| کد مطلب: ۵۵۵۷

امام جمعه وحدت‌بخش

امام جمعه وحدت‌بخش

روز گذشته آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، نماینده مجلس خبرگان رهبری در بانکی واقع در میدان شهربانی بابلسر مورد سوءقصد قرار گرفت. بلافاصله پس از این حادثه سایت مجلس خب

روز گذشته آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، نماینده مجلس خبرگان رهبری در بانکی واقع در میدان شهربانی بابلسر مورد سوءقصد قرار گرفت. بلافاصله پس از این حادثه سایت مجلس خبرگان رهبری از شهادت او خبر داد. احمد وحیدی، وزیر کشور در همان ساعات نخست در تماس تلفنی با سیدمحمود حسینی‌پور، استاندار مازندران دستورات لازم برای بررسی جامع و کامل ابعاد مختلف این حادثه تا دستیابی به نتیجه را صادر کرد.

پس از آن محمود حسینی‌پور، استاندار مازندران با اشاره به اینکه ضارب از عوامل انتظامی بانک بود، درباره این ترور گفت: «ساعت ۱۰:۳۰ حادثه‌ای در شهرستان بابلسر استان مازندران رخ داد که سوءقصد یکی از عوامل نگهبانی یکی از بانک‌ها، سلیمانی که از روحانیون برجسته استان مازندران و شهرستان بابلسر بود، جان خود را از دست دادند. بلافاصله ضارب در همان محل توسط عوامل انتظامی دستگیر شده و بررسی‌های اولیه برای انگیزه این اقدام ضارب در حال انجام است.» او افزود: «آنچه تاکنون مشخص شده این است که هنوز انگیزه ضارب از انجام این اقدام به‌طور کامل معلوم نیست و سابقه این فرد که از افراد بومی است، حکایت از این دارد که ماهیت تروریستی ندارد. اطلاعات به‌دست آمده حکایت از آن است که فرد ضارب شناخت دقیقی از سلیمانی نداشته و او هم برای انجام امورات بانکی خود به بانک مراجعه کرده و تا این لحظه اطلاعات و اسنادی که نشان بدهد این ترور اقدامی امنیتی و تروریستی باشد، وجود ندارد.» با آنکه یکی از شاهدان درباره این حادثه گفت: «فرد ضارب اسلحه را از دست نگهبان بانک ربوده است و به کارمند بانک نیز تیراندازی می‌کند و سلیمانی به شهادت می‌رسد.» استاندار مازندران درباره حادثه تاکید کرد: «او از عوامل شرکت‌های انتظام بوده که معمولا کارهای خدماتی انتظامی بانک‌ها را انجام می‌دهند و هویتش کاملا معلوم و مشخص است و از بیرون وارد نشده است. به همین دلیل مسلح بوده و اسلحه در اختیار خودش بوده است.»

عملیات دستگیری ضارب، مصدوم نداشت

سرهنگ سیدجعفر ساداتی، معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران نیز با تکذیب مصدومیت سه نفر براثر این حادثه، از دستگیری ضارب از سوی ماموران انتظامی خبر داد و در تشریح این حادثه گفت: «حوالی ساعت ۱۱ روز چهارشنبه در پی کسب خبری از مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع تیراندازی در یکی از بانک‌های شهرستان بابلسر، موضوع در دستور کار مأموران انتظامی شهرستان قرار گرفت. مأموران انتظامی با حضور در محل حادثه در بررسی‌های اولیه و تحقیق از شاهدان عینی حادثه دریافتند نگهبان مسلح بانک با استفاده از سلاح گرم اقدام به تیراندازی به سمت عباسعلی سلیمانی کرده است. در این حادثه سلیمانی به‌دلیل شدت جراحات وارده ناشی از تیراندازی جان باخت.»

دستورات پیگیری حادثه

رئیس دستگاه قضا نیز با صدور پیام تسلیت دستور داد؛ با دقت و سرعت همه زوایای سوءقصد به سلیمانی و تمام زوایای این جنایت بررسی و نسبت به شناسایی، تشکیل پرونده و برخورد قانونی با عاملان و آمران احتمالی اقدام کنند. ابراهیم رئیسی، رئیس دولت علاوه بر پیامی شهادت عباسعلی سلیمانی نماینده خبرگان رهبری در استان سیستان و بلوچستان در حادثه تیراندازی در بابلسر را به بیت مکرم ایشان، علمای اعلام و مردم شهیدپرور استان مازندران، تسلیت گفت. او دستور لازم برای پیگیری این حادثه را داده و تاکید کرد: «لازم است نیروهای امنیتی و انتظامی هر چه سریع‌تر نسبت به علل وقوع حادثه و همچنین شناسایی انگیزه احتمالی عامل یا عاملان این اتفاق اقدام کنند.» همچنین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور به این حادثه واکنش نشان داده و با ارسال نامه‌ای خطاب به دادستان عمومی و انقلاب استان مازندران دستور پیگیری سوءقصد به عباسعلی سلیمانی، عضو مجلس خبرگان رهبری را صادر کرد. او در نامه خود نوشت: «نظر به خبر منتشرشده در خصوص سوءقصد مسلحانه به عباسعلی سلیمانی عضو مجلس خبرگان رهبری در یکی از بانک‌های شهرستان بابلسر مقتضی است به قید تسریع و با هماهنگی دادستان حوزه قضایی مربوط و ضابطان امر موضوع از زوایای مختلف بررسی، پیگیری لازم انجام و نتیجه را گزارش کنید.»

زندگینامه و مسئولیت‌های سلیمانی

اما عباسعلی سلیمانی کیست؟ او سال ۱۳۲۶ در سوادکوه مازندران متولد شد و ۵ سالش بود که مکتب شروع کرده و در سن ۱۲سالگی راهی قم شد تا علوم دینی را فراگیرد. اما به دلیل مشکلات معیشتی مجبور شد به حوزه علمیه بهشهر برود و پس از آن برای تکمیل تحصیلات خود راهی مشهد شد. اساتید او بزرگانی چون حضرات آیات ادیب نیشابوری، صالحی‌بربری، حجت هاشمی و مدرس بودند و دروس سطح را نیز نزد بزرگانی همچون آیات عظام مهدوی دامغانی، نصراللهی، شیخ عباس واعظ‌طبسی، فائقی و سیدمحمدهادی میلانی فرا گرفت. اما درس تفسیر را نیز نزد تهرانی به اتمام رساند. سلیمانی در سال ۱۳۴۷ به حوزه علمیه قم رفته و از محضر آیات عظام اعتمادی، مشکینی، محمدفاضل لنکرانی، جعفر سبحانی، وحید خراسانی، میرزا هاشم آملی، سیدمحمدرضا گلپایگانی، ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری‌همدانی، ابوالقاسم خزعلی، محمد یزدی، محمدی گیلانی و عبدالله جوادی‌آملی بهره برد. درست است که او به امام جمعه سیستان و بلوچستان معروف شده، اما امامت جمعه بابلسر، مسئولیت نهاد رهبری در آموزش عالی مازندران و گلستان، تدریس در حوزه و دانشگاه، عضویت در هیئت امنای دانشگاه سیستان و بلوچستان، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان، مسئولیت هیئت امنای دانشکده علوم قرآن زاهدان، نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های آزاد اسلامی گیلان، مازندران و گلستان و عضویت در هیئت امنای دریانوردی چابهار را نیز بر عهده داشته است.

دعاگوی مردم شیعه و سنی هستم

خبر ترور سلیمانی با عنوان نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه سابق سیستان و بلوچستان منتشر شد چراکه او از ۱۳۸۰ تا اسفند ۱۳۹۷ در این استان حضور داشته است. شاید هم انتساب این ترور به پست سابق سلیمانی به دلیل تنش‌ها و ناآرامی‌های اخیر در این استان باشد که از سال گذشته شروع شده و با جمعه خونین زاهدان به اوج خود رسید و هنوز هم فروکش نکرده است. پربیراه نیست اگر بگوییم خطبه نماز جمعه او در اوایل اسفند ۹۷ یکی از خطبه‌های مهم‌اش است. او از مردم سیستان و بلوچستان عذرخواهی کرده و حلالیت طلبید و به نوعی با مردم این استان خداحافظی کرد. سلیمانی، علت رفتن‌اش را تفکر زیبای رهبر معظم انقلاب مبنی بر جوان‌گرایی عنوان کرد و گفت: «البته چون بنده نماینده خبرگان رهبری هستم، قطعا تا پایان دوره پیگیر مسائل استان سیستان و بلوچستان خواهم بود و بعضی از کارها را از طریق حوزه نمایندگی تعقیب خواهم کرد. امیدوارم مردم عزیز استان کاستی‌ها، ضعف‌ها و نارسایی‌ها را بر من ببخشند و قطعا من هرکجا باشم دعاگوی لطف مردم شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان خواهم بود.» پس از آن و در مرداد ۹۹ مقام رهبری او را به نمایندگی ولی‌فقیه و امامت‌جمعه کاشان منصوب کردند. بهمن ۱۴۰۰ سلیمانی دوباره از مردم خداحافظی کرد اما این‌بار از مردم کاشان و علت آن را کسالت و تحلیل وضعیت جسمانی بعد از ابتلا به کرونا عنوان و تاکید کرد: «در شرایطی که فرد جدیدی برای این منصب انتخاب شود از محضر مردم کاشان مرخص می‌شوم، اما تا آن زمان در خدمت مردم کاشان هستم و امید دیدار مجدد شما مردم عزیز را در نماز جمعه هفته بعد دارم.»

Untitled 3

اختلاط ورزش زن و مرد جایز نیست

یکی از موضوعاتی که او را در سال 99 به صدر خبرها رساند؛ عقایدش درباره ورزش بود. سلیمانی درباره ورزش گفته بود: «ورزش برای همه به‌ویژه برای سنین بالا لازم و ضروری است. ورزش برای سنین بالا که انسان فرسوده و زمین‌گیر می‌شود، نیاز مبرم است. ورزش تنها یک تفریح نیست، بلکه عامل سلامت و ایجاد نشاط و طراوت و تحکیم خانواده است. ورزش سبب کاهش مصرف دارو و صرفه‌جویی در هزینه‌های پزشکی خانواده و کشور را به همراه خواهد داشت.» او علاوه بر آنکه معتقد بود جامعه امروز نسبت به آثار و دستاورد‌های ورزش بی‌توجه است و کمبود فضا‌های ورزشی برای نپرداختن به ورزش بهانه است، افزود: «برد و باخت در ورزش جایز است. امام خمینی (ره) برد و باخت در بازی شطرنج به دلیل افزایش ضریب هوش انسان را جایز دانسته است و این فتوایی است که آیت‌الله سیداحمد خوانساری نیز اعلام کرده است.» سلیمانی به موضوع ورزش زنان نیز پرداخته و گفت: «به دلیل بی‌تحرکی بانوان و ابتلای آنها به پوکی استخوان، به زیرساخت‌های ویژه ورزش بانوان در محیطی امن و آرام نیاز است. اختلاط بانوان ورزشکار و آقایان ورزشکار از جمله دوچرخه‌سواری جایز نیست. ضمن تهیه زیرساخت‌های ورزش بانوان، ورزش بانوان از ورزش آقایان باید تفکیک باشد.»

رفتار با کرامت با اهل سنت

علی اوسط‌هاشمی، استاندار سابق سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با هم‌میهن با اشاره به رفتار و منش عباسعلی سلیمانی تاکید کرد: «بیش از 13 سال در این استان مسئولیت داشت و بر مسائل منطقه اشراف به‌دست آورده بود و آشنایی عمیقی با طوایف، اقوام و مذاهب داشت. او به نوعی با مردم استان سیستان و بلوچستان زیست تا اعتماد مردم را کسب کند. به نوعی که وقتی جریانی تلاش کرد با معرفی کاندیداهای جدید، او را از گردونه رقابت مجلس خبرگان رهبری حذف کند، مردم این استان بیش از 400هزار رای به او دادند. این نشان از موقعیت رفیع‌شان بین مردم است. در حقیقت رضایت مردم را کسب کرده بود.» او با اشاره به اینکه با تمام جریانات استان تعامل خوبی داشت، افزود: «او حساسیت جریانی، گروهی و خطی از خود نشان نداد و جذابیتش نه به صورت مطلق اما در بیشتر جریانات سیاسی و مذهبی استان حاصل شده بود و نشست‌هایی که در مورد تقریب مذاهب برگزار می‌کرد تا ایجاد همگرایی و همدلی برقرار کند، از اقبال بالایی برخوردار بود و توانسته بود دامنه نفوذ موثری را در بین مردم منطقه ایجاد کند که هر گوشه‌ای از استان را سفر می‌کرد از اقبال و پذیرش و اشتیاق مردمی برخوردار بود.» اوسط هاشمی با اشاره به حضور 4ساله خود به‌عنوان استاندار در سیستان و بلوچستان گفت: «او همیشه از من حمایت می‌کردند. من در سخت‌ترین شرایط و تصمیمات بزرگ درباره مشکلات کهنه‌شده که مردم از رفع آن ناامید شده بودند، از او مشورت می‌گرفتم و نظر او این بود که با مراجع صحبت کردم فرمودند اگر قرار است در مسیر مطالبات به خصوص اهل سنت باشد با کرامت باشد و باید کریمانه رفتار کنید. ایشان این نگاه را به‌خوبی در استان سیستان و بلوچستان پرورانده بودند و در تعاملات‌شان نگاه مردمی داشت و شأن طلبگی را در استان حفظ کرده بود. به‌گونه‌ای که در هر مراسم، ختم و محفلی شخصا حاضر می‌شد و عادت به اعزام نماینده نداشت و توانسته بود پایگاه و جایگاه مردمی خود را به وسعت مطالبات به نوعی شکل دهد و تقویت کند. این ارتباط چهره‌ به چهره و نزدیک با مردم زمینه اقبال آنها از سلیمانی را فراهم کرده بود به‌گونه‌ای که وقتی او تغییر کرد مردم را همراه این تغییر ندیدم. چون همه بر این باور بودند که او بخش زیادی از عمر خود را به شناخت عمیق و تحلیل‌های درست از مباحث به دور از تعصبات و افراط، خودمحوری و خودخواهی گذرانده بود و آزمون خود را به خوبی پس داده بود. به همین دلیل مردم راضی به تغییر او نبودند.» سلیمانی ارتباط خوبی با مولوی عبدالحمید داشت و بسیاری از کارشناسان معتقد بودند اگر او در استان حضور داشت شاید مردم اتفاقات تلخ و ناگوار سال گذشته و امسال را تجربه نمی‌کردند. استاندار سابق سیستان و بلوچستان در این باره تاکید کرد: «او ارتباطش را با تمام گروه‌های مرجع به‌خوبی حفظ کرده بود. بدون تردید به دلیل نوع ارتباط، خدماتی که ارائه می‌داد و اعتمادی که جلب کرده بود، حتی به دلیل نوع اشرافیت بر مسائل استان، نفوذ و تحکمش - در جاهایی که نیاز به تصمیم‌های برگرفته از واقعیت‌ها بود - حرفش را کتمان نمی‌کرد و مواضع خود را به حاشیه سوق نمی‌داد. هرچند آیت‌الله محامی هم در سطح استان نماینده ولی‌فقیه هستند نیز به محیط آشنا بوده و از مواضع و ارتباط خوبی با مسئولان و مردم برخوردارند. ولی به طریقی به دلیل وزن اجتماعی و مردمی که مولوی عبدالحمید به دست آورده بود، قطعا حضور او بی‌تاثیر نبود و می‌توانست بر بسیاری از موضوعات و مباحث استان موثر باشد و درایت، هوشمندی و نقش به زمانش می‌توانست کارساز باشد.»

منتخب شیعه و سنی

سیدباقر حسینی، نماینده زابل در مجلس دهم نیز درباره سلیمانی به هم‌میهن گفت: «او شخصیت‌ علمی برجسته و سخنور بسیار بزرگی و تقریبا دو دوره نماینده استان سیستان و بلوچستان بود که در نوع خود بی‌سابقه است.» او با اشاره به اینکه شخصیت اخلاقی خوبی داشتند، افزود: «در آنجا هم تمام تاکیدش بر ایجاد وحدت و همدلی و یکپارچگی مردم استان اعم از شیعه و سنی بود. نگاه او در سیستان و بلوچستان همان نگاه پدرانه مقام رهبری در استان بود و پاسخگوی تمام اقشار مردم. به همین دلیل شخصیت دوست‌داشتنی بین مردم بودند و همیشه از سوی شیعه و سنی انتخاب می‌شدند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی