| کد مطلب: ۱۷۱۹۸

openAI با انعقاد قرارداد همکاری با اپل گام بلندی برای توسعه چت‌ جی‌پی‌تی برداشت

گام بزرگ دیگر هوش مصنوعی

گام بزرگ دیگر هوش مصنوعی

مدتی است که اخبار قراردادهای زنجیره‌ای openAI با شرکت‌های رسانه‌ای و فناورانه‌ی بزرگ، سروصدای زیادی به‌پا کرده است. openAI این‌بار سراغ شرکت مطرح اپل رفته است.

نازنین بقایی

نازنین بقایی

خبرنگار فرهنگ

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، به این همکاری واکنش تند و منفی نشان داد و اپل را تهدید به تحریم محصولاتش کرد. خبر قرارداد OpenAI با اپل، چند روز پیش در کنفرانس جهانی توسعه‌دهنگان اپل (WWDC) منتشر شده است.

کنفرانس جهانی توسعه‌دهنگان اپل

کنفرانس جهانی توسعه‌دهنگان اپل هرساله توسط شرکت اپل در آمریکا برگزار می‌شود که هدف آن معرفی فناوری‌ها و محصولاتش است. این شرکت در کنفرانس سال ۲۰۲۴ خود خبر جنجالی این قرارداد و ادغام هوش‌ مصنوعی در محصولاتش را اعلام کرد. اپل همچنین جزئیات این همکاری را توضیح داد که اپل، چت‌جی‌پی‌تی را در تجربیات آیفون، آی‌پد و مک ادغام می‌کند تا کاربران بتوانند بدون نیاز به پرش بین ابزارها، به قابلیت‌های چت‌جی‌پی‌تی ازجمله درک تصویر و سند، دسترسی داشته باشند. سیری، دستیار صوتی اپل هم می‌تواند درصورت لزوم از ظرفیت‌های چت‌ جی‌پی‌تی استفاده کند؛ به این صورت که از کاربران اپل، قبل از ارسال سوال، عکس یا سند به چت ‌جی‌پی‌تی اجازه گرفته می‌شود، سپس سیری پاسخ را مستقیماً ارائه می‌دهد.

چت‌‌جی‌پی‌تی در ابزارهای نوشتن اپل در دسترس خواهد بود تا به کاربران کمک کند، برای هر چیزی که در مورد آن می‌نویسند، محتوا تولید کنند. کاربران می‌توانند با استفاده از ابزارهای تصویر چت‌جی‌پی‌تی، تصاویری را در سبک‌های متنوعی تولید کنند تا آنچه را که می‌نویسند، تکمیل کنند.

همچنین کاربران اپل می‌توانند بدون ایجاد حساب‌کاربری و به‌صورت رایگان به چت‌‌جی‌پی‌تی دسترسی داشته باشند و مشترکین چت‌جی‌پی‌تی هم می‌توانند به حساب‌های خود وصل شوند و به ویژگی‌های غیررایگان آن دسترسی داشته باشند.

البته هنگام دسترسی به چت‌‌جی‌پی‌تی در سیری و ابزارهای نوشتن، از حریم شخصی کاربران هم حفاظت می‌شود؛ به این صورت که درخواست‌های کاربران، توسط OpenAI ذخیره نمی‌شوند و آدرس‌های IP کاربران نیز مبهم است. کاربران همچنین می‌توانند انتخاب کنند که به حساب چت‌جی‌پی‌تی خود وصل شوند و تنظیمات مدنظر آن‌ها، تحت خط مشی‌های چت‌جی‌پی‌تی اعمال شود.

هوشِ واقعاً مفید؟

Apple Intelligence، سیستم هوش شخصی برای آیفون، آی‌پد و مک است که هوش مصنوعی را با محتوای شخصی ترکیب می‌کند تا اطلاعاتی مفید و مرتبط ارائه دهد. این تکنولوژی، قابلیت‌های جدیدی را برای درک و ایجاد زبان به‌وجود می‌آورد و راه‌های جدیدی را برای کاربران باز می‌کند تا نوشتار خود را بهبود بخشند و ارتباط مؤثرتری برقرار کنند. در بُعد تصویری نیز  قابلیت‌های هیجان‌انگیز ایجاد تصویر را برای کمک به کاربران در برقراری ارتباط و بیان خود به روش‌های جدید، تقویت می‌کند. علاوه‌ بر آن سیری نیز ارتقا پیدا می‌کند. البته تمام این قابلیت‌ها با رعایت حریم شخصی کاربران اضافه خواهند شد.

سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI درمورد این قرارداد گفته است: «ما از این‌که با اپل همکاری می‌کنیم تا چت‌جی‌پی‌تی را برای کاربران آن‌ها به روشی متفاوت عرضه کنیم، هیجان‌زده هستیم. اپل تعهد ما به ایمنی و نوآوری را به اشتراک می‌گذارد و این مشارکت با ماموریت OpenAI برای قابل دسترس کردن هوش مصنوعی پیشرفته برای همه، همسو است. ما همراه با اپل، بهره‌مندی از آنچه هوش مصنوعی می‌تواند ارائه دهد را برای مردم آسان‌تر می‌کنیم».

مدیرعامل اپل، تیم کوک نیز از این همکاری خشنود است: «ما از معرفی فصل جدیدی در نوآوری اپل هیجان‌زده هستیم. Apple Intelligence  آنچه را که کاربران می‌توانند با محصولات ما انجام دهند و همچنین آنچه‌ محصولات ما می‌توانند برای کاربران ما انجام دهند را دگرگون خواهد کرد. رویکرد منحصربه‌فرد ما، هوش مصنوعی مولد را با محتوای شخصی کاربر ترکیب می‌کند تا هوش واقعاً مفیدی را ارائه دهد. البته، رویکرد ما به این اطلاعات با روشی کاملاً خصوصی و امن دسترسی پیدا ‌کند. این مدلی از هوش مصنوعی است که فقط اپل می‌تواند ارائه دهد و ما نمی‌توانیم صبر کنیم تا کاربران آنچه این هوش مصنوعی می‌تواند انجام دهد را تجربه کنند».

توسعه‌ی امکانات

تکنولوژی Apple Intelligence  امکانات اپل را توسعه داده است؛ برای مثال، در بخش زبان و نوشتار با استفاده از ابزارهای جدید نوشتن که در آی‌او‌اس ۱۸، آی‌پد او‌اس ۱۸ و مک اواس سکویا تعبیه شده است، کاربران می‌توانند تقریباً در هر جایی که می‌نویسند، ازجمله ایمیل، یادداشت‌ها، صفحات و برنامه‌های سوم شخص، متن خود را بازنویسی، تصحیح و خلاصه کنند. قابلیت بازنویسی به کاربران این امکان را می‌دهد تا از بین نسخه‌های مختلف آنچه نوشته‌اند، انتخاب کنند و لحن را متناسب با مخاطب و کاری که در دست‌شان هست، تنظیم کنند.

قابلیت تصحیح دستور زبان، انتخاب کلمه و ساختار جمله را بررسی می‌کند و درعین‌حال ویرایش‌هایی را همراه با توضیحات آن‌ها، پیشنهاد می‌کند و کاربران می‌توانند آن‌ها را مرور کنند یا به‌سرعت بپذیرند. قابلیت خلاصه کردن، به کاربران اجازه می‌دهد تا متن موردنظر خود را انتخاب کنند و آن را به‌صورت پاراگرافی قابل فهم، نکات کلیدی، جدول یا فهرست خلاصه کنند.

استفاده از این قابلیت‌ها بسیار ساده است؛ برای مثال، کاربر در حین کار روی یک ایمیل، منوی ابزارهای نوشتن را باز می‌کند و به او این گزینه داده می‌شود که تصحیح یا بازنویسی را انتخاب کند یا کاربر برنامه یادداشت‌ها را باز می‌کند و ابزار خلاصه‌کردن را برای یادداشت‌های خود در مورد موضوعی به‌خصوص انتخاب می‌کند.

در بخش تصویر با Image Playground، کاربران می‌توانند تصاویر سرگرم‌کننده را در عرض چند ثانیه از بین سه سبک انیمیشن، تصویرسازی یا طرح ایجاد کنند. استفاده از Image Playground آسان است و مستقیماً در برنامه‌ها ازجمله پیام‌ها تعبیه شده است. علاوه‌برآن، با Apple Intelligence جست‌وجوی عکس‌ها و ویدئوها راحت‌تر می‌شود؛ زیرا دیگر از زبان معمولی می‌توان برای جست‌وجوی عکس‌های خاص استفاده کرد، مثلاً کاربر می‌تواند درخواست عکس «شخصی با برچسب‌هایی روی صورتش» بکند و آن را بیابد.

جست‌وجو در ویدئوها هم با توانایی یافتن لحظات خاص در کلیپ‌ها قدرتمندتر می‌شود و کاربران می‌توانند مستقیماً به بخش مورد نیاز خود بروند. علاوه بر این، ابزار جدید Clean Up می‌تواند بدون اینکه تصادفاً سوژه را تغییر دهد، موارد غیرضروری را در پس‌زمینه‌ی عکس شناسایی و حذف کند. سیری نیز توسط این تکنولوژی، وارد عصر جدیدی می‌شود. با استفاده از قابلیت‌های غنی‌تر درک زبان، سیری طبیعی‌تر و خصوصی‌تر می‌شود. کاربران می‌توانند راحت‌تر و شخصی‌سازی‌شده‌تر با سیری ارتباط برقرار کنند، کارهای بیشتری را به او بسپارند و پاسخ‌های مورد نیاز خود را دریافت کنند؛ برای مثال کاربر می‌تواند از سیری بپرسد که  «هواپیمای مادرم کی می‌رسد؟» و سیری جزئیات پرواز را پیدا کرده و با ردیابی پرواز زمان واقعی فرود آن را اطلاع دهد.

واکنش ایلان ماسک

بااین‌حال این همکاری، باوجود تمام قابلیت‌ها و نکات ایمنی‌اش، نگرانی و واکنش‌هایی را هم برانگیخته است که ایلان ماسک یکی از مطرح‌ترین آن‌هاست. ماسک، روز دوشنبه تهدید کرد که استفاده از دستگاه‌های اپل را در شرکت‌هایش به‌دلیل مشارکت با OpenAI ممنوع خواهد کرد، زیرا آن را «نقض امنیتی غیرقابل قبول» می‌داند؛ مگر اینکه تیم کوک، مدیرعامل اپل تصمیم بگیرد که «این جاسوس‌افزار وحشتناک را متوقف کند».

ماسک گفت: «این حرف که اپل به‌اندازه کافی باهوش نیست که هوش مصنوعی خود را بسازد، اما می‌تواند اطمینان حاصل کند که OpenAI از امنیت و حریم خصوصی کاربران محافظت می‌کند، بی‌معناست».

قابلیت‌های جدید که قرار است به محصولات اپل اضافه شود، می‌تواند این محصولات را وارد عصر جدیدی کند. این قابلیت‌ها به کاربران اپل اجازه می‌دهد تا بسیاری از کارهای خود را به هوش مصنوعی بسپارند و با این‌کار بسیار سهل‌تر و سریع‌تر از پیش به نیازهای خود دست پیدا کنند، همچنین اطمینان بیشتری هم از درستی آن داشته باشند.

علاوه‌برآن، ازآنجایی که اپل کاربران زیادی دارد، این توسعه امکانات می‌تواند رقابت را بیش‌ازپیش برای رقیبانش سخت کند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی