| کد مطلب: ۱۳۲۱۲

واکنش عبدالناصر همتی به اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی:

FATF داخلی شوخی است

FATF داخلی شوخی است

رئیس بانک مرکزی دولت دوم حسن روحانی در گفت‌وگو با برنامه «صندلی سبز» در واکنش به سخنان محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی دولت ابراهیم رئیسی که گفته باید سوئیفت و FATF خودمان را داشته باشیم، گفت: من نمی‌دانم چرا ایشان چنین نکته‌ای را گفته‌اند و بعید می‌دانم این موضوعات را ندانند و شاید به اشتباه چنین حرفی نقل شده است.

او افزود: اولاً در FATF، 200 کشور و نهاد عضو دارد و در واقع یک گروه مالی است به این معنی که تلاش می‌کنند ضوابطی را برای نقل و انتقال پولی و مالی در دنیا طراحی کنند و کشورهای عضو باید تعهداتی دهند که اصولی را برای جلوگیری از تروریست و پولشویی رعایت کنند پس این را نمی‌شود خودمان انجام دهیم.

همتی گفت: برخی گفته‌اند که منظور ایشان این بوده که از کشورهای بریکس و کشورهایی که با ما رابطه خوبی دارند، عضوگیری کنیم، که این هم نشدنی است. مصوبه اخیر FATF که تصویب شد، تداوم حضور ایران، کره شمالی و میانمار را مجدداً اعلام کرد و سپس تاکید کرد که کشورهای عضو در مبادلات پولی و بانکی با این کشورها باید ضوابط گروه اقدام مالی را رعایت کنند. معنی این مصوبه این است که کشورهای چین، برزیل، عربستان، هند و پیمان شانگهای که عضو بریکس هستند، باید ضوابط گروه اقدام مالی را رعایت کنند. کشورهای چین و هند از ارکان اصلی گروه اقدام مالی FATFهستند، مگر می‌توانند ضوابط را کنار بگذارند.

او عنوان کرد: بنده چندین بار گفتم اما متاسفانه برداشت‌های غلطی از آن شده است، اگر ما بخواهیم اقدامات  پولی و مالی روان و بین‌المللی داشته باشیم و با بانکهای معتبر جهان کار کنیم، باید در FATF باشیم. برخی عنوان می‌کنند FATF در درجه دوم است، بله چون تحریم مهمتر است چون همه بانک‌ها را شامل می‌شود اما با FATF می‌توان با چند بانک کوچک نیز کار کرد ولی واقعیت این است که هر دو این موضوعات مهم است.

رئیس اسبق بانک مرکزی گفت: شما کشوری را در جهان پیدا کنید که بدون روابط گسترده اقتصادی بین‌المللی و بدون اینکه روابط پولی و بانکی روان با دنیا داشته باشد به توسعه رسیده باشد. اینها لازمه توسعه است و وقتی تمام ارتباطات بانکی قطع شده نمی‌توان در کشور سرمایه‌گذاری کرد و یا منابع را جمع و یا آن را منتقل کرد.

همتی افزود: همه کارها را باید با بانک انجام داد و اولین چیزی که بانک‌های خارجی برای رابطه کارگزاری  از ما می‌خواهند، این است که ضوابط کشور درباره پولشویی است و آن را رعایت می‌کنیم یا نه.

او ادامه داد: بنده فکر می‌کنم دوستان در این زمینه یا شوخی کرده‌اند و همینطوری حرفی را فرموده‌‌اند. مثلاً می‌توان سوئیفت دیگری ایجاد کرد، در زمانی که من در بانک مرکزی بودم با همکاری سپاه آن را ایجاد کردیم تا بتوانیم با روسیه و چند کشور منطقه CIS کار کنیم اما واقعیت این است که نمی‌تواند بین‌المللی باشد. سوئیفت یعنی اینکه همین الان اراده کنیم و از یکی از شعب بانکی شهرهای ایران پولی را به یکی از بانک‌های اروپایی و آمریکایی و حتی کشور چین حواله کنیم ولی اکنون نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. وقتی نمی‌توانیم چنین کاری را انجام دهیم، فایده‌ای ندارد چون در یک دایره محدود قرار گرفته‌ایم.

همتی افزود: این مسائل برای یک دوره موقت خوب است، بنده اعلام می‌کنم در فشار حداکثری برای عزت مردم و نشان دهیم که مقاومت می‌کنیم در کوتاه‌مدت خیلی خوب است و باید انجام دهیم و ما هم در دوره خود انجام دادیم و بقیه نیز باید انجام دهند ولی نگوییم که این بهترین راه است؛ چون بهترین راه برای رسیدن به توسعه و پیشرفت در رقابت فعلی جهانی نیست.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی