| کد مطلب: ۱۱۱۷۰

سیاستمداران

Mahmoud-Abbas محمود عباس

مخالفت ساف با طرح مصر برای غزه

پس از این اخباری مبنی بر اینکه مصر ابتکارعملی برای پایان دادن به جنگ غزه و تشکیل یک دولت «تکنوکرات» برای مدیریت این باریکه و کرانه باختری ارائه داده است، کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، «ساف»، مخالفت خود را با چنین طرح‌ها و ابتکارعمل‌هایی اعلام کرد. در نشستی که کمیته اجرایی ساف به ریاست محمودعباس، تشکیل داده بود، صحبت‌ها درباره وجود یک ابتکارعمل چندمرحله‌ای برای آینده فلسطین که شامل تشکیل دولتی فلسطینی برای مدیریت کرانه باختری و نوار غزه به دور از ایفای نقش سازمان ساف می‌شود، مورد بررسی قرار گرفت. کمیته اجرایی ساف مخالفت خود را با چنین ابتکارعملی اعلام کرد و تصمیم گرفت کمیته‌ای از اعضای خود تشکیل دهد تا خطرات ناشی از چنین ابتکار عملی را پیگیری کند؛ چراکه به اعتقاد آن این اتفاق بر منافع عالی ملت فلسطین و حقوق مسلم ملی آنها تأثیر می‌گذارد. پیشتر رسانه‌های عربی اعلام کرده بودند که مصر طرح سه‌مرحله‌ای را برای پایان دادن به جنگ غزه پیشنهاد کرده است. در این طرح اینگونه برنامه‌ریزی شده است که پس از آتش‌بس در غزه و در نتیجه گفت‌وگوی ملی میان فلسطینی‌ها تحت نظارت قاهره، یک دولت «تکنوکرات» برای اداره نوار غزه و کرانه باختری تشکیل شود. جهاد اسلامی فلسطین هم پیشنهاد مصر را رد کرده است.

Flag-Azerbaijan پرچم آذربایجان

اخراج دو دیپلمات فرانسه از باکو

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، دو کارمند سفارت فرانسه در باکو را «عنصر نامطلوب» اعلام کرده و آنها را اخراج کرد. وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد این دو دیپلمات فرانسوی «بابت انجام اقداماتی که با موقعیت‌شان در تضاد بود، عنصر نامطلوب اعلام شدند.» این وزارتخانه همچنین اعلام کرد، سفیر فرانسه در باکو را احضار و بابت «این رفتار خلاف موضع دیپلماتیک» این دو فرد شکایت کرده است. وزارت خارجه جمهوری آذربایجان جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرده است.

Ministry_of_Defence_India وزارت دفاع هند

استقرار ناوهای هند در دریای عرب

وزارت دفاع هند اعلام کرد، نیروی دریایی هند ناوشکن‌هایی با موشک‌های هدایت‌شونده را در دریای عرب مستقر کرده است. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: سه ناوشکن رادارگریز نیروی دریایی هند در مناطق مختلفی در دریای عرب و با هدف حفظ موضع بازدارندگی و با توجه به حملات اخیر در این منطقه مستقر شده‌اند. در این استقرار همچنین از گشت هوایی-دریایی برای تسلط بر اوضاع استفاده می‌شود. حمله ۲۳ دسامبر ۲۰۲۳ علیه کشتی حامل مواد شیمیایی MV Chem Pluto در اقیانوس هند در حالی انجام شده که نیروی ویژه تحت رهبری آمریکا به دنبال مقابله با تهدیدهای مشابه برای حمل و نقل دریایی در دریای سرخ است. نیروی دریایی هند همچنین اعلام کرد، تحقیقات درباره حمله به این کشتی مرتبط با اسرائیل در حال انجام است. وزارت دفاع هند در ادامه بیانیه خود آورده است، ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد، این حمله به واسطه پهپاد بوده است اما تحلیل‌های بعدی برای مشخص کردن علت دقیق این حمله نیاز است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی