| کد مطلب: ۱۳۸۷۴

روزنامه کار و کارگر:

حداقل سبد معیشت ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است

حداقل سبد معیشت ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است

یکی از نمایندگان کارگران در مذاکرات تعیین دستمزد شورای عالی کار، در گفت‌وگو با روزنامه کار و کارگر، سبد معیشت پیشنهادی گروه کارگری را ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

به گزارش هم‌میهن آنلاین، روزنامه کار و کارگر - وابسته به خانه کارگر - نوشت:

نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهار کرد: اختلافی که درباره رقم سبد معیشت گروه کارگری و کارفرمایی ایجاد شده در نحوه محاسبه قیمت کالاهاست. تاکید دولت بر این است که در تمام اقلام، حداقل قیمت‌های اعلام شده مورد محاسبه قرار گیرد ولی گروه کارگری معتقد است که در این زمینه باید قیمت‌های متوسط بازار مدنظر قرار گیرد چون امکان تهیه همه اقلام مصرفی در بازار نیست و یک‌سری از اقلام خوراکی با قیمت‌ متوسط بازار تامین می‌شود.

به گزارش کار و کارگر، محسن باقری گفت: در حال حاضر مرجعیت مرکز آمار و انستیتوی تغذیه در مذاکرات پذیرفته شده اما در خصوص قیمت، نظر گروه کارفرمایی و دولت این است که باید قیمت‌های حداقلی مدنظر قرار گیرد در حالی‌که ملاک عمل ما متوسط قیمت‌هاست. عضو کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار افزود: گروه کارگری سبد مطلوب غذایی جامعه ایرانی را در قیمت متوسط اقلام مرکز آمار ضرب کرده است. عدد نهایی ما با ملاک قراردادن دهک چهارم ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان استخراج شده است. این سبد پیشنهادی نمایندگان کارگری است و اقلام آن نیز غنی شده است. وی افزود: ضریب اهمیت خوراکی‌ها در کل سبد هزینه‌های زندگی ۳۸.۹درصد است که با اعمال این ضریب در مصرف متوسط دهک چهارم کشور، در یک خانوار با بعد ۳.۳ نفری، به طور طبیعی عدد ۱۹ میلیون و ۵۰۰هزار تومان به دست می‌آید. این فعال کارگری ادامه داد: ما قیمت‌های معقولی را برای محاسبات اعلام کردیم.

برای مثال در زمینه نان همان قیمت کیلویی ۶هزار تومانی را مطرح کردیم که اتحادیه صنف نانوایی‌های کشور اعلام کرده است. بسیاری از اقلام از نظر نرخ حداقلی اعلام کشوری می‌شود و در صورت تغییر تعزیرات با آنها برخورد می‌کند و وضعیت آنها مشخص بوده و اختلافی نمی‌توان روی قیمت آنها داشت. وی تصریح کرد: دولت در چند قلم جزئی با ما اختلاف دارد و به خاطر این اختلاف در چند قلم جزئی نباید زیر توافق روی کلیت این سبد که به خوبی محاسبه شده است، بزنیم و زیر سوال ببریم. باقری با بیان برخی جزئیات اقلام لازم گفت: اقلامی مانند چای را ما امسال به سبد اضافه کردیم که اقلامی پرمصرف است.

مغزهای خوراکی مثل بادام، پسته و... را در مقدار مشخص اضافه کردیم و در بحث قند و شکر با توجه به حساسیت روی بیماری قند، از ۳۰ گرم قند و شکر روزانه، حدود یک سوم (۱۰ گرم) آن را به میوه‌جات خشک شیرین جایگزین قند مثل توت و انجیر خشک و... اختصاص دادیم. ضمن اینکه در بحث نان نیز ۴۰درصد کل نان را سبوس‌دار تعیین کردیم. ضمن اینکه تنوع میوه‌جات در سبد بیشتر شد و برخلاف گذشته که فقط پرتقال و سیب بود، اقلامی مثل انار، هندوانه، خربزه و موز را نیز در مقدار محدود و مشخصی به سیب و پرتقال در سبد مصرفی خانوار کارگری اضافه کردیم.

عضو کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران اضافه کرد: در بحث لبنیات نیز تکمیل کل سبد شامل شیر، دوغ و ماست و... مدنظر بود.

در روغن‌ها علاوه بر روغن مایع و جامد، کره اضافه شده و در بحث گوشت سفید نیز ۱۷درصد از کل گوشت سفید را به جای مرغ و... به گوشت ماهی و آبزیان اختصاص دادیم که مبنای علمی در تغذیه نیروی کار دارد. نماینده کارگران در شورای عالی کار ابراز امیدواری کرد: با توجه به آنکه در کلیات و برخی مبانی،‌ بعد خانوار و دهک چهارم اتفاق نظر حاصل شده در جلسه بعدی، دیدگاه‌های گروه کارگری و کارفرمایی به هم نزدیک شود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی