| کد مطلب: ۲۳۱۴۹

ایلان ماسک برای پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‏‌جمهوری تمام تلاش‌‏اش را می‌‏کند

تبلیغات آقای X

تبلیغات آقای X

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در کتاب جدید خود «نجات آمریکا» می‌نویسد، مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت متا مالک فیس‌بوک و اینستاگرام، در انتخابات 2020 علیه او توطئه کرد و اگر ترامپ دوباره انتخاب شود، زاکربرگ «بقیه عمرش را در زندان خواهد گذراند.»‌

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در کتاب جدید خود «نجات آمریکا» می‌نویسد، مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت متا مالک فیس‌بوک و اینستاگرام، در انتخابات ۲۰۲۰ علیه او توطئه کرد و اگر ترامپ دوباره انتخاب شود، زاکربرگ «بقیه عمرش را در زندان خواهد گذراند.»‌ ترامپ پیش از این نیز بارها زاکربرگ را به مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ متهم کرده بود. شرکت متا امسال اقداماتی را انجام داد تا به محافظه‌کاران اطمینان دهد که هیچ تاثیری بر کمپین‌های انتخاباتی نخواهد داشت.

سال ۲۰۲۰ در بحبوبه همه‌گیری کرونا، انتظار می‌رفت جمعیت بالایی در انتخابات شرکت کنند. مدیران دفاتر اخذ رای مجبور بودند شمار بالایی از آرای پستی را مدیریت کنند که تعداد آنها بی‌سابقه بود و در عین حال مراقب باشند که کارکنان‌شان مریض نشوند. بودجه بسیاری از این دفاتر قبل از انتخابات تمام شدند و با‌وجود کمک‌های بسیار کم دولت فدرال، «مرکز فناوری و زندگی مدنی» سازمان مردم‌نهاد در شیکاگو صدها میلیون دلار به دفاتر انتخاباتی محلی کمک کرد که ۳۵۰ میلیون دلار آن از سوی مارک زاکربرگ و همسرش، پرسیلیا چان اهدا شد.

از این کمک‌ها برای خرید صندوق رای‌گیری، پرداخت حقوق ناظران، خرید دوربین‌های بدن‌پوش که تصاویر کارکنان را هنگام شمارش آراء ضبط می‌کرد، استفاده شد. نکته اینجاست که خبر کمک‌های مالی زاکربرگ‌ در شبکه‌های مجازی به‌گونه دیگری چرخید تا نشان دهند او مستقیماً به کمپین جو بایدن ۴۰۰ میلیون دلار کمک کرده است. 

این کمک‌ها حمایت مالی از کمپین انتخاباتی ۲۰۲۰ جو بایدن نبود و قوانین بودجه کمپین‌ها را هم نقض نکرد و در نتیجه زاکربرگ مرتکب اقدام غیرقانونی نشده است. ترامپ در سخنرانی‌های خود بارها اقدام زاکربرگ را مداخله در انتخابات و غیرقانونی برشمرده است. اما او حالا میلیاردر دیگری را پشت خود دارد: ثروتمندترین مرد جهان،‌ ایلان ماسک. او سه ماه پیش به همراه چندین کارفرمای برجسته حوزه فناوری سازمان America PAC  - نوعی «سازمان اقدام سیاسی» یا  Super PAC است که برخلاف نوع سنتی آن یا Traditional PACs می‌توان کمک‌های مالی نامحدودی را از طریق افراد، شرکت‌های بزرگ، اتحادیه‌ها و دیگر گروه‌ها جمع‌آوری کرد - برای ساخت تبلیغات در حمایت یا علیه نامزدهای رقابت‌های سیاسی استفاده کرد.

این کمک‌ها نمی‌توانند به‌طور مستقیم به حساب کمپین‌ها یا احزاب سیاسی واریز شوند. حالا ایلان ماسک با سازمان America PAC  به مردم پیشنهاد می‌دهد که اگر بتوانند یک رای‌دهنده در ایالت‌های چرخشی را راضی کنند تا طوماری را در حمایت از ماده اول و دوم قانون اساسی امضا کنند، به آنها ۴۷دلار می‌دهد. 

این اقدام به‌نوعی تشویق مالی افرادی در ایالت‌های چرخشی برای ثبت‌نام رای‌گیری است که احتمالاً به دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه رای خواهند داد. پرداخت پول به‌طور مستقیم به افراد برای ثبت‌نام در رای‌گیری، اقدامی غیرقانونی است اما طومار آمریکا یک اقدامی لب‌مرز است که به‌جای رای‌دهندگان، به مشوقان ۴۷دلار می‌دهد. ماسک آن را «پول راحت» خطاب می‌کند.

ریچارد هیسن، استاد حقوق دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای و تحلیل‌گر قوانین انتخابات در شبکه ان‌بی‌سی‌نیوز می‌گوید: «تا به‌حال همچین چیزی ندیده بودم. او از پلتفرم خود بسیار آشکارتر و مستقیم‌تر به‌نفع ترامپ استفاده می‌کند که تا حالا در هیچ شبکه مجازی یا رسانه سنتی ندیده‌ام.» هیسن معتقد است ماسک هیچ‌کدام از قوانین بودجه انتخابات را نقض نکرده و براساس حق آزادی بیان می‌تواند شبکه ایکس را به‌ سمت هرکدام از طیف‌های سیاسی که دلش می‌خواهد، پیش ببرد، تا زمانی که روابط خود با ترامپ را علنی کند. بر اساس قانون، پرداخت پول به‌افراد برای رای دادن، ثبت‌نام یا حتی رای ندادن در انتخابات فدرال، ممنوع است. اما این اقدامات ماسک هیچ‌کدام غیرقانونی نیستند.  

تناقض اینجاست که ترامپ عملکرد زاکربرگ را به نفع بایدن و مداخله در انتخابات متهم می‌کند اما حالا ماسک و شبکه ایکس را برای حمایت از خود دارد. ترامپ پس از آنکه در ۱۳ جولای از ترور نجات پیدا کرد، هفته گذشته به محل حادثه در ایالت پنسیلوانیا بازگشت و همایش برگزار کرد.

ایلان ماسک هم با پوشیدن کلاه «آمریکا را دوباره باعظمت می‌کنیم» مشکی‌رنگ در کنار او از هیجان بالا و پایین می‌پرید. کارشناسان ورود ماسک به رقابت‌های انتخاباتی را در هفته‌های پایانی کمپین ریاست‌جمهوری به‌گونه‌ای توصیف می‌کنند که در تاریخ مدرن بی‌سابقه ا‌ست. او حالا هفته‌ای چند بار با ترامپ تلفنی صحبت می‌کند. 

به‌گزارش نیویورک‌تایمز، ماسک در پنسیلوانیا به معتمدین اعلام کرد که باور دارد رکن اساسی دور دوم انتخابات ترامپ است.  او بی‌وقفه نامزدی ترامپ را برای ۲۰۱ میلیون دنبال‌کنندگانش در شبکه ایکس تبلیغ می‌کند. ماسک توئیتر را به‌مبلغ ۴۴ میلیارد دلار خرید و از آن برای انتشار تئوری‌های توطئه درباره حزب دموکرات و توهین به نامزد آن، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا استفاده می‌کند. 

فراتر از همه، ایلان ماسک شخصاً مسئولیت هدایت کمک‌های مالی را که از اعضای AmericaPAC دریافت می‌کند، برعهده دارد. او خود ده‌ها میلیون دلار اهدا کرده تا برای دونالد ترامپ، نه‌فقط در پنسیلوانیا بلکه در سراسر آمریکا رای جمع کند. ماسک حتی پیشنهاد داد تا یک اتوبوسی را برای فعالیت‌های انتخاباتی در سراسر پنسیلوانیا بگرداند و خود درِ خانه‌ها را بزند که بداند پولی که اهدا می‌کند چگونه خرج می‌شود. 

تلاش‌های ماسک برای انتخاب دوباره ترامپ با همان انرژی پرتب و تاب و خواسته‌های هیجان‌انگیزی همراه است که در کمپانی‌هایش، اسپیس ایکس، تسلا و ایکس تزریق کرده و تصویر آشکاری را از طرح مبارزه ماسک نشان می‌دهد. اوایل فوریه سال گذشته، ماسک در یک محفل خصوصی با لحن آخرالزمانی درباره آنچه او نیاز حیاتی برای شکست جو بایدن، نامزد وقت ریاست‌جمهوری، می‌دانست، صحبت می‌کرد. اما حتی زمانی که با مشاورانش در آستین، ایالت تگزاس، در ماه آوریل صحبت می‌کرد که Super PAC خود را راه‌اندازی کند، ماسک طوری حرف می‌زد که بین این دو نامزد انگار ترامپ شرارت کمتری دارد.

او در بهار گذشته به دوستانش گفته بود که مطمئن نیست که حتی می‌خواهد منحصراً از ترامپ حمایت کند یا نه.  این روزها در گفت‌وگوهای خصوصی، ماسک درباره خطرات انتخابات و نیاز به پیروزی ترامپ در انتخابات در تمام‌مدت و تقریباً دیوانه‌وار صحبت می‌کند. او شهامت ترامپ هنگام ترور را می‌ستاید. ماسک دقیقاً شب تلاش ناموفق برای ترور ترامپ در باتلر حمایتش را اعلام کرد و از بامزگی‌های ترامپ می‌گوید. یکی از افرادی که اخیراً با ماسک صحبت کرده می‌گوید او بدون هیچ ذره‌ای شوخی اعلام می‌کند «من عاشق ترامپم.» 

هیجان‌زدگی ماسک دیدگاه او از این لحظه تاریخی آمریکا است. در شبکه ایکس، او با عبارت‌های ترسناک درباره اثرات سیاست‌های مترقی‌خواهان و سانسورها هشدار داده است. او بدون هیچ مبنایی ادعا می‌کند که دموکرات‌ها تلاش می‌کنند کشور را با مهاجران غیرقانونی پر کنند و به آنها قدرت دائمی دهد. او هشدار می‌دهد که رقابت ۲۰۲۴ می‌تواند آخرین انتخابات آزاد در آمریکا باشد. 

بازگشت ارزش مادی حمایتی که ماسک از ترامپ می‌کند غیرممکن است. این موضوع تاحدی به‌دلیل نقش آن در شبکه ایکس است؛ جایی که بیشتر پیام‌های رئیس‌جمهور سابق را منعکس می‌کند. ترامپ در محافل خصوصی از عبارت‌های باشکوه و غیرمستند برای توصیف اهدای کمک‌های مالی ماسک به سوپر پک استفاده می‌کند؛ به یکی از مشاورانش اخیراً گفت که رقم آن ۵۰۰ میلیون دلار است. 

اما دوستان و همکاران او می‌گویند ماسک از همان استراتژی استفاده می‌کند که در بحران‌های دیگر استفاده می‌کرد که آنها را بحران موجودیتی می‌دانست. زمانی که کمپانی‌های ماسک در آستانه فاجعه قرار داشتند، ماسک شب‌ها تا دیروقت کار می‌کرد، تغییراتی در طراحی‌های راکت‌ها در اسپیس ایکس می‌داد، روی مبل کارخانه تسلا می‌خوابید تا تعداد کارکنان توئیتر را کاهش دهد. ماسک این لحظه را هم شرایط ویژه‌ای می‌بیند که تمام افراد باید تلاش کنند تا به هدف برسند.  بنابراین همانطور که ماسک دوستان، اعضای خانواده و سربازان مورد اعتمادش را پس از خرید توئیتر در آن استخدام کرد، همین کار را در America PAC انجام داد.

اخیراً ماسک استیو دیویس، یکی از مهندسان سابق اسپیس‌ایکس و رئیس کمپانی کلاهبرداری‌اش (سهامداران شرکت‌ها دارایی‌ها را به یک شرکت خصوصی منتقل می‌کنند یا از سود به‌دست‌آمده به نفع خود به‌هزینه سرمایه‌گذاران خرد استفاده می‌کنند) را استخدام کرد. نقش دیویس در توئیتر پس از خرید آن از سوی ماسک به وردست او تبدیل شد. 

ماسک در اتاق جنگی در پیتزبورگ با تیمی از وکلا، کارشناسان‌ روابط عمومی، کارشناسان مراجعه خانه به خانه و دوستان دیرینه‌اش دیدار کرد که نشان می‌دهد او تلاش می‌کند استراتژی‌ها و درس‌های کارفرمایان از کسب و کارهایش را در عملیات روتین سیاسی که فقط چند هفته تا روز انتخابات باقی مانده به‌کار ببرد. این گزارش در نیویورک‌تایمز بر اساس گفت‌وگوها با ۱۷ نفر آشنا با افکار و اقدامات ماسک در روزهای باقی‌مانده تا انتخابات نوشته شده است. 

بنیامین سوسکیس، تاریخ‌نگار زندگی‌نامه ثروتمندان می‌گوید: «شیوه ورود ماسک به رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری در تاریخ مدرن و مشابه آن اتفاق نیفتاده است.» رابطه بین ترامپ و ماسک در طول زمان بیشتر شده است. 

ماسک که در محافل خصوصی ترامپ را «بازنده بی‌احساس» توصیف کرده ویژگی‌هایی را دارد که ترامپ بیشترین ارزش را برای آنها قائل است: ثروت، شهرت و پلتفرم گسترده.  ماسک ابتدا از ران دی‌سانتیس، فرماندار فلوریدا برای ریاست‌جمهوری حمایت کرده بود و پیشنهاد داد که ترامپ «باید کناره‌گیری کند.» ترامپ پاسخ داد که ماسک برای دریافت سوبسیدهای دولت به‌زانو افتاده بود. با این حال، ترامپ همچنان شیفته ماسک است. America PAC از پاسخ به سوال‌ها امتناع کرده و تیم ترامپ هم هیچ اظهارنظری درباره این گزارش نکرده است. ماسک هم درخواست برای اظهارنظر را پاسخ نداده است. 

شروع با حمایت پنهانی 

شبکه‌های اجتماعی در انتخابات‌های پیشین هم نقش داشته‌اند: کمپین‌ها از آنها برای جلب حمایت و بازیگران خارجی از آنها برای مداخله در نتیجه انتخابات استفاده کرده‌اند و کل این صنعت در سال ۲۰۲۰ به‌دلیل کاهش دسترسی به گزارش‌های لپ‌تاب هانتر بایدن مورد انتقاد قرار گرفته است. برخی از رؤسای فناوری درباره نامزد مورد نظر خود برای کاخ سفید صحبت‌کرده‌اند. اما پلتفرم‌های اصلی، به‌ویژه مالکان آنها معمولاً تلاش نمی‌کنند بر رای دادن کاربران خود تاثیر بگذارند. آنها تلاش می‌کنند مردم اطلاعات اساسی و دقیق را درباره رای‌دهی داشته باشند و از عملیات نفوذ برای دستکاری کردن اطلاعات، جلوگیری کنند.

ایده تشکیل سازمان America PAC از دو مهمانی شام اختصاصی به‌وجود آمد. پس از شکست دی‌سانتیس در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه، ماسک به دوستان خود گفت که به‌دنبال راهی می‌گردد تا مخفیانه از ترامپ حمایت کند.  در یکی از مهمانی‌های شام که امسال با گروهی از میلیاردرهای دوست ترامپ از جمله نلسون پلتز و جان پالسون برگزار شد، ماسک باور مهم گرچه ساده‌لوحانه‌ای را به‌گونه‌ای بیان کرد که سیاست باید موفقیت‌آمیز باشد. او قدرت تبلیغات تلویزیونی را رد کرد و کلاً از جنبشی ارگانیک برای انتخاب ترامپ صحبت کرد که در آن طرفداران ترامپ باید دیگران را متقاعد کنند به او رای دهند. او گفت با رعایت نسبت ۲ به ۲، ترامپ می‌تواند برنده باشد.

  در ماه آوریل ماسک مراسم شامی را در خانه دیوید سکس، سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر در لوس‌آنجلس تدارک دید. در آنجا ماسک و جمعی از ثروتمندترین افراد جهان از جمله روپرت مرداک، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری سابق و پیتر تی‌یل که زمانی حامی ترامپ بود، به‌این نتیجه رسیدند که نسبت ۱۰ به ۱۰ (۱۰ رای‌دهنده، ۱۰ نفر دیگر را متقاعد کنند رای دهند) باعث پیروزی ترامپ می‌شود. ماسک به چندین نفر از مهمانان که از ترامپ حمایت می‌کردند گفت که اگر روی تعداد افراد زیادی کار کنند ترامپ جایگاه امن سیاسی را به دست خواهد آورد.

بنابراین برای این تاجران مهم بود تا همتایانشان را سازمان‌دهی کنند.  ترامپ به‌صراحت اعلام کرده است که از این کمک‌ها قدردانی می‌کند و وعده می‌دهد اگر دوباره انتخاب شود ماسک را مسئول نظرات بر تیم کارآمدی دولت منصوب کند. در همایشی در ردینگ، پنسیلوانیا در چهارشنبه شب، ترامپ به‌نظر مجذوب ماسک شده بود، داستان‌هایی درباره صحبت‌هایش با ماسک در سه ماجرای بی‌ربط تعریف کرد و پوشیدن کلاه «آمریکا را دوباره باعظمت می‌کنیم»‌تیره‌رنگ را تقدیر کرد.

برخی از شرکت‌کنندگان در این همایش که کلاه مشکی‌رنگ MAGA را بر سر داشتند به نیویورک‌تایمز گفتند پوشیدن آن توسط ماسک آنها را ترغیب کرده است. رابطه ماسک و ترامپ به شکل‌های دیگری نیز معنی‌دار بوده است. پس از آنکه یک روزنامه‌نگار از هک شدن اطلاعات کمپین ترامپ گزارش داد، طبق گفته‌های افراد آگاه به این موضوع، کمپین مرتبط با ایکس جلوی انتشار لینک‌های مربوطه را در این پلتفرم گرفت. ایکس در نهایت این لینک‌ها را مسدود کرد و حساب کاربری این روزنامه‌نگار را بست. 

یک میلیون رای‌دهنده 

هسته اصلی پروژه ماسک، America PAC است؛ سازمانی که کمپین ترامپ برای دریافت کمک‌های قابل‌توجه برای تبلیغ خانه به خانه در ایالت‌های کلیدی چرخشی وابسته است و ۸۰۰هزار تا یک میلیون رای‌دهنده را تشویق می‌کند تا به رئیس‌جمهور پیشین رای دهند.  بر اساس مدارک فدرال، این گروه حدود ۸۰میلیون دلار به ترامپ کمک کرده‌اند؛ به‌ویژه برای برنامه تشویق رای‌دهندگان. مشاوران ماسک به حامیان مالی گفته‌اند که این گروه حدوداً ۲۵۰۰ سازمان‌دهنده فعال دارد و هرکدام عملاً دارایی گروه دیگری در ویسکانسین، Turning Points USA را در اختیار گرفته‌اند و در این ایالت ۲۰۰ کارمند جدید را استخدام کرده‌اند.

برخی از آنها در دوران آموزشی پست‌های ماسک در فضای مجازی را درباره این گروه به‌منظور تشویق دیگران نشان داده‌اند. میزان تعهد مالی شخصی ماسک تا اواسط این ماه علنی نخواهد شد. در همان ابتدای امر ماسک و دوستانش در این گروه از بودجه‌ای در مجموع ۱۴۰ میلیون تا ۱۸۰ میلیون دلاری صحبت کرده بودند که تمام آن از طرف ماسک ارائه شده است. این گروه به دیگر حامیان مالی در هفته‌های اخیر گفته‌اند که منابع مالی به‌طور کامل تامین شده است. 

کمپین ترامپ در حال اجرای آزمایشی است که بخشی از عملیات تماس با رای‌دهندگان خود را به America PAC و دیگر گروه‌ها برون‌سپاری کرده است. این امر به‌دلیل دستورالعمل جدید انتخابات فدرال است که به کمپین‌های سیاسی اجازه می‌دهد تا فعالیت‌های خود را با سازمان‌های دیگر هماهنگ کنند.  کمپین ترامپ یک قرارداد به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات را با America PAC و چندین سازمان دیگر امضا کرده و از نزدیک با آنها همکاری می‌کند تا ارزیابی کند کدام دسته از رای‌دهندگان اهمیت بیشتری دارند تا با زدن درِ خانه‌هایشان با آنها صحبت کنند. 

با این حال برخی از افراد حلقه داخلی ترامپ مطمئن نیستند که تلاش‌های برون‌سپاری چقدر کارآمد خواهند بود. برخی از حامیان مالی سوپر پک شکایت می‌کنند که ماسک روی همان تیمی حساب می‌کند که هسته مشاوران ران دی‌سانتیس را تشکیل دادند؛ زمانی که او تلاش‌های مشابهی را در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان انجام داد، اما هیچ فایده‌ای نداشت. 

افراد باسابقه که در کمپین‌های گذشته فعال بودند می‌گویند که عملیات محله‌پویی و خانه‌به‌خانه در کل ماه‌ها و حتی سال‌ها طول می‌کشد تا جواب دهد. سابقه کمی از موفقیت این عملیات فقط چندماه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد.  آشفتگی چندین بار گریبان America PAC را گرفته است. ماسک بارها مشاوران و مسئولان محله‌پویان را کنار گذاشته و جایگزین کرده است و زمانی بود که صدها نفر از افرادی که به درِ خانه‌ها می‌رفتند در سراسر آمریکا سرگردان شده‌اند.  یکی از مقامات ارشد کمپین ترامپ که به‌شرط ناشناخته ماندن با نیویورک‌تایمز صحبت کرده، درباره دیدگاه‌های داخلی در America PAC می‌گوید که تیم ترامپ به این گروه «متکی» نیست اما آن را یک شریک «کلیدی» در کنار بسیاری از گروه‌های دیگر درنظر می‌گیرد که اثرگذاری دارند. 

گسترش اطلاعات نادرست

اگر America PAC پرهزینه‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین مظهر حمایت ماسک از ترامپ است، بیشترین تشویق‌های او در شبکه ایکس بوده است. از زمان حمایت علنی از رئیس‌جمهوری سابق در جولای، ایلان ماسک دست‌کم ۱۰۹ بار درباره ترامپ و انتخابات توئیت کرده است. او درحالی‌که در گذشته گفته این پلتفرم باید «از نظر سیاسی بی‌طرف» باشد، اما حالا از آن برای پیشبرد اطلاعات نادرست انتخابات و ادعای بی‌اساس که دموکرات‌ها «رای‌دهندگان را عمداً وارد کشور کرده‌اند» و مراحل شهروندی مهاجران را سریع‌تر کرده‌اند تا کنترل الکترال را به‌دست آورند، استفاده کرده است. 

طبق متر و معیار شبکه ایکس، یکی از پست‌هایی که در این ماه با این ادعا منتشر شد توانست نزدیک به ۳۴ میلیون بازدید را جلب کند که نشان‌دهنده میزان توجهی است که ماسک، مالک این پلتفرم به‌عنوان دارنده بیشترین دنبال‌کننده می‌تواند جلب کند.  ماسک در همان ماه در پستی که ۱۸ میلیون بازدید داشت، نوشت: «جز اینکه ترامپ برنده شود و ما از شر کوه مقررات خفه‌کننده خلاص شویم (که ربطی به ایمنی ندارند!) بشریت هرگز به مریخ نخواهد رسید. این یک مسئله وجودی است.» 

در فضای مجازی، ماسک تصویر سیاهی را منتشر کرده که نشان‌دهنده آن‌چیزی است که اتفاق خواهد افتاد اگر ترامپ برنده نشود؛ شرایطی که می‌تواند شخصاً به ماسک ضربه بزند. در گفت‌وگویی با تاکر کارلسون، مجری پیشین فاکس‌نیوز، او بی‌وقفه به کامالا هریس حمله و از ترامپ حمایت کرد. ماسک در پاسخ به‌اینکه اگر ترامپ پیروز نشود، به‌شوخی گفت: «فکر می‌کنی حکم زندان من چند سال خواهد بود؟» 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی