| کد مطلب: ۱۴۳۰۲

بررسی تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو؛

فشار بر اسرائیل برای آتش‌بس

رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل روز پنجشنبه طی یک تماس تلفنی، به بحث درباره وضعیت جنگ در غزه، برقراری آتش‌بس و واکنش احتمالی ایران به حمله به کنسولگری دمشق پرداختند.

رسانه آمریکایی اکسیوس به نقل از یک منبع آگاه، اعلام کرد که این تماس پرتنش و چالش‌برانگیز بوده و بیش از ۳۰ دقیقه به طول انجامیده است. برخی منابع نیز از مکالمه‌ای ۵۰ دقیقه‌ای خبر می‌دهند. کاخ سفید خبر کوتاهی از مسائل مطرح‌شده در این تماس منتشر کرد. براساس این خبر، بایدن وضعیت انسانی در غزه و حمله به کارکنان سازمان‌های بشردوستانه را غیرقابل‌قبول دانسته است.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین مطرح کرده که سیاست‌های آمریکا نسبت به مسئله غزه با ارزیابی واشنگتن از اقدامات فوری اسرائیل نسبت به خواسته‌های آمریکا تعیین خواهد شد. بایدن بر ضرورت آتش‌بس در غزه تاکید داشته و از نتانیاهو خواسته است که اختیاراتی به نمایندگان اسرائیل در مذاکرات داده شود تا توافقی برای بازگشت گروگان‌ها به خانه منعقد شود. رئیس‌جمهور آمریکا بر حمایت از اسرائیل در برابر تهدیدات ایران تاکید کرده است.

تنش میان دو متحد

روابط آمریکا و اسرائیل طی ۶ ماه گذشته همواره با چالش‌هایی همراه بوده است. چند روز قبل برای اولین بار، قطعنامه‌ آتش‌بس در غزه که به پیشنهاد اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل در این شورا مطرح شد، توسط آمریکا وتو نشد و به تصویب رسید. هرچند که این قطعنامه تغییری در روند جنگ ایجاد نکرده است. البته این چالش‌ها مانع از کمک‌های ایالات متحده و ارسال تجهیزات و تسلیحات به اسرائیل نشده است.

آمریکا از یک طرف محموله‌های اسلحه به اسرائیل می‌فرستد و از سوی دیگر کمک‌های انسانی از آسمان غزه برای فلسطینی‌ها می‌ریزد. قتل‌عام غیرنظامیان، خطر وقوع قحطی، حمله به کارمندان نهادهای بین‌المللی مثل «آشپزخانه مرکزی جهان»، حمله به چادر خبرنگاران، ویرانی بیمارستان شفا، بی‌توجهی به قطعنامه شورای امنیت و احتمال وقوع یک کشتار دیگر در رفح، اعتراض‌های فراوانی به عملکرد اسرائیل در این جنگ وارد کرده است. آمریکایی‌ها در جریان جنگ غزه، تحت فشار افکار عمومی بین‌المللی و داخلی هستند.

کارشناسان معتقدند که آمریکایی‌ها به خاطر شریک شدن در کشتار اسرائیل در غزه و حمایت‌های بی‌اندازه‌ای که طی ۱۸۰ روز گذشته از تل‌آویو داشتند، به‌دنبال پایان دادن به این جنگ و خروج از این وضعیت هستند. مسئله اسرائیل در سیاست خارجی و داخلی آمریکا اهمیت بسیار بالایی دارد. کارشناسان معتقدند که عملکرد اسرائیل باعث وقوع این حد از انتقادات در میان مقامات آمریکایی شده است.

کشته شدن امدادگران یکی از آخرین وقایع تلخ فلسطین است که مورد توجه دولت آمریکا قرار گرفته است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا مطرح کرده است که این کشور در حال بررسی تحقیقات اسرائیل در مورد حمله و کشته شدن امدادگران است. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید نیز سه روز قبل مطرح کرد که مدرکی دال بر عمدی بودن این حمله وجود ندارد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی