| کد مطلب: ۱۹۰۰۵

قیمت‌گذاری دستوری منطقی نیست

قیمت‌گذاری دستوری منطقی نیست

سیاست قیمت‌گذاری دستوری، با توجه به اینکه مواداولیه با نرخ آزاد به دست تولیدکننده می‌رسد، منطقی نیست اما خوشبختانه خبری شنیده شد که گویا قرار است قیمت‌گذاری را بیشتر محدود به کالاهای اساسی کنند و برای سایر گروه‌ها برداشته شود.

عباس هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در نشست خبری بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی عنوان کرد: حدود ۶/۵ میلیارد دلار، گردش نقدینگی بازار لوازم خانگی در ایران است و رشد سالانه بسته به شرایط کشور، در برخی گروه‌های کالایی از پنج، شش درصد تا ۲۰ درصد ادامه دارد.

او افزود: تامین مواداولیه در کشور ما باتوجه به سازوکار بورس کالا، یکی از معضلاتی است که هم در بخش فولاد، مس و پتروشیمی، تامین به حد کافی نیست و از سوی دیگر با قیمت‌های مناسب به دست‌ تولیدکننده نمی‌رسد که علت آن به دلیل عرضه ناکافی یا سازوکار قیمت‌گذاری در بورس است؛ بنابراین نیاز است که به شکل جدی به این موضوع پرداخته و اصلاح شود. تامین مواداولیه، اصلی‌ترین و قدم اول برای توسعه بخش تولیدی، صادرات و توسعه واحدهای صنعتی است.

هاشمی گفت: بزرگترین مشکل صنعت کشور به‌صورت عام و به‌صورت خاص در صنعت لوازم خانگی، در حقیقت قطع ارتباط سیستماتیک ما با جهان و عدم مشارکت صنعت لوازم خانگی در زنجیره جهانی تامین و ارزش است. بایستی جایگاه ما مشخص شود؛ این موضوع را بارها اعلام کرده‌ایم و تاکید داریم که تا این اتفاق‌ها نیفتد، به توسعه پایدار صنعتی که قطعاً صادرات پایدار را هم به‌دنبال خواهد داشت، نخواهیم رسید.

او عنوان کرد: سایر مسائل نیز مربوط به شرایط داخلی است و شامل تکانه‌های بیرونی نمی‌شود که از جمله‌ آن‌ها، بحث مشکلات در تامین نقدینگی پایدار، استمرار تامین مواداولیه، سازوکار بورس و... است که بایستی به آن‌ها پرداخت. به‌طور مثال در تامین پایدار مواداولیه، بارها شده که توانستیم به‌صورت اعتباری مواداولیه را از صنایع بالادستی برای واحدهای صنعتی پایین‌دستی مهیا و تامین کنیم، LC داخلی اتفاق بیفتد که کاملاً شفاف و خارج از هرگونه رانت است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی