهید سلیمانی. آیا صحبت‌های شهید سلیمانی را نشنیدید که گفت آن دختر بدحجاب هم دختر من است؟ چرا بر سرش باتوم زدید؟ شما میراث‌دار سلیمانی نیستید. با خون شهدا کاسبی نکنید. ما شرمنده مردم هستیم.»

ظریف با بیان اینکه پزشکیان انسان صادق، متخصص و وارسته‌ای است خطاب به تندروهای حاضر در مراسم سخنرانی گفت:«همان شورای نگهبانی که جلیلی را تایید کرده،‌ پزشکیان را هم تایید کرده است. در حساب پزشکیان و خانواده او نهاده دامی و چای دبش نیست. راه مبارزه با اختلاس این نیست افرادی را بیاورید که هزینه‌های هنگفت تبلیغاتی‌شان از همین محل‌ها تامین می‌شود.»

مشاور پزشکیان به تندروها توصیه کرد:«شما جوانان به جای اینکه وقت خود را برای افرادی تلف کنید که علاقه‌ای به آینده شما ندارند،‌ به دنبال پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی،‌ نوآوری و ساختن کشور بروید. این کشور نیاز به نیروی جوان دارد. من نمی‌گویم سیاسی نباشید اما وقت خود را بگذارید برای اینکه کشور نیاز به علم، ‌فن‌آوری، ‌روابط سالم با جهان دارد و نباید در برابر هیچ کشوری احساس ضعف و کوچکی کند. ما باید انتخاب داشته باشیم. سربلند باشید.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی