| کد مطلب: ۱۸۶۸۹

راد مثل فرگوسن

بی‌اغراق بعد از مرتضی احمدی، سعید راد را می‌توان دانست که بسیاری از مسابقات پرسپولیس در لیگ برتر در ورزشگاه آزادی را از نزدیک تماشا می‌کرد.

او از معدود بازیگرانی بود که هیچ‌وقت به کسی اطلاع نمی‌داد که قصد دارد به ورزشگاه برود. عادتش بود از در غربی ورزشگاه برود تا وارد استادیوم شود. اگر او را می‌شناختند بلیت نشان نمی‌داد. اگر نمی‌شناختند که بلیت خریداری‌شده را نشان می‌داد تا روی سکوهای آزادی کنار مردم بنشیند و مسابقه را تماشا کند.

استرسی که او سر مسابقات پرسپولیس می‌کشید باعث شده بود تا بازیگران استقلالی نیز با او کمی کری بخوانند. البته با رعایت احترامی که وجود داشت. سعید راد شاید اگر مربی فوتبال می‌شد از آن دست مربیانی می‌شد که کاریزمایشان، بازیکنان فوتبال را می‌گرفت و به‌اصطلاح، حساب می‌بردند. شاید کسی مثل الکس فرگوسن که حتی با دیوید بکام هم شوخی نداشت و لنگه کفش به سمت بکام پرتاب کرد. در مصاحبه هم سعید راد چنین بود.

اگر سوالی مطابق میلش نبود بی‌پروا واکنش نشان می‌داد. حتی برای ما خبرنگاران نیز رعایت برخی مسائل هنگام مصاحبه با مرحوم راد الزامی بود. چون اگر سوالی به مرحوم راد برمی‌خورد ممکن بود مصاحبه به‌کل قطع شود و آن وقت باید پاسخگوی غرغرهای سردبیر می‌بودیم که چرا سوژه را خراب کردی.

سال ۹۳ برای ماهنامه دنیای فوتبال مصاحبه‌ای با سعید راد داشتم درخصوص روزهای سخت باشگاه پرسپولیس که نه خبری از برانکو بود، نه خبری از قهرمانی‌های پیاپی. در آن سال‌ها پرسپولیس روز خوش نداشت و هوادارها حتی روی سکوهای ورزشگاه آزادی چند دسته شده بودند. عده‌ای علی دایی را تشویق می‌کردند و عده دیگری علی کریمی را. بی‌ثباتی مربیگری و مدیریتی وقتی به سکوها کشیده شود، آشفتگی و بحران تیم را فرا می‌گیرد.

در آن شرایط مصاحبه با سعید راد سوژه مناسبی بود تا از زاویه دید یک هنرمند شرایط پرسپولیس بررسی شود. سعید راد در این گفت‌وگو که البته از دست مدیران وقت پرسپولیس شاکی بود، حق را به مردم ناراضی داد: «مردم حق دارند ناراضی باشند. وقتی پیش از شروع فصل بازیکنان باکیفیتی جذب نشوند نتایج قابل قبولی هم کسب نمی‌شود. تیم باید برای قهرمانی بسته می‌شد اما این اتفاق رخ نداد. مردم مشکلات زیادی دارند، می‌خواهند ۹۰ دقیقه با حضور در ورزشگاه مشکلات‌شان را فراموش کنند اما اعصاب‌شان بیشتر خراب می‌شود. مردم از مدیران ما جلوتر هستند و شرایط را بهتر درک می‌کنند که این تیم مشکلاتش چیست و چطور حل می‌شود.»

سعید راد اما بعدها به‌مرور به باشگاه پرسپولیس بیشتر نزدیک شد. اواخر دهه ۹۰ آدام همتی، نوه سعید راد به عضویت پرسپولیس درآمد و حتی موفق شد در فینال ۲۰۱۸ لیگ قهرمانان آسیا نیز با پیراهن پرسپولیس به میدان برود. همتی یک‌بار هم در لیگ برتر مقابل سپیدرود در دقیقه ۹۳ گلزنی کرد تا سه امتیاز حیاتی به حساب سرخ‌ها واریز شود. در آن شب سعید راد خوشحال‌ترین و البته مهم‌ترین سوژه خبرنگاران در آزادی بود. همه برانکو و همتی را رها کرده بودند و سراغ راد رفتند تا از گلزنی نوه‌اش بپرسند. با رفتن برانکو از پرسپولیس انگار روزهای پرفروغ نوه راد هم به پایان رسید.

کالدرون آرژانتینی زیاد اعتقادی به همتی نداشت و همین باعث شد تا راد یکی از شدیدترین مصاحبه‌های عمرش را در این باره انجام دهد: «یک خارجی آمده و در کشور ما به بازیکن این کشور بی‌احترامی می‌کند. اینطور نمی‌شود که بازیکنان جوان را دلسرد کنید. شخصیت کالدرون زیر سوال است و نگاه بالا به پایین دارد». با این حال به‌مرور آدام همتی از فوتبال ایران رفت و این روزها در کشور کانادا معاملات ملکی انجام می‌دهد.

سعید راد رفاقت دیرینه‌ای با علی پروین و محمود خوردبین داشت. او در مصاحبه‌ای گفته بود قبل از اینکه پرسپولیس تاسیس شود همه‌ی ما شاهینی بودیم و بعد از تاسیس پرسپولیس، سرخ شدیم. یک مصاحبه معروف از علی پروین بعد از جام‌جهانی ۱۹۷۸ در گفت‌وگو با دنیای ورزش چاپ شده که می‌گفت، شخصیت مورد علاقه او سعید راد است. سعید راد در گفت‌وگویی تلویزیونی در این باره گفته بود: «وقتی این مصاحبه را از پروین شنیدم، رفتم ۱۰۰ شماره از دنیای ورزش را خریدم تا داشته باشم.» مرحوم راد در یکی از آخرین مصاحبه‌های خود با شبکه نسیم گفته بود: «قبل از اینکه پرسپولیس تاسیس شود من پرسپولیسی بودم. اسم بازیکنان پرسپولیس از هر نسلی که بیاید من بغض می‌کنم، چون دیوانه‌وار عاشق این تیم هستم و بخشی از زندگی من است».

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی