| کد مطلب: ۱۴۱۴۱

بهار یک سال نکو؟

تحلیل قهرمانی دختران هاکی روی یخ، چالش مجوز حرفه‌ای سرخابی‌ها و هزینه چندده میلیاردی تلویزیون برای دعوت از سلبریتی‌ها

بمباران خبر در تعطیلات نوروز به حدی بود که نیاز به هنرنمایی برای نوشتن «دروغ سیزده» نداشتیم. حداقل در بُعد ورزش، چنین می‌توان گفت که اخبار به حدی عجیب و باورنکردنی هستند که کم از دروغ سیزده ندارند.

لغو مجوز حرفه‌ای دو باشگاه بزرگ و پرهوادار پرسپولیس و استقلال در حالت عادی باید هر فوتبالدوستی را شوکه کند. اما این اتفاق حداقل یک‌بار رخ داده و در سال جدید نیز دور از انتظار نیست که بار دیگر تکرار شود. قهرمانی تیم‌ملی زنان هاکی روی یخ در مسابقات قهرمانی آسیا-اقیانوسیه از بهترین اخبار است؛ دختران ایرانی هاکی روی یخ افتخارآفرینی کردند. موضوعی که با شکسته شدن چندین رکورد کسب شد.

اعلام حضور کیمیا علیزاده در تیم‌ملی بلغارستان از دیگر اخباری است که بازتاب فراوانی داشت. بعد از کسب مدال برنز از سوی علیزاده، او دیگر نتوانسته موفقیتی در عرصه تکواندو داشته باشد و با تغییر ملیت، به خواسته ورزشی خود نرسیده است.

رسانه به فعالیت خود در ایام نوروز ادامه داد اما آیا تلویزیون نیز در جذب مخاطب موفق بود؟ هزینه‌های میلیاردی برای دعوت از میهمان‌ها و سلبریتی‌ها، پروژه‌ای بود که صداوسیما تصمیم گرفت آن را اجرایی کند اما اینکه تا چه میزان در بازگشت مخاطب موفق بود، به نظر مردم برمی‌گردد.

درجا زدن به سبک علیزاده

موضوع مهاجرت ورزشکاران طی یکی، دو سال اخیر سوژه داغ رسانه‌های داخلی بود، اما یکی از ورزشکارانی که در اوج شهرت و موفقیت تصمیم گرفت از ایران برود، کیمیا علیزاده است. کیمیا علیزاده، تنها مدال‌آور ایران در بخش زنان در المپیک بود که توانست در المپیک ریو 2016 به مدال برنز رشته تکواندو برسد. او با این حال تصمیم گرفت مهاجرت کند و به کشور آلمان پناهنده شود. تصور این بود که او به‌مرور می‌تواند برای تیم‌ملی آلمان در مسابقات جهانی به میدان برود و مبارزه کند، اما این اتفاق رخ نداد و در المپیک 2020 توکیو، او زیر پرچم تیم پناهندگان مبارزه کرد و از رسیدن به مدال بازماند. بااین‌حال کیمیا علیزاده تصمیم گرفت این‌بار به‌صورت رسمی برای یک کشور و تحت هدایت فدراسیون تکواندو یک کشور به‌خصوص، مبارزاتش را ادامه دهد تا شاید بتواند موفقیت گذشته را ادامه دهد به‌همین‌دلیل او به عضویت تیم‌ملی تکواندو بلغارستان درآمد.

اسلاوی بینف، رئیس فدراسیون تکواندو بلغارستان، از خانم علیزاده با عنوان «یک مدال طلای بالقوه» نام برده است. او گفته: «با دولت در ارتباط هستیم تا به‌سرعت اسناد را مهیا کند و انتظار حداکثر حمایت دولت را طی چند روز آینده داریم.»

به گفته آقای بینف، آخرین فرصت برای تعیین عضویت خانم علیزاده در تیم بلغارستان یا تیم پناهندگان ۱۵ آوریل (۲۷ فروردینماه) است. کیمیا علیزاده، 6 رکورد تاریخی برای تکواندو و ورزش زنان ایران بر جا گذاشته است. پناهندگی او در ابعاد ملی و جهانی، خبرسازترین پناهندگی بین ورزشکاران ایرانی طی چهاردهه اخیر به‌شمار می‌رود.

او درباره پیوستن خود به تیم این کشور گفته است: «می‌توانم قول دهم که در هر مسابقه، صددرصد خودم را ارائه می‌کنم. گذشته‌ها، گذشته اما آینده در راه است. هیجان‌زده‌ام و تمام تلاشم را برای بلغارستان می‌کنم.»

لغو مجوز حرفه‌ای سرخابی‌ها؟

بحث صدور مجوز حرفه‌ای سرخابی‌ها ازسوی کنفدراسیون فوتبال آسیا موضوعی است که این‌بار نمی‌توان به سادگی از آن‌ها گذشت. این‌بار ای‌اف‌سی تاکید کرده که تمام فاکتورهای باشگاه‌ها باید رعایت شود. یکی از نکاتی که کنفدراسیون فوتبال آسیا روی آن تاکید کرده، تفکیک مالکیت مشترک پرسپولیس و استقلال و جدایی آنها از وزارت ورزش است. همچنین تسویه بدهی‌های داخلی و خارجی تیم‌ها نیز از موضوعات حساسی است که‌ای‌اف‌سی به‌هیچ‌عنوان شوخی ندارد.

تفکیک مالکیت سرخابی‌ها تا پنجم اردیبهشت‌ماه فرصت باقی است، اما تسویه بدهی به بازیکنان و مربیان موضوعی است که تا 11 فروردین‌ماه زمان باشگاه‌ها بود و به پایان رسید. نگرانی اصلی برای استقلالی‌ها وجود دارد چراکه پنجره نقل و انتقالاتی این باشگاه در سایت رسمی فیفا به‌دلیل بدهی به باشگاه سانتاکلارا بسته است و روز گذشته که آپدیت جدید سایت فیفا بود نیز این موضوع تغییری نکرد. درواقع بعد از 11 فروردین‌ماه 1403 که آخرین فرصت تسویه‌حساب بدهی باشگاه‌ها بوده، پنجره نقل و انتقالاتی استقلال بسته مانده است.

همچنین موضوع تفکیک مالکیت باشگاه استقلال از پرسپولیس نیز آنطور که باید، خوب پیش نرفته است. 51 درصد سهام پرسپولیس قرار است به بانک ملت واگذار شود اما برای استقلال همچنان بانک تجارت به‌صورت رسمی قدمی برنداشته تا این موضوع نیز برای آبی‌ها همراه با استرس پیش برود. درصورتی‌که استقلال نتواند مجوز حرفه‌ای را ازسوی کنفدراسیون فوتبال آسیا اخذ کند برای دومین سال پیاپی این موضوع برای آنها رخ می‌دهد. برای پرسپولیسی‌ها اما شرایط کمی متفاوت است.

در ابتدا بحث انتقال 80 درصدی سهام باشگاه پرسپولیس به سازمان تامین اجتماعی مطرح شد که در یکی از گزارش‌های روزنامه هم‌میهن در گفت‌وگو با رسول باختر به این نکته اشاره کردیم که چنین انتقالی قانونی نیست، چراکه دو تیم دیگر زیر نظر تامین اجتماعی هستند و در بهترین حالت 40 درصد سهام باشگاه پرسپولیس می‌تواند به این سازمان برسد. درنهایت اما این انتقال انجام نشد تا حالا بانک ملت پا پیش بگذارد. در ابتدا بانک ملت زیر بار این انتقال نرفت، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که کار انتقال 51 درصدی سهام باشگاه پرسپولیس قطعاً تا قبل از 5 اردیبهشت‌ماه به پایان می‌رسد.

هزینه میلیاردی تلویزیون

ویژه‌برنامه‌های نوروزی امسال پرزرق و برق‌تر از دو، سه سال اخیر بود. دست صداوسیما به‌مراتب بازتر از گذشته بود تا بتواند با راحتی بیشتری سلبریتی‌های حوزه‌های مختلف را به تلویزیون دعوت کند. هرچند دست‌اندرکاران برنامه‌های تلویزیونی می‌گویند، این هزینه‌ها از سوی اسپانسر پرداخت شده اما در هر صورت بودجه‌ای است که وارد تلویزیون شده تا میهمان‌های پرمخاطب را دعوت کنند.

یکی از خبرنگاران در توئیتر، مبلغ میهمان‌های شبکه سه را در شب نوروز نوشت که از سوی هیچ مقام رسمی‌ای تکذیب نشد. در این توئیت اعلام شده که ‌۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان برای حضور ‎سلبریتی‌ها در برنامه شب عید شبکه ۳، هزینه شده که به ترتیب ادگار داویدز هلندی 4 میلیارد تومان، حامد بهداد یک میلیارد تومان، مهدی طارمی یک میلیارد تومان، سعید عزت‌اللهی 800 میلیون تومان، علی پروین 700 میلیون تومان، علی قلی‌زاده 500 میلیون تومان و محمد محبی 450 میلیون تومان دریافت کردند که ارقام به‌مراتب بالاتری در قیاس با سال‌های گذشته است. در سال 1400 بسیاری از همین چهره‌های ملی که مشهورتر از همین نام‌ها بودند، بدون دریافت حتی یک‌ریال به تلویزیون آمده بودند.

قهرمانی زنان هاکی روی یخ

تیم‌ملی هاکی روی یخ زنان ایران، یازدهم فروردین‌ماه با شکست دادن تیم فیلیپین، قهرمان رقابت‌های آسیا و اقیانوسیه شد. در این دیدار تیم‌ملی زنان هاکی روی یخ ایران موفق شد با حساب چهار بر صفر، از سد تیم قدرتمند فیلیپین عبور کند تا به مدال طلای این رقابت‌ها دست پیدا کند. تیم‌ملی زنان ایران سال گذشته اولین‌بار در این رقابت‌ها حضور یافت که بعد از شکست مقابل تایلند در دیدار پایانی به مدال نقره رسید. در این دوره اما زنان هاکی‌باز ایران، با پیروزی مقابل امارات، هند، قرقیزستان و فیلیپین رکورد قابل‌توجه قهرمانی بدون شکست و بدون گل خورده را به‌نام خود ثبت کردند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی