| کد مطلب: ۱۳۶۹۷

وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به گزارش روزنامه هم‌‏میهن توضیح داد

چرا عرضه گوشت کم شد؟

وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به گزارش منتشرشده در روزنامه هم‌میهن مورخ ١٠/١٢/۱۴۰۲ باعنوان «عرضه گوشت در پایین‌ترین سطح ۴۴ ماه اخیر» جوابیه‌ای ارسال کرده که در ادامه می‌آید.

تداوم خشکسالی، تغییر نرخ ارز، کمبود سرمایه درگردش تولیدکنندگان و موانع ورود نهاده به دلیل مناقشات بین‌المللی و افزایش قیمت‌های جهانی از دلایل اصلی افزایش کشتار دام به‌ویژه گله دام مولد کشور در سال ۱۴۰۰ و اوایل ۱۴۰۱ بود.

زمان‌بر بودن جبران زنجیره مولد و ترمیم خسارت دام سبک و سنگین باعث سرایت کمبود گوشت قرمز در سال جاری شده است. وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت جایگزینی دام مولد و تنظیم بازار مصرف علاوه بر حمایت تولید گوشت داخل، واردات گوشت منجمد برای صنف و صنعت و گوشت گرم برای کمبود بازار مصرف داخل را در برنامه قرار داد.

این برنامه ضمن تامین نیاز صنعت و مردم فرصتی برای احیای گله‌های مولد و تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز کشور است؛ بنابراین با واردات گوشت برای مصارف صنعتی و واردات همزمان گوشت گرم و منجمد برای مصارف خانگی، دوره تنفسی به  بخش دامداری و دامپروری کشور داده شد تا به این صورت کشتار دام سبک و سنگین را در سال جاری کم کند.

 همچنین از پاییز سال جاری تا به حال، بیش از ۹۰۰ هزارتن نهاده مدت‌دار از سوی بخش دولتی در اختیار دامداران، عشایر، کارخانجات خوراک دام و دامداران روستایی قرار داده شده تا بتوانند پس از تولید، بدون بوروکراسی  و فقط با تضامین ساده (ارائه چک و سفته)، پول دولت را پرداخت نمایند. به این ترتیب دامداران با نهاده دولتی بدون پرداخت وجه اولیه می‌توانند دام‌های خود را به صورت پروار به بازار عرضه کنند که این روش باعث افزایش تولید در تعداد کشتار کم دام می‌شود.

طبق آمار معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی  میزان تولید در سال جاری، حدود ۹۰۰هزارتن گوشت قرمز بوده است که این  میزان تولید از واحدهای دامداری صنعتی مثل واحدهای گاوداری، واحد پرواربندی و همچنین از محل واحدهای دامداری روستایی که اغلب گوسفندداری هستند، تأمین شده است.

امسال مجموعاً حدود ۶۰ تا ۷۰ هزارتن واردات داشته‌ایم. سال گذشته خیلی کمتر و حدود ٤٠هزارتن و دو سال قبل حدود ٣٢ هزارتن بود که برای تکمیل موجودی گوشت قرمز وارد کشور شد. بر این اساس وزارت جهادکشاورزی برنامه کاهش کشتار را برای جبران گله مولد به صورت موقت اجرا کرده است که در سال آینده با ورود دام پروار به چرخه کشتارگاه و جبران بخشی از خسارات گذشته، تولید گوشت قرمز وضعیت باثباتی را تجربه خواهد کرد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی