| کد مطلب: ۱۸۴۰۸

ماجرای جدید ایلان ماسک

رویارویی اتحادیه اروپا و مرد پرحاشیه

رویارویی اتحادیه اروپا و مرد پرحاشیه

این روزها خبر درگیری‌های اتحادیه اروپا و ایلان ماسک (مدیرعامل شبکه ایکس یا همان توئیتر سابق) به یکی از خبرهای داغ دنیای فناوری تبدیل شده است.

در سال‌های اخیر شرکت‌های بزرگ بسیاری مشمول جریمه‌های اتحادیه اروپا شده‌اند. این اتحادیه قوانین سفت و سختی در حفاظت از حقوق کاربران دارد. همین یک‌سال پیش، اتحادیه اروپا شرکت اپل را به‌دلیل نقض مقررات ضد انحصار، ۱/۸ میلیارد یورو جریمه کرد. در همان زمان شرکت متا نیز به دلیل انتقال داده‌های کاربران از اروپا به آمریکا با جریمه ۱/۳ میلیارد دلاری مواجه شد. تیک‌تاک نیز به‌دلیل نقض قوانین حریم خصوصی و فرآوری داده‌های مرتبط با کودکان در اروپا، ۳۴۵ میلیون یورو جریمه شده بود.

اما مثل همیشه، رویارویی ایلان ماسک با هر فرد یا گروهی شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد و متفاوت از سایرین دنبال می‌شود. این‌بار مشکل کمیسیون اتحادیه اروپا به سیستم تیک آبی پلتفرم ایکس است، هرچند همه‌چیز هنوز در مراحل ابتدایی است و جریمه‌ای برای این پلتفرم در نظر گرفته نشده است.

به گزارش دیجیاتو و به‌نقل از گاردین، اتحادیه اروپا پس از تحقیقات اولیه خود، به شبکه اجتماعی ایکس «ایلان ماسک» هشدار داده که احتمالاً با جریمه‌های سنگینی مواجه می‌شود.

کمیسیون اروپا می‌گوید، سیستم تیک آبی این پلتفرم فریبنده و ناقض قوانین رسانه‌های اجتماعی است. ایلان ماسک نیز به این ادعاها پاسخ داده و می‌خواهد با کمیسیون اروپا در دادگاه مقابله کند. کمیسیون اروپا با اعلام یافته‌های تحقیقات اولیه خود گفته ایکس با قانون خدمات دیجیتال (DSA) مطابقت ندارد. در صورت تأیید این یافته‌ها، این پلتفرم با جریمه‌ای معادل ۶ درصد از گردش مالی جهانی خود مواجه خواهد شد.

قانون‌گذاران اروپایی می‌گویند اواخر سال ۲۰۲۲، پس از اینکه ایلان ماسک توییتر را خرید، سیستم تأیید تیک آبی را دوباره راه‌اندازی کرد و به هر کسی اجازه داد با پرداخت پول، این نشان محبوب را دریافت کند. این امر به پر شدن این پلتفرم با حساب‌های جعلی و انبوهی از اطلاعات گمراه‌کننده با تیک آبی منجر شده است.

در یافته‌های کمیسیون آمده است: «این امر بر توانایی کاربران برای تصمیم‌گیری آزادانه و آگاهانه درباره اعتبار حساب‌ها و محتوایی که با آنها در تعامل هستند، تأثیر منفی گذاشته. شواهدی مبنی بر سوءاستفاده عوامل مخرب با «حساب تأییدشده» برای فریب کاربران وجود دارد.»

ایلان ماسک نیز در ایکس درباره این تحقیقات مدعی دریافت و رد پیشنهاد عجیبی از کمیسیون اروپا شده و نوشته است: «کمیسیون اروپا معامله‌ای سری و غیرقانونی را به ایکس پیشنهاد کرد؛ اگر ما بی‌سروصدا گفت‌و‌گوها را بدون اینکه به کسی بگوییم سانسور کنیم، آنها ما را جریمه نمی‌کنند. پلتفرم‌های دیگر این معامله را پذیرفته‌اند.»

ماسک همچنین گفته است: «مشتاقانه منتظر نبردی عمومی در دادگاه هستیم تا مردم اروپا بتوانند حقیقت را بدانند.»

تیری برتون از کمیسیون اروپا نیز در پاسخ به اظهارات ماسک گفته که پیشنهاد مصالحه طبق رویه‌های قانونی ارائه شده و افزوده است: «هیچ «معامله محرمانه‌ای» وجود نداشته است و هرگز وجود نخواهد داشت. DSA  به ایکس و هر پلتفرم بزرگ دیگری امکان ارائه تعهدات برای حل‌وفصل پرونده را می‌دهد.» اما به‌نظر می‌رسد ایلان ماسک علاقه چندانی به این‌گونه راه‌حل‌ها نداشته باشد.

البته تحقیقات اتحادیه اروپا صرفاً محدود به تیک‌های آبی نیست. براساس قانون جدید DSA، ایکس باید پایگاه داده‌ای از تمام تبلیغات دیجیتالی خود با جزئیاتی درباره اینکه چه کسی تبلیغات را سفارش داده و مخاطب هدف آن چه کسانی هستند، منتشر کند. محققان اتحادیه اروپا می‌گویند، پایگاه داده تبلیغات ایکس «قابل جست‌و‌جو و قابل اعتماد» نیست و تبلیغاتی وجود دارند که دارای پیام‌های مضر هستند و گروه‌های آسیب‌پذیر را هدف قرار می‌دهند.

باید منتظر ماند و دید این مرد پرحاشیه دنیای فناوری چگونه به ادعاهای اتحادیه اروپا پاسخ می‌دهد و آیا می‌تواند برخلاف شرکت‌های بزرگ دیگر، از پرداخت جریمه به این اتحادیه قسر در برود؟

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی