| کد مطلب: ۲۲۷۱۶

پیام‌ها و پیامدهای راهبردی وعده صادق 2

پیام‌ها و پیامدهای راهبردی وعده صادق 2

عملیات موشکی اخیر ایران و متعاقب آن تشدید عملیات مقاومت لبنان علیه رژیم‌صهیونیستی به‌طوری‌که فقط در یک روز 27 عملیات ضدصهیونیستی انجام داد، این پیام مهم را به صهیونیست‌ها منتقل می‌کند که «ابتکار» تعیین «قواعد بازی» در منطقه همچنان در دست جبهه مقاومت اسلامی است.

این عملیات که براساس اصل «دفاع مشروع» انجام شد، دارای پیام‌ها و پیامدهای راهبردی قابل توجهی است که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می‌شود:

پیام‌ها

یک؛ خویشتن‌داری در مقابل دشمن که دست به اقدامات تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران بزند و یا منافع و امنیت ملی آن را تهدید کند، «موقتی» و «تاکتیکی» است. چراکه در نهایت جمهوری اسلامی ایران در دفاع مشروع از حاکمیت و امنیت ملی خود و همچنین دفاع از متحدانش به‌ویژه در مقابل رژیم‌صهیونیستی، خط قرمزی نمی‌شناسد.

دو؛ در هفته‌های اخیر، رژیم‌صهیونیستی با این تصور که «قواعد بازی» در منطقه را به هم زده است، اقدام به تشدید عملیات تروریستی خود به‌ویژه در لبنان کرده بود، به‌طوری‌که افزون بر انفجارهای پیجری و کشتار شهروندان غیرنظامی و حمله به مناطق مسکونی، جمعی از فرماندهان مقاومت لبنان و در رأس آن‌ها سیدحسن نصرالله را به شهادت رساند که نباید بدون پاسخ می‌ماند. عملیات موشکی اخیر ایران و متعاقب آن تشدید عملیات مقاومت لبنان علیه رژیم‌صهیونیستی به‌طوری‌که فقط در یک روز ۲۷ عملیات ضدصهیونیستی انجام داد، این پیام مهم را به صهیونیست‌ها منتقل می‌کند که «ابتکار» تعیین «قواعد بازی» در منطقه همچنان در دست جبهه مقاومت اسلامی است.

سه؛ جمهوری اسلامی ایران، منافع و اهداف سیاست خارجی خود را ترجیحاً با پرهیز از ورود به جنگ و درگیری دنبال می‌کند. اگرچه در طول سده‌های گذشته، ایران شروع‌کننده هیچ جنگی نبوده، اما در مقابل دولت‌ها و نیروهای جنگ‌طلب، از خود دفاع می‌کند و ترسی از جنگ ندارد.

چهار؛ اصابت موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ایران به اهداف راهبردی در سرزمین‌های اشغالی به این معناست که تمام نقاط فلسطین اشغالی در تیررس است و چنانچه ایران اراده کند، حملات پیشرفته‌تر و ویران‌گر به‌راحتی قابل انجام است.

پنج؛ جمهوری اسلامی ایران با حمله به مواضع نظامی و امنیتی نشان داد که همواره به اصول و مؤلفه‌های اخلاقی و حقوق‌بشری پای‌بند است.

 پیامدها

عملیات وعده صادق ۲ در عرصه‌های مختلف نظامی، امنیتی، اقتصادی، جمعیتی (افزایش مهاجرت از فلسطین اشغالی) پیامدهای مهمی دارد و خواهد داشت که در ادامه به سه پیامد مهم آن اشاره می‌شود:

یک؛ رژیم‌صهیونیستی با ابزارهای مختلف به‌ویژه «سانسور شدید» که بر فضای آن حاکم است، همیشه تلاش می‌کند ماهیت شکننده بازدارندگی خود را پنهان کند. اما این مسئله یعنی توان «بازدارندگی» رژیم در عملیات اخیر موشکی ایران کارایی خود را از دست داد و واقعیت آن افشا شد.

مراکزی که در عملیات وعده صادق ۲ مورد هدف قرار گرفتند از جمله پایگاه نواتیم، جزو حساس‌ترین و سری‌ترین مراکز رژیم‌صهیونیستی به شمار می‌آمدند که به واسطه برخورداری از سامانه‌های پیشرفته و پیچیده در آن منطقه، به ادعای برخی کارشناسان امن‌ترین نقطه دنیا محسوب می‌شود.

هدف قرار دادن چنین مراکزی که از نظر سطوح و مکانیسم‌های حفاظت امنیتی در دنیا بی‌نظیر بودند، به این معناست که قدرت دفاعی و بازدارندگی رژیم‌صهیونیستی با وجود سامانه‌های پیشرفته دفاعی که سالانه میلیاردها دلار صرف تجهیز و نگهداری آن‌ها می‌شود، زیر سوال رفته است. دو؛ عملیات وعده صادق ۲ در شرایطی انجام شد که جمهوری اسلامی ایران از هفته‌های قبل وعده انجام آن را داده بود.

بنابراین رژیم در این مدت اقدام به ارتقاء کمی و کیفی زیرساخت‌های پدافندی خود تا ۷ برابر کرده بود، ضمن اینکه نقش ایالات متحده در ارتقای سامانه‌های ضدموشکی رژیم صهیونیستی هم قابل توجه بود. بنابراین انجام چنین عملیاتی که حدود ۹۰ درصد موشک‌ها با عبور از چندین لایه پدافندی متشکل از پدافند‌های منطقه‌ای و صهیونیستی به اهداف تعیین‌شده اصابت کردند، یک «شکست اطلاعاتی و امنیتی» بزرگ برای تل‌آویو محسوب می‌شود که نمی‌توان آن را پنهان کرد یا بر آن سرپوش گذاشت. سه؛ نتانیاهو با سرمستی از انفجارهای پیجری و ترور سیدحسن نصرالله به اصطلاح درصدد ایجاد «نظم نوین» در منطقه بود، اما عملیات موشکی جمهوری اسلامی ایران پروژه اعلامی نتانیاهو مبنی بر نظم نوین که با ترور سیدحسن نصرالله از آن رونمایی کرده بود را در کمتر از یک هفته متوقف کرد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی