| کد مطلب: ۳۵۸۴

موضوع شکایت، به‌طور غیررسمی منتفی اعلام شد

شکایت سردار اشتری از نمایندگان مجلس چه سرانجامی داشت؟

شکایت سردار اشتری از نمایندگان مجلس چه سرانجامی داشت؟

روز گذشته سردار حسین اشتری، فرمانده انتظامی کل کشور تودیع شد. او در روزهای آخر حضورش در این پست، از چهار نماینده مجلس شکایت کرد؛ اقدامی که از سوی بسیاری از نمایندگان مجلس مورد نکوهش قرار گرفت. البته جریان این شکایت در تعلیق است و مشخص نیست که آیا به‌طور قطع منتفی شده است یا نه. به‌هر‌حال شاید تصمیم‌گیری درباره این شکایت در دوره مدیریت فرماندهی انتظامی کل جدید از سر گرفته شود و شاید هم به‌طور کامل منتفی شود. مهر امسال و درست در اوج ناآرامی‌ها، خبر «شکایت سردار اشتری از چهار نماینده مجلس» رسانه‌ای شد؛ آن‌هم به‌دلیل اظهارنظرهایی که درباره برخورد گشت ارشاد و فوت مرحومه مهسا امینی داشتند. در این خبر اعلام شده بود: «سردار اشتری با ارسال نامه‌ای به مجلس، از چهار نماینده مجلس اعلام شکایت کرده است. دلیل این شکایت مواضع این نمایندگان در موضوع فوت خانم مهسا امینی و گشت ارشاد اعلام شده است.» مسعود پزشکیان، نماینده تبریز، جلیل رحیمی‌جهان‌آباد، نماینده تربت‌جام و تایباد، معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار و مهدی فرشادان، نماینده سنندج چهار نماینده‌ای بودند که باید به شکایت نیروی انتظامی پاسخ می‌دادند و در مظان اتهام قرار داشتند.

رسیدگی به شکایت نیروی انتظامی

هشتمین روز آبان 1401 موسی غضنفرآبادی، سخنگوی هیئت‌نظارت بر رفتار نمایندگان از برگزاری جلسه رسیدگی و بررسی شکایت نیروی انتظامی خبر داد و گفت: «جلسه هیئت‌نظارت با حضور نمایندگان نیروی انتظامی، آقایان اسکندری و رویانیان تشکیل شد؛ چهار نماینده‌ای که از آنها گزارشی به هیئت رسیده بود نیز در این جلسه حضور داشتند. نماینده‌ها از خود دفاع کردند و نماینده نیروی انتظامی توضیح داد؛ ما صحبت‌ها را شنیدیم، اما جمع‌بندی تصمیم را برای جلسه بعد گذاشتیم.» او درباره اینکه شکایت نیروی انتظامی از چهار نماینده مجلس به‌دلیل اظهارات‌شان درباره گشت ارشاد و فوت مهسا امینی است، گفت: «به ما گفتند که گزارش داده‌اند و قصد شکایت نداشته‌اند؛ ما در جمع‌بندی خودمان در هیئت‌نظارت باید به نتیجه برسیم که چه تصمیمی بگیریم. لذا جلسه‌ دیگری برای جمع‌بندی برگزار می‌کنیم تا تصمیم‌ نهایی را بگیریم.»

خودنظام‌پنداری برخی از ارگان‌ها

بیشتر از یک‌ماه از برگزاری جلسه هیئت‌نظارت بر رفتار نمایندگان برای رسیدگی به شکایت پلیس می‌گذرد. معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در گفت‌وگو با هم‌میهن درباره نتیجه این شکایت، گفت: «نیروی انتظامی از چهار نماینده مردم به‌دلیل اظهارنظرهایی که درباره گشت‌ ارشاد داشتند، شکایت کرد. در جلسه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان معاونان سردار اشتری تشریف آوردند و نقطه‌نظرات نمایندگان در این جلسه مطرح شد.» او افزود: «هیچ‌کس در اینکه نیروی انتظامی یک ضرورت انکارناپذیر است و اینکه آنها حافظان امنیت جامعه هستند، تردید ندارد. اما انتقادات جدی به برخی از رویکردها و روش‌ها وجود دارد. نتیجه برخی از این روش‌ها را در چند ماه اخیر دیده‌اید. برخی از بی‌تدبیری‌ها، اتفاقات عمده‌ای در جامعه به‌وجود آورد.»
سعیدی با اشاره به اینکه نقدهای جدی به برخی عملکردها وجود دارد، افزود: «متاسفانه برخی از دستگاه‌ها احساس خودنظام‌پنداری دارند و نقد به یک دستگاه را سریع به نظام نسبت می‌دهند. این، رویکرد درستی نیست، چون نظام، ماهیت فراتری دارد و نباید آبروی یک کارگزار را به آبروی نظام پیوند زد.» این نماینده مجلس گفت: «ما معتقدیم که براساس موازین صریح قانون اساسی، نمایندگان مجلس برای ابراز نظرات خود در راستای ایفای نمایندگی آزاد هستند. برآیند جلسه دوستان نیروی انتظامی و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان این بوده که این شکایت پس گرفته شود و ظاهرا این شکایت به دادسرا ارجاع نشده است.» نماینده چابهار در پاسخ به این سوال که بنابراین موضوع شکایت منتفی است؟ تاکید کرد: «رسما چیزی به ما اعلام نشده است. اما به‌صورت غیررسمی اعلام شد که آنها شکایت خود را پس گرفته‌اند.»

نیروی انتظامی فقط گلایه داشت

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز که از او هم شکایت شده بود، با اشاره به اینکه در جلسه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان حضور پیدا کردم، به هم‌میهن گفت: «نیروی انتظامی گفت، «ما فقط گلایه کردیم». اما تعدادی از اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان می‌گفتند، «چرا اعتراض کردید؟ باید شکایت کنید. این نمایندگان با اظهارنظرهایشان نظم جامعه را به‌هم زده‌اند». جالب بود که پلیس این موضوع را رها کرده اما آنها دست بر‌نمی‌داشتند.»
او با اشاره به اینکه واقعیت این است که عده‌ای می‌خواهند در جامعه آشوب به‌پا کنند، افزود: «فردای آن روزی که در صداوسیما صحبت کردم، بیانیه دادم و اعلام کردم که نباید در کشور آشوب به‌پا کرد؛ چون این آشوب‌ها به‌نفع هیچ‌کس نیست. اما برخی می‌گفتند، «شما در صداوسیما حرف زدید و همه دیده‌اند اما بیانیه‌تان را عده کمتری خوانده‌اند». به آنها پاسخ دادم «وقت بدهید هر‌جایی که بخواهید من این حرف‌هایم را بزنم.» چون معتقدم آشوب به‌ضرر همه مردم و کشور است. اما طبق قانون باید جایی مشخص شود تا مردم اعتراضات خود را بیان کنند و مسئولان هم گوش داده و مطالبات مردمی را پاسخ دهند. وقتی هیچ مسیری برای حرف مردم باقی نمی‌گذاریم، تبدیل به انفجار می‌شود و دشمن هم از این انفجار سوءاستفاده می‌کند و مشکلاتی به‌وجود می‌آید که ضررهای زیادی به جامعه می‌زند.»
او در پاسخ به این سوال که علت گلایه پلیس چه بود و به اظهارنظر شما درباره مرحومه مهسا امینی مربوط می‌شد؟ گفت: «آنها می‌گفتند، ما شکایت نکردیم، فقط گلایه داشتیم». اما برخی از اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان می‌گفتند، «چرا شکایت نمی‌کنید؟» مثال آن بود که می‌گویند: «مارادونا را ول کن، بازیکن خودمان را بچسب». نظر من این بوده و هست که اتفاقی رخ داده است و جامعه با دید سوءظن به ما نگاه می‌کند. سوءظن هم با شفاف‌سازی و روشن‌گری برطرف می‌شود. اما در همین مورد یک‌بار می‌گوییم که این خانم سکته کرده، بعد می‌گوییم تومور داشته و پس از آن می‌گوییم دیابت داشته یا قلبش ناراحت بوده است.»
پزشکیان با انتقاد از رویه اطلاع‌رسانی در این موارد، افزود: «باید واقعیت را بگوییم تا مردم باور کنند که به دلایل مطرح‌شده ما مقصر نبودیم و حتی اگر قصوری هم وجود داشته با آن برخورد می‌کنیم. اگر روز اول این حرف را می‌زدند، این‌همه هزینه به کشور تحمیل نمی‌شد. ولی ما خواستیم مسئله را جمع‌و‌جور کنیم و نتیجه آن، تحمیل این‌همه هزینه به کشور شد. در حال حاضر در دنیا نسبت به سیستم ما مشکوک شده‌اند. در صورتی که با یک رفتار ساده می‌شد جلوی تمام این موضوعات را گرفت و اجازه نداد که دشمن از این مسئله سوءاستفاده کند. اما مجریان امر و کسانی که موضوعات را مدیریت می‌کردند، بهانه دست آنها دادند تا بتوانند سوخت بیشتری روی این التهاب ریخته و آتش این شرایط را شعله‌ورتر کنند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی