| کد مطلب: ۱۲۴۵۸

حمایت آمریکا از اسرائیل به هر قیمتی

حمایت آمریکا از اسرائیل به هر قیمتی

دولت بایدن همچنان هر گونه ارتباط بین جنگ غزه و درگیری‌های جاری مربوط به نیروهای آمریکایی در عراق، سوریه و یمن را رد می‌کند.

موضع کاخ سفید این است که این‌ها درگیری‌های نامرتبطی هستند که همزمان رخ داده‌اند و نمی‌توان آنها را با شواهدی از جمله حمله اخیر پهپادی گروهی از شبه‌نظامیان عراقی تطبیق داد که نشان می‌دهد جنگ غزه به بی‌ثباتی و خشونت منطقه‌ای دامن زده است. در این حمله سه سرباز آمریکایی در پایگاهی در اردن کشته شدند و بیش از 40 نفر مجروح.

گرچه دولت آمریکا می‌خواهد درگیری را به غزه محدود نگه دارد اما حقیقت این است که جنگ به چندین کشور دیگر سرایت کرده است. اینکه آمریکا وانمود می‌کند که جنگ در غزه تاکنون عواقب منفی برای ثبات منطقه‌ای و نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه نداشته می‌تواند برای مردم آمریکا زیان‌آور باشد.

روز چهارشنبه زمانی که از جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی در نشست خبری درباره «همان درگیری بزرگتر» سوال پرسیده شد، او هرگونه ارتباط بین غزه و درگیری آمریکا با حوثی‌ها یا حملات متقابل بین شبه‌نظامیان محلی و نیروهای آمریکایی را رد کرد.

کربی گفت: «من مطلقاً با توصیف شما از همان درگیری بزرگتر موافق نیستم. درگیری بین اسرائیل و حماس در جریان است.» کربی در ادامه می‌گوید که آمریکا همچنان اطمینان حاصل می‌کند اسرائیل حمایتی را که برای دفاع از خود در برابر این تهدید ادامه‌دار نیاز دارد دریافت می‌کند.

کربی می‌گوید: «خیلی قبل‌تر از هفتم اکتبر، حتی در دولت قبلی هم، حملاتی به سربازان و تاسیسات ما در عراق و سوریه شده بود. در مورد حوثی‌ها، آنها می‌توانند هرچه می‌خواهند ادعا کنند که این به غزه مرتبط است، اما دو‌سوم کشتی‌هایی که مورد حمله قرار می‌دهند هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارند. بنابراین این موضوع نه‌تنها درست نیست بلکه دروغ است.»

پاسخ کربی گمراه‌کننده و نادرست است. گروه مقاومت اسلامی عراق که مسئولیت حمله در اردن را پذیرفت، به صراحت اعلام کرد که این حمله به جنگ غزه مرتبط است. رهبر حوثی‌ها تاکید کرده است که تا زمانی که جنگ ادامه داشته باشد، حملات آنها هم ادامه خواهد داشت. تصمیم دیگر بازیگران برای حمایت از این موضوع ممکن است بدبینانه باشد یا نباشد، اما حمایت آنها از یکدیگر را نمی‌توان انکار کرد.

امتناع از رویارویی واقعیت ارتباط بین این درگیری‌ها تضمین می‌کند که ایالات متحده با نادیده گرفتن این موضوع که کلید کاهش تنش‌های منطقه‌ای پایان دادن به جنگ غزه در سریع‌ترین زمان ممکن است، از سیاست‌های ناکارآمد و آسیب‌زا حمایت ‌کند.

کربی اشاره‌ای نکرد که حملات شبه‌نظامیان به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه چندین ماه قبل از هفتم اکتبر متوقف شده بود و دلیل آن تفاهماتی بود که آمریکا و ایران در رابطه با توافق تبادل اسرا به‌دست آورده بودند. تنها پس از هفتم اکتبر بود که این حملات دوباره از سر گرفته شدند و سپس به سطح بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کردند. شبه‌نظامیان محلی دلایل بیشتری برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی دارند که به قبل از جنگ برمی‌گردد. اما هیچ راهی برای درک شدت حملات در ماه‌های اخیر یا توقف آنها در طول وقفه جنگ اسرائیل و غزه در سال 2023 وجود ندارد، به‌جز اینکه این حملات به جنگ اسرائیل مرتبط‌اند.

در مورد حملات حوثی‌ها هم همین موضوع صدق می‌کند. حوثی‌ها در طول جنگ خود با ائتلاف عربستان سعودی کمپینی علیه کشتی‌رانی تجاری راه‌اندازی نکردند، بنابراین این اقدامی نیست که از زمان به‌دست آوردن قدرت در سال 2014 انجام می‌دادند. اولین حملات حوثی‌ها پس از هفتم اکتبر علیه خود اسرائیل بود. حوثی‌ها تاکتیک‌های خود را به سمت هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری تغییر دادند اما واضح بود که آنها در پاسخ به جنگ اسرائیل در غزه این کار را انجام می‌دادند. 

دولت بایدن انگیزه‌های سیاسی قوی برای انکار ارتباط بین این درگیری‌های مختلف دارد. اگر آنها به این ارتباط اعتراف کنند، توجیه حمایت بی‌قید و شرط خود از جنگ اسرائیل دشوارتر خواهد شد. این موضوع همچنین استدلال آنها برای اقدام نظامی در یمن علیه حوثی‌ها را تضعیف می‌کند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی