| کد مطلب: ۳۴۴۴

بازگشت پیامک‌های کشف حجاب

استفاده از ابزار اجبار در برخورد با پوشش تاثیری نامطلوب بر جامعه‌ می‌گذارد

استفاده از ابزار اجبار در برخورد با پوشش تاثیری نامطلوب بر جامعه‌ می‌گذارد

ارسال پیامک‌های کشف حجاب برای مالکان خودروها از سر گرفته شده است. بعد از آرامش نسبی در جامعه به دنبال اعتراضاتی که یکی از موارد آن نحوه برخورد با زنان در حوزه پوشش بود، این اقدام می‌تواند پیامدهای اجتماعی در جامعه ایجاد کند. کارشناسان در گفت‌وگو با هم‌میهن تاکید می‌کنند، استفاده از ابزار اجبار در پوشش و نوع برخورد با آن، تاثیری نامطلوب بر جامعه‌ می‌گذارد و باید مسئولان درباره این موضوع بازنگری جدی داشته باشند.
چند روزی است که بازار ارسال پیامک‌های کشف حجاب بار دیگر داغ شده است و برخی از شهروندان پیامک‌هایی با مضمون تذکر نسبت به موضوع، حجاب دریافت کرده‌اند. خبرگزاری فارس به نقل از یک مسئول ارشد پلیس از آغاز مرحله جدید طرح ناظر یک، توسط پلیس در کل کشور خبر داده است.
از سرگیری دوباره موضوع حجاب و ورود پلیس به این حوزه درحالی صورت می‌گیرد که اعتراضات اخیر به‌تازگی اندکی آرام گرفته است؛‌ اعتراضاتی که اتفاقا سرآغاز آن موضوع، حجاب و یکی از مهم‌ترین مطالبات زنان و مردان معترض، عدم دخالت ساختار بخشی در امور خصوصی مردم و به‌ویژه انتخاب زنان در حوزه پوشش و لباس بود. در مدت اعتراضات شاهد عدم ورود ماموران به موضوع حجاب بودیم. همزمان با این روند شاهد بودیم برخلاف تمامی ادعاهای صورت‌گرفته مبنی بر اینکه برداشته شدن اجبار در حوزه پوشش به برهنگی می‌انجامد،‌ برداشته شدن روسری از سوی بخشی از زنان منجر به برهنگی نشد، موضوعی که البته نیازی به اثبات آن نیست.
توجه به این نکته ضروری است که در آخرین روزهای شهریور، محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام و رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به مصوبه حجاب و عفاف گفته بود:«در این مصوبه تاکید شده که در برخورد با بی‌حجابی، برخورد فیزیکی نباید انجام شود. نمی‌خواهم بگویم تعطیل می‌شد، ولی گشت ارشاد دیگر فیزیکی و سخت‌افزاری نبود. یک‌سری اتفاقاتی در کشور می‌افتد که خلاف قانون نیست، ولی متن قانون هم نیست. من نمی‌گویم گشت ارشاد جمع یا امر به معروف و نهی از منکر تعطیل می‌شود، بلکه می‌گویم جنس آن عوض می‌شود.» به هر روی در بحبوحه اعتراضاتی که بعد از جان باختن مهسا امینی رخ داد، کار به جایی رسید که صداوسیما نیز یک‌سویه‌نگری را کنار گذاشت و فضای گفت‌و‌گو میان مخالفان اجبار در حجاب و موافقان‌ آن ایجاد کرد. اما با آرام شدن فضای جامعه، بار دیگر رفتارهایی انجام می‌شود که نگرانی‌ها را برای برافروخته شدن دوباره آتش التهابات در جامعه افزایش می‌دهد. ارسال پیامک بی‌حجابی یا تعطیلی مراکز تجاری به‌دلیل بی‌حجابی مشتریان، از جمله این موارد هستند. در چنین شرایطی سیدعلی خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در گفت‌و گو با رسانه‌ها گفته است:«مسئله فقط یک روسری نیست و مسائل جدی‌تری دارد مطرح می‌شود. در همین فضا یک‌سری افراد بحث همجنس‌گرایی، نیمه‌برهنگی و هم‌آغوشی در ملأ عام را دارند مطرح می‌کنند، باید واقع‌نگر باشیم.» سخنانی که این سوال را ایجاد می‌کند که کدام قانون به خان‌محمدی این اجازه را داده است که شهروندان کشور را به‌دلیل عدم تمایل به حجاب اجباری مورد تهمت و عتاب و خطاب قرار دهد. شهروندانی که همواره تاریخ، اصول اخلاقی خاص خود را داشته و دارند.

دستورات دین با اجبار میانه‌ای ندارند

سیدمحمدعلی ایازی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه نیز در این‌باره به هم‌میهن گفت:«بارها درباره این موضوع که آیا این موضوع به‌لحاظ دینی و اسلامی الزام درست است و تفسیر دینی چیست؟ توضیح‌داده‌ام که دلیلی برای این نوع برخوردها و الزامات به‌لحاظ دینی وجود ندارد. اما نکته مهم در شرایط کنونی این است که اگر مسئولان تجربه‌ کرده‌اند این رفتارها منجر به شکل‌گیری گرایش به حجاب در جامعه نشده است، آزموده را آزمودن خطاست. قانون خوب، قانونی است که زمینه اجراپذیری داشته باشد و مقبولیت عام بیابد. اگر قانونی نتواند چنین زمینه فرهنگی را فراهم کند و از شیوه تهدید یا ترساندن استفاده کند، منجر به مخالفت بخش‌هایی از مردم می‌شود.» او افزود: «یکی از موارد مهم، کاهش خشونت از سوی دوطرف این ماجرا یعنی مردم و حاکمیت است. اگر ساختار حاکم دست به خشونت بزند، دور باطل خشونت رخ خواهد داد و فضای مقابله و تشدید اعتراضات را فراهم می‌کند. همچنین مسائل فرهنگی و اجتماعی مانند مهاجرت و ضدیت در بخش‌های دیگر نیز ایجاد می‌شود.»
ایازی با بیان اینکه استفاده از روش‌‌هایی که امروز شاهد آن هستیم و تأکید برچگونگی لباس زنان از طریق تهدید و ترساندن و باعث ایجاد علاقه در مردم نسبت به موضوع حجاب نمی‌شود و قابل دفاع هم نیست، تاکید کرد: «حجاب زمانی برای یک زن ارزشمند است که انتخاب فرد باشد. حق انتخاب او به‌رسمیت شناخته شود. آنچه منطقی است موضوعات مرتبط با حقوق اجتماعی مانند رعایت حقوق دیگران، مقررات راهنمایی و رانندگی است که موضوعاتی متفاوت هستند. اما در حوزه دین مبنای اجرای هیچ دستور دینی، اجبار نیست. ارزش هر دستور دینی یا اخلاقی در عدم اجبار و انتخاب آن توسط خود فرد است و باید حق انتخاب را به‌رسمیت شناخت. البته در اینکه حجاب اجباری غلط است، شکی نیست، اما نفس حجاب دروغ نیست و لباس پوشیدن برای زنان و مردان تابع استانداردهایی است.» این مدرس دانشگاه اظهار کرد:«باید فکری منطقی و روانشناسی درباره این موضوع شود و حق انتخاب را به‌رسمیت بشناسیم. ورود پلیس به این ماجرا در گذشته نیز تاثیری نداشته است و امروز هم اثر ندارد و همانطور که گفتم آزموده را آزمودن خطاست.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی