| کد مطلب: ۱۷۶۰۲

پزشکیان: مردم تعیین می کنند

پزشکیان: مردم تعیین می کنند

گروه خبر: در آغاز هفته منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری، برای نامزد اصلاح‌طلبان شلوغ و پرکار بود. مسعود پزشکیان صبح شنبه در سنندج حاضر شد، عصر به شیراز رفت و شب را نیز در اهواز بود. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در سنندج و شیراز بر مزار شهدا حاضر شد و به‌خصوص حضور او بر سر مزار کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی و شهدای حمله تروریستی شاهچراغ مورد توجه قرار گرفت. سفرهای پزشکیان در حالی ادامه دارد که محمدجواد ظریف به‌عنوان شاخص‌ترین حامی او نیز در استان‌های مختلف به سخنرانی و جلب حمایت مردم از تنها نامزد اصلاح‌طلب حاضر در این انتخابات می‌پردازد.

ایران برای همه ایرانیان

مسعود پزشکیان از پدری اهل آذربایجان و مادری کُردزبان به دنیا آمده است. احتمالاً بزرگ شدن در دامن چنین مادری دلیل دانستن زبان کُردی از سوی پزشکیان باشد. او قصد خود از سفر به سنندج را دیدار با مردم ایران‌دوست، وفادار و قهرمان کردستان اعلام کرد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری هنگامی که در فرودگاه سنندج مورد استقبال قرار گرفت، به خواست یک خبرنگار، پاسخ او را به زبان کُردی داد. پزشکیان گفت: «در خدمت مردم کردستان هستم و انشاالله اگر موفق شوم، مشکلاتی که اکنون در کردستان و مناطق محروم هست را حل و فصل می‌کنم.»

پزشکیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه کردها و اهل سنت چه جایگاهی در کابینه شما خواهند داشت؟ گفت: «کرد و عرب و همه کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند براساس شایستگی باید جایگاه خود را داشته باشند. کشور را مردم ایران و شایستگان باید درست کنند نه‌فقط یک گروه و یک جناح و یک دسته. اولویت من از بین بردن بی‌عدالتی و تبعیض در جامعه چه از نظر جنسیتی، اشتغال، صنعت و.. است، این وضعیت اگر از بین برود می‌توانیم رفاه ملی ایجاد کنیم و ایران و عزت ایران را به جایی برسانیم که به جای اینکه جوانان ایران آرزو کنند به کشور‌های دیگر بروند کشوری بسازیم که دیگران آرزو کنند اینجا بیایند.»

خبرنگار دیگری از پزشکیان پرسید که آیا در رقابت می‌ماند یا کنار می‌رود؟ این نامزد انتخابات گفت: «مگر قرار است نمانم؟ ما تا آخرش هستیم از بقیه بپرسید هستند یا نه.»

سخنرانی در جمع مردم سنندج

مسعود پزشکیان برای سخنرانی در جمع مردم مرکز استان کردستان، به پارک سپیدار سنندج رفت. به گزارش ایرنا، پزشکیان با اشاره به اینکه شرم‌آور است برای جوانان ما که دارای مدارک لیسانس، فوق‌لیسانس و یا حتی دکتری هستند، برای یک لقمه نان کولبری کنند، اظهار داشت: «این را با یک معادل یا وضعیت علمی بین دو کشور به یک داد و ستد سودمند تبدیل و مرزی درست کنیم که داد و ستد شکل بگیرد نه کولبری.»

وی افزود: «اجازه نمی‌دهیم کسانی که معلوم نیست نفت را چگونه می‌فروشند و پول آن را کجا خرج می‌کنند، به فعالیت‌شان ادامه دهند. وقتی شفاف عمل نمی‌کنیم عده‌ای آقازاده تیلیاردر می‌شوند، چراکه هوا را آلوده می‌بینند و در این هوا کسب درآمد می‌کنند. با فساد، رانت، بی‌عدالتی و تبعیض مقابله می‌کنیم و اجازه نمی‌‌هیم عده‌ای با عنوان کاسبان تحریم به راحتی به کارشان ادامه دهند. ما این هوای آلوده را پاک می‌کنیم و کاری می‌کنیم همه مردم به طور عادلانه از منابع و امکانات بهره‌مند شوند.»

پزشکیان با بیان اینکه وقتی عدالت باشد، مرز برای غرب کشور تهدید نخواهد بود، ادامه داد: «مرز یک فرصت است و ما مرز را تبدیل به فضایی برای داد و ستد می‌کنیم، چرا باید جوانان برای یک لقمه نان به کولبری روی بیاورند؟»

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به موضوع زنان و برخورد با آنان اشاره داشت و گفت: «برای زنان و خواهران‌مان احترام قائلیم و مخالف برخورد خشن و غیرانسانی با زنان هستیم و اجازه نخواهیم داد این اتفاق بیفتد.»

پزشکیان از مردم خواست او را بزرگ نکنند و گفت: «من هم مثل شما هستم و وظیفه دارم به تعهداتم عمل کنم، هیچ‌گاه از من تعریف نکنید وگرنه من هم یک دیکتاتور می‌شوم.»

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «دلیل این شکاف این است، عده‌ای خاص تصور می‌کنند عقل کل هستند و همه چیز را فقط آنان می‌فهمند و بقیه مردم اجنبی و بیگانه هستند. ما آمده‌ایم این بازی را بر هم بزنیم و اجازه ندهیم عده‌ای قدرت را به‌دست بگیرند و این نیازمند حضور شما مردم در صحنه است و کُرد و لر و ترک و عرب و بلوچ و فارس حق تصمیم‌گیری و مشارکت دارند. یکی در مناظره می‌گوید اجازه نمی‌دهم رئیس‌جمهور شوی، تو چه کاره هستی که نگذاری؟ این مردم هستند که تصمیم می‌گیرند به چه کسی رای دهند یا ندهند.»

پزشکیان در پایان سخنانش به زبان کُردی گفت: «زنده باد ایران، زنده باد ایران.»

سفر به دیار حافظ

شیراز مقصد دوم مسعود پزشکیان بود. به گزارش ایرنا، پزشکیان در فرودگاه شهید دستغیب شیراز، مورد استقبال محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری، فرماندار شیراز، محمدابراهیم انصاری‌لاری، استاندار اسبق فارس، دکتر آیت‌اله رزمجو، رئیس ستاد دانشگاهیان، رحیمی، استاندار دولت روحانی، عالیشوندی و امیری، فرمانداران سابق دولت،  سیدمحمدعلی افشانی، استاندار سابق فارس در دولت روحانی و شهردار سابق تهران، دیگر چهره‌های سیاسی فارس و حامیان خود قرار گرفت.

سخن دانشجویان

تصاویر تجمع شیراز نشان می‌دهد که استقبال پرشوری از این نامزد انتخابات چهاردهم صورت گرفت. پیش از اینکه پزشکیان پشت تریبون برود، چند نفر از دانشجویان صحبت کردند. به گزارش ایرنا، یکی از این دانشجویان خطاب به پزشکیان گفت: «حال ما جوانان ایران خوب نیست، جوانان وطن نه آزادی دارند و نه آینده و بسیار از شرایط فعلی به ستوه آمده و فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند.»

یک دانشجوی دهه هشتادی نیز گفت: «به ما قول می‌دهید که زمانی که رئیس‌جمهور شدید عزت دانشجو را بازگردانید؟ آیا قول می‌دهید که دوباره فعالیت آزاد و مستقل در دانشگاه داشته باشیم و عدالت جنسیتی، فرهنگی و قومیتی را برقرار می‌کنید؟ موضع آشکار شما در مقابل جنبش زن، زندگی، آزادی چیست؟ نرخ بیکاری را چند درصد می‌کنید، واقعی یا آمارسازی؟ آیا بعد از انتخابات باز هم به سراغ ما می‌آیید یا ما را به خیر و شما را به سلامت. می‌خواهیم با صدای بلند بگوییم اگر آمده‌اید در این مسیر با ما باشید. ما هم شما را تنها نخواهیم گذاشت، ما دانشجویان آمده‌ایم برای ساختن ایران.»

پزشکیان: صدای شما هستم

پزشکیان در جمع مردم شیراز گفت: «من آمده‌ام که صدای شما و گوش شما باشم و به قول شما قول می‌دهم به فکر زنان، دختران، دانشجویان، کشاورزان، اقوام و طوایف باشم. من اینجا قول خواهم داد که هرگز زیر بار زور نخواهم رفت و بی‌عدالتی و تبعیض را نخواهم پذیرفت. تلاش خواهم کرد فارس که زمانی امپراطوری باستان بود و میراث‌دار فرهنگ عظیم کورش است را سربلند کنم.»

پزشکیان ادامه داد: «می‌توانیم تمام اشتباهات گذشته را دست به دست هم حل کنیم و سیلی به راه خواهیم انداخت که هیچ‌کس را یارای مقابله با آن نباشد. من فریاد جوانان خواهم شد و آینده را که پشتوانه آن امپراطوری قدرتمند است خواهیم ساخت.»

وی با بیان اینکه اینجا قول می‌دهم بی‌عدالتی و تبعیض را نخواهم پذیرفت، اضافه کرد: «من قول می‌دهم صدای بی‌صدایان، محرومان و مظلومان، روستاییان، ایلات و طوایف و عشایر، پیران و جوانان باشم.»

استقبال گسترده از مسعود پزشکیان در شیراز/ عکس: سعید زارعیان

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی