| کد مطلب: ۶۵۹۶

رای بالا به وزیر جدید

رای بالا به وزیر جدید

عباس علی‌آبادی با 187 رای وزیر صنعت، معدن و تجارت شد

عباس علی‌آبادی با ۱۸۷ رای وزیر صنعت، معدن و تجارت شد

عباس علی‌آبادی با ۱۸۷ رای موافق، ۵۸ رای مخالف، ۸ رأی ممتنع و ۲ رای باطله از مجموع ۲۵۵ نماینده حاضر رای اعتماد آورد تا بر بالاترین مسند وزارت صنعت، معدن و تجارت تکیه بزند و جایگزین سیدرضا فاطمی امین، وزیر محبوب و برکنارشده ابراهیم رئیسی شود. علی‌آبادی قبل از اخذ رای اعتماد، با حضور در کمیسیون‌های تخصصی به‌ویژه اقتصادی توانست، اعتماد نمایندگان مجلس را جلب کند و روی صندلی وزارت بنشیند. جلسه رای اعتماد او حاشیه‌ای نداشت چراکه غالب مجلس با او همراه بودند و به‌نوعی مشخص بود که او از این مجلس رای می‌آورد. گفتنی است که علی‌آبادی از ساعت ۶ ونیم صبح با حضور در فراکسیون انقلاب اسلامی از بین ۱۴۰ نماینده ۹۱ رأی مثبت گرفته که باعث انتقاد برخی از نمایندگان مجلس شد.

پیشینه وزیر جدید صمت

عباس علی‌آبادی، رئیس دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر بود و از دی‌ماه سال ۸۸ تاقبل از تبدیل شدن به گزینه وزارت صمت مدیرعاملی گروه مپنا را برعهده داشت. عباس علی‌آبادی کارشناسی و کارشناسی ‌ارشد مهندسی مکانیک را با گرایش تبدیل انرژی از دانشگاه‌های صنعتی شریف و دانشگاه تهران گرفت و در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با گرایش مهندسی مکانیک به پایان رساند. او فعالیت در جهاد سازندگی، استاد دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون ۳، ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر (وابسته به وزارت دفاع)، مدیر‌عاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی را نیز در کارنامه خود ثبت کرده است. آخرین جایی که او بر مسند مدیرعاملی نشسته، گروه مپنا و چندصباحی بر مدیرعاملی ایران‌خودرو نیز تکیه زده است.

دلایل مخالفان علی‌آبادی

تصمیمات دیکتاتوری: جلال محمودزاده، نماینده مهاباد، تاکید کرد: «درست است که شما در مپنا با یورو حقوق ماهیانه ۶۰۰ میلیون تومان می‌گرفته‌اید و از حقوق نجومی برخوردار بوده‌اید؟ تاریخ ورود شما به دانشگاه در مقطع لیسانس سال ۱۳۵۸ بوده، تاریخ اخذ لیسانس مکانیک از دانشگاه شریف سال ۱۳۶۸ است، یعنی شما پس از ۱۰ سال توانسته‌اید مدرک لیسانس را دریافت کنید، آیا درست است که مدرک لیسانس شما را آقای آزاد صادر کرده درحالی‌که وی سال ۱۳۸۴ رئیس دانشگاه شریف شده، یعنی ۱۶ سال پس از اینکه شما از مقطع لیسانس فارغ‌التحصیل شده‌اید؟ فوق‌لیسانس شما را آقای رهبر از دانشگاه تهران و بر روی یک کاغذ ساده و بدون سربرگ در سال ۱۳۹۰ صادر کرده است. براساس مدارک ارائه‌شده در سال ۱۳۶۵ عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام حسین(ع) شده‌اید، یعنی زمانی که حتی لیسانس نداشتید، عضو هیئت علمی دانشگاه شدید. چرا اطلاعات شما که به عنوان هیئت علمی و معاون دانشگاه به شرکت مپنا در زمان شروع مسئولیت دادید با سال اخذ مدرک تحصیلی‌تان همخوانی ندارد؟ درست است که خانواده شما سال‌ها ساکن آلمان بوده‌اند؟ آیا تابعیت خانواده خود را تأیید یا رد می‌کنید؟ شما قصد داشتید در صورت عدم اعتماد مجلس برای مدیریت خاورمیانه شدن شرکت زیمنس تلاش کنید؟ شما که سابقه فراوانی در زمینه نظامی داشته‌اید، آیا لازم نبود که به جای پذیرش مسئولیت وزارتخانه بسیار مهم و کلیدی صنعت، معدن و تجارت در همان مسئولیت‌های قبلی حضور پیدا می‌کردید؟ » محمودزاده با نگرانی از به دام افتادن علی‌آبادی توسط مافیای خودروسازی، گفت: «مطرح می‌کنند علی‌آبادی در مسئولیت‌های قبلی عدم همفکری، عدم مشورت‌پذیری و نوعی دیکتاتوری در تصمیم‌گیری است که اگر اینگونه باشد می‌تواند برای بدنه وزارت مهم و کلیدی صنعت، معدن و تجارت مشکلاتی را به همراه داشته باشد.»

نیروهای اتوبوسی وارد وزارت صمت می شوند؟: سیدغنی نظری‌خانقاه، نماینده خلخال و کوثر نیز گفت: «در برنامه‌های وزیر پیشنهادی مشاهده می‌شود که به مناطق کمترتوسعه‌یافته و محروم بی‌توجهی شده است. چرا نباید در دولتی که مدعی عدالت‌محوری بوده و با این شعار آمده در مناطق محروم برای ایجاد صنایع اقدامی شود؟ در برخی از مناطق معادن صرفا برای از بین بردن راه‌های مواصلاتی احداث شده و هیچ نفعی برای بومیان منطقه ندارد. حتی مواد غذایی معدن‌کاران نیز از مناطق خودشان تامین می‌شود. شما فرمودید که هیچ‌کدام از نیروهای وزارت صمت با شما همراه نیستند و می‌خواهید نیرو بیاورید، این حجم از نیروی اتوبوسی برای کشور سم مهلک است.» نظری با تاکید بر وضعیت نامناسب بازار لوازم خانگی گفت: «ممنوعیت وارادت کالاهای خارجی ابزاری برای فعالیت دلالان و گرانی کالاهای ایرانی شده است لذا شما باید این امر را مدیریت کرده و ابزاری ایجاد کنید که مردم بتوانند از لوازم خانگی استفاده کنند.»

انشانویسی به جای برنامه: جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، نماینده تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح‌آباد، گفت: «۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی، ۳۳ درصد اشتغال کشور، ۷۵ درصد صادرات غیرنفتی، واحدهای صنعتی نیمه‌کاره، ارز تأمین‌نشده، خودروهای لگن و بی‌کیفیت با برنامه‌هایی که از میدان انقلاب هم می‌توان آنها را پرینت گرفت، قابل حل نیست. شما خودرو را ۸ برابر قیمت در خارج از نظم (چارچوب) به ملت می‌فروشید. در حال حاضر مصوب شده که ۱۷۶ درصد سود بازرگانی از خودرو گرفته می‌شود و شما می‌گویید موافق واردات خودرو هستید اما سابقه شما نشان می‌دهد زمانی که سمتی داشتید، مانع واردات لوکوموتیو به کشور شدید. تولید حداکثری در معدن و سیمان یک انشاء است. شما نمایندگان در حال رأی دادن به یک انشاء به‌جای برنامه برای وزارتخانه صمت هستید و ممکن است ۶ ماه دیگر همینجا بایستید و بگویید وزیر باید استیضاح شود. من فرض می‌گیرم مدرک تحصیلی علی‌آبادی درست باشد. برنامه‌ای که حتی خود وزیر پیشنهادی آن را نخوانده، مورد انتقاد من است. کسی که پزشک اطفال است وزیر خارجه و کسی که علوم سیاسی خوانده، وزیر کار می‌شود و این مشکل کل دولت‌ها و کل جناح‌ها است و همین باعث شده که کشور به روز سیاه بنشیند و کمر مردم زیر بار تورم بشکند. باید به جوابی که به خدا، ملت و تاریخ می‌دهید فکر کنید و بعد به کسانی رأی دهید که برنامه‌های شعاری و انشایی دارند.»

تفکر سرمایه داری: مهدی عسگری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: «علی‌آبادی را مدیری موفق در بنگاه‌های بزرگ صنعتی می‌دانم، اما امروز در مورد جایگاه حکمرانی صنعت، معدن و تجارت صحبت می‌کنیم و به نظر می‌رسد موفقیت یک مدیر در بنگاه بزرگ صنعتی با همان طرز فکر و کار در وزارت صمت کارساز نباشد.» او با اشاره به برنامه‌های کتبی و شفاهی وزیر پیشنهادی صمت و کلیدواژه‌هایی مانند نرخ ارز و قیمت بازار، حذف قیمت‌گذاری دستوری و حذف یارانه‌های پنهان در برنامه‌ها افزود: «با تفکر اقتصاد سرمایه‌داری و نئولیبرالی، همان اقتصادی که حدود سه دهه است که به ایران تحمیل شده، نمی‌توان این وزارتخانه را مدیریت کرد و این کلیدواژه‌ها شبیه به همان تفکر اقتصاد سرمایه‌داری است.»

موافقان وزارت علی‌آبادی

تحصیلکرده های نظامی در مدیریت کلان: مهرداد گودرزوندچگینی، نماینده رودبار گفت: عملکرد علی‌آبادی در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و بین‌المللی زبانزد بوده و چه کسی نسبت به این مهم در شرکت مپنا بی‌خبر است؟ چرا برنامه‌های او را نخوانده مخالفت می‌کنید؟ این رفتار ظلم به مجلس است. امروز نباید اسیر جوسازی‌های افرادی شویم.»

او افزود: «نباید بحث را با اشاره به دانشگاه‌هایی نظیر امام‌حسین(ع) و امام صادق(ع) تقلیل دهیم، این دانشگاه‌ها نیز جزو دانشگاه‌های کشور هستند لذا باید انتقادات با دلیل و منطق باشد. در برنامه‌های علی‌آبادی نظیر شاخص‌های ارزیابی، شفافیت، انسجام و... کاملا دیده می‌شود، پس از نمایندگان مجلس درخواست دارم تسلیم جوسازی‌ها و نگاه‌های پوپولیستی نشوند چراکه اینگونه رفتارها هیچ کمکی به کشور نخواهد کرد ما باید وزرایی که از بدنه دولت آمده و تجربه‌های بسیاری دارند را مورد حمایت قرار دهیم. چه اشکالی دارد که نیروی نظامی در دولت صاحب مسئولیت شود. سطح اول مدیریتی کشور عمدتا تحصیلکرده‌های نظامی هستند، افرادی که نسبت به این موضوع اطلاعی ندارند مخالفتی فاقد مبنای علمی نکنند.»

کنترل رهاشدگی بازار: محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه اعضای کمیسیون اقتصادی به برنامه‌های بخش تجارت علی‌آبادی، گزینه پیشنهادی وزارت صمت رای قاطع دادند، تاکید کرد: «تغییرات نرخ ارز که در روزهای اخیر اتفاق افتاده است، فرصت مناسبی را برای صادرات فراهم کرده، پس تراز صادرات که در دولت قبل منفی بود را مثبت کنید تا شاهد جهش صادرات در کشور باشیم. ۹۰ درصد تجارت کشور با ۱۰ کشور انجام می‌شود که لازم است در این ۱۰ کشور رایزن بازرگانی داشته باشیم. مردم نگران رها شدن بازار هستند، علاوه بر عوامل بیرونی، عدم مدیریت بازار باعث رها شدن بازار شده است که در وزارت صمت نیازمند اتخاذ تصمیم جدی درخصوص بازار داخلی هستیم.»

آشنایی با بخش خصوصی: محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان تأکید کرد: «وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در برنامه‌های راهبردی خود به ریز صنعت دیجیتال نسل چهارم توجه داشته است. خودروسازی خصوصی، معادن خصوصی و بازار ارز به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با وزارت صمت مرتبط است. علی‌آبادی در ۱۰ سال گذشته ارتباط‌گیری خوبی با بخش خصوصی داشته است که نباید این تجربه را دست‌کم گرفت.»

شجاعت نه گفتن: حبیب‌اله دهمرده، نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون گفت: «علی‌آبادی دارای برنامه علمی، کارشناسی در ابعاد کوتاه‌مدت، بلندمدت و میان‌مدت است. او افق دید وسیعی دارد و ریسک‌پذیری و خطرپذیری را در دستور کار خود قرار داده است و دارای شجاعت «نه گفتن» است، همچنین اهل رانت و باج دادن نیست.»

پیشروی تا صادرات خودرو

عباس علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای وزارت صمت در جلسه رای اعتماد خود گفت: «دشمن با تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی حدود۴۰ سال است که تلاش می‌کند بگوید که شما نمی‌توانید اما با برنامه‌هایی که ارائه دادم، ثابت خواهم کرد که «ما می‌توانیم» را محقق خواهیم کرد.» علی‌آبادی با بیان اینکه ۸ برنامه راهبردی برای تصدی وزارت صمت ارائه کرده‌ام، ادامه داد: «در مؤسسه‌ای سال‌ها کار و آن را اداره کردم که با ده‌ها مؤسسه بین‌المللی کار می‌کند. اولین برنامه راهبردی تمرکز و تاکید بر توسعه صنعت صادرات‌محور است.به‌عنوان کسی که هم کف صنعت را می‌شناسم و هم در دولت حضور داشته‌ام، به نظرم این راهبردها استثنایی و باارزش است. امیدوارم با تاکید بر این راهبردها بتوان بسیاری از مسائل مانند حمایت از تولید مشترک با برندهای معتبر دنیا و... را محقق کرد. توسعه زیرساخت‌های کشور از طریق دیپلماسی تجاری و اقتصادی، دومین استراتژی من است. همه چیز باید در تعامل مشترک با دنیا انجام شود. اگر با دنیا تعامل نداشته باشیم از همین جا دچار مشکل می‌شویم. بازآفرینی و اصلاح حکمرانی بخش صنعت و معدن با تاکید بر تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و نظارت و کاهش تصدی‌گری و عدم قطعیت محیط‌های کلان، از دیگر استراتژی‌های من است. دولت باید تصدی‌گری را کاهش دهد، به‌طور مثال در حوزه خودرو یکی از چالش‌ها تصدی‌گری است.» او با اشاره به موضوع ایجاد زنجیره ارزش به عنوان راهبرد بعدی بیان کرد: «در بحث معدن متاسفانه ما خام‌فروشی می‌کنیم. ما باید در حوزه پتروشیمی به سمت زنجیره‌های پایین‌تر از «پلی پروپیلن» حرکت کنیم که ارزش افزوده بالایی دارد. حمایت از نوآوری و قابلیت ارتقای فناورانه با تمرکز بر تحول دیجیتال دیگر استراتژی من است. در انقلاب صنعتی پنجم دیگر هوش مصنوعی محور نیست و هوش انسانی و ارتباط ارگانیک با ربات، محور است. ما هنوز اندر خم برقی کردن خودرو هستیم و هنوز خودروهایمان برقی نشده است. تجمیع مجموعه شرکت‌های کوچک در شهرک‌های صنعتی از دیگر راهبردهاست. وزارتخانه‌‌های مختلف باید دست‌به‌دست یکدیگر در یک حکمرانی واحد مدیریت شوند. ارز باید در این حکمرانی قرار گیرد تا بتوانیم زنجیره‌ای از ارزش افزوده و زنجیره‌ای از مدیریت استراتژیک را برقرار کنیم. ضمن آنکه جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی با بهره‌گیری حداکثری از دیپلماسی تجاری، راهبرد اساسی است که همواره گفته شده اما کمتر بر آن تأکید شده است.»

وزیر پیشنهادی صمت تاکید کرد: «توسعه و تقویت برندهای داخلی و نشان‌سازی تجاری به منظور حمایت از تولید داخلی از جمله اهداف راهبردی من است. تلاش می‌کنم با تأکید بر عنصر کیفیت و رقابتی کردن کالا، برندهایی را بسازیم که دنیا به‌دنبال آنها باشد.» علی‌آبادی با اشاره به موضوع خودرو و طرح جامعی که به‌زودی در این خصوص ارائه خواهد کرد، گفت: «ما می‌توانیم به‌زودی این مشکل را با توجه به راهکارهای عالمانه و هوشمندانه در تعامل با دنیا برطرف کنیم. واردات هوشمند و به‌موقع می‌تواند بازار را تنظیم کند؛ از سوی دیگر همکاری‌های تخصصی با بنگاه‌های بزرگ دنیا به‌صورتی که تولید مشترک داشته باشیم و در نهایت به سمت صادرات برویم نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در این خصوص وجود دارد.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی