مهرداد تاوتلی دبیر جامعه هتلداران کیش: کار به شکایت و تعدیل نخواهد کشید
شرایط جنگی تاثیر منفی خود را بر صنعت گردشگری کیش و هتلهای آن نیز گذاشت و به گفته مهرداد تاوتلی، دبیر جامعه هتلداران کیش، صاحبان هتل مجبور شدند کارمندان و کارگران را به مرخصی بفرستند بین هفت تا ۱۵ درصد نیروها بر سر کار بودند.

شرایط جنگی تاثیر منفی خود را بر صنعت گردشگری کیش و هتلهای آن نیز گذاشت و به گفته مهرداد تاوتلی، دبیر جامعه هتلداران کیش، صاحبان هتل مجبور شدند کارمندان و کارگران را به مرخصی بفرستند بین هفت تا ۱۵ درصد نیروها بر سر کار بودند. اما چیزی که در این میان آنها را نگران کرده بحث تعدیل و نگرفتن حقوق است که تاوتلی در گفتوگو با «هممیهن» عنوان کرد که با برنامهریزیای که انجام شده به مرور به پرسنل فراخوان زده میشود تا به هتل برگردند و به کار مشغول شوند.
در روزهای جنگ هتلها در کیش تعطیل بودند، در این میان چه خسارتهایی به آنها وارد شد؟
در دوازده روزی که جنگ رخ داد، مسافران کیش کم کم از این جزیره رفتند و چون کیش صرفاً یک جزیره گردشگری است خود به خود خالی از گردشگر شد. همچنین با توجه به اینکه ماههای تیر و مرداد که شروع تابستان است با ماههای محرم و صفر تلاقی پیدا کرده، همیشه هتلها خلوت هستند و امسال جنگ نیز به آن افزوده شد و عملاً هتلها به این نتیجه رسیدند که با توجه به کمبود مسافر، تعدادی از پرسنل خود را به مرخصی بفرستند که هم استراحتی کنند و هم هتلها را بازسازی کنند.
طبیعتاً نبودن مسافر و توریسم ضرر مهمی است که هتلها در کیش با آن مواجه شدند. بههرحال هتلها هزینههای ثابتی مانند آب و برق و حقوق پرسنل را دارند و بیمه و مالیات نیز به آن اضافه میشود و نیامدن مسافر ضرری بود که به هتلهای کیش تحمیل شد. سازمان منطقه آزاد کیش و برخی نهادهای دولتی، قولهایی دادهاند و انتظاری که ما داریم بحث بیمه اجتماعی است تا بتوانیم حق بیمه دو سه ماهی که این شرایط به وجود آمده را به صورت اقساط پرداخت کنیم، همچنین بحث مالیات بر ارزش افزوده است که خلاف قانون است اما در اینجا داریم و باید در این زمینه راهکارهایی ارائه شود.
خیلی از هتلهای کیش، کارگران و آشپزهای خود را به مرخصی فرستادند و حتی احتمال اخراج آنها وجود دارد، چه کاری برای این افراد انجام دادهاید؟
قطعاً حواس کارفرما به نیروهایی که خوب هستند و تخصص دارند، هست و حق و حقوق آنها را پرداخت میکنند اما با توجه به اینکه مسافری در کیش نیست، هتلداران مجبور شدند به آنها بگویند که به مرخصی بروند و البته بین هفت تا ۱۵ درصد نیروهای بسیاری از هتلها همچنان بر سر کار هستند. پیشبینی من این است که تا مردادماه و بعد از روزهای محرم و صفر بیشتر هتلها باز شوند و به فعالیت خود ادامه دهند. ما خیلی نگران پرسنل هتلها نیستیم چون هتلداران آنها را جزو سرمایه خود میدانند.
اگر تعدیلی صورت بگیرد و یا حقوق این چند ماه که هتلها تعطیل بودند به کارگران پرداخت نشود، آنها باید چه کنند؟
در این مورد قطعاً مقداری تاخیر صورت خواهد گرفت و باید در این باره همه با هم همکاری کنیم، همانطور که از کارفرما و هتلداران انتظار داریم از کارگران و کارمندان هتلها نیز انتظار داریم که همکاری کنند و تا الان نیز این همکاریها وجود داشته است و به مرور حقوق کارگران پرداخت خواهد شد. در اینجاست که نقش مدیران هر مجموعه و صنف مشخص میشود و در این بحرانهاست که تفاوت مدیریتها معلوم میشود. من با بیشتر هتلهای کیش در ارتباط هستم و میبینم که برنامهریزی و همکاری خوبی شکل گرفته است. فکر نمیکنم به مشکل بربخوریم و با توجه به برنامهای که دارند به مرور به پرسنل خود فراخوان میزنند تا به هتل برگردند و به کار مشغول شوند.
تضمینی وجود دارد که هیچ فردی اخراج نشود و حقوق آنها کامل پرداخت شود؟
تکلیف همه چیز بر اساس قانون کار مشخص است و اگر نیرویی به مرخصی رفته باید حق و حقوق آنها داده شود. البته هتلها معمولاً در این فصل طبق سنوات قبل در مورد نیروهایی که کارآمد نیستند تعدیل داشته و دارند. بههرحال اگر نیروی با مشکل مواجه شده و حق و حقوقی از او ضایع شده میتواند هم به جامعه هتلداران کیش و هم به اداره کار مراجعه کند. هتلهای کیش به خاطر اعتباری که دارند معمولاً تعامل و همکاری با نیروی انسانی خود دارند و نمیگذارند کار به شکایت یا تعدیل کشیده شود.
فکر میکنید چقدر زمان ببرد تا چرخه هتلها در کیش به روی غلتک بیفتد و کارها و فعالیتها به روال عادی برگردد؟
من فکر میکنم از مردادماه و بعد از اربعین، گردشگری و هتلداری در کیش به بازار اصلی خود برگردد.