| کد مطلب: ۹۱۱

نبرد آخر تاج

نبرد آخر تاج

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

رئیس جدید دربازگشت به فدراسیون با انتخاب کی‌روش برگ آخر را رو می‌کند؟

در فاصله دو ماه تا شروع جام‌جهانی کارلوس کی‌روش سرمربی ایران می‌شود

مجمع فدراسیون، نهادهای امنیتی، بازیکنان تیم‌ملی، صداوسیما، مجلسی‌ها و حالا قوه‌قضاییه. گویی، ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا مهدی تاج، دیگربار نان و نام فدراسیون را نخورد. او اما گرگ باران‌دیده است. برگ‌هایی را در دست نگه داشته، تا لحظه آخر رو کند. همان برگ‌هایی که او را از مسیر پرپیچ‌وخم تاییدصلاحیت، برگزاری مجمع و انتخاب گذراند و حالا در گیرودار نهادهایی است که در کار انتصاب‌اند. او به نبرد آخر رسیده است و البته، جان‌به‌سلامت بردن در پله آخر، سخت‌تر است. دراین‌گیرودار، او به فکر بازی با برگ آخر است. بازی او البته از چندماه قبل آغاز شده است. زمانی که در مخیله کمتر کسی بازگشت مهدی تاج می‌گنجید، او بازی با این برگ را آغاز کرده بود. روزهایی که حتی تندترین مخالفان سرمربی خارجی، چاره‌ای جز تایید کردن دراگان اسکوچیچ و موفق دانستن کارنامه او نداشتند، تاج نام کارلوس کی‌روش را بر زبان‌ها انداخت. آن‌هم پس از دو کارنامه شکست‌بار او در کلمبیا و مصر. امروز اما کی‌روش درحالی به یک قدمی نیمکت تیم‌ملی رسیده که اردوی ملی ازهم‌پاشیده‌تر از هر زمان است. امروز حتی جدی‌ترین حامیان اسکوچیچ اعتراف می‌کنند که او کاریزمای لازم برای هدایت تیم‌ملی در قطر را ندارد. کسی در رختکن حرف او را نمی‌خواند؛ و این، بزرگترین شکست یک مربی است، حتی اگر ۲۰ برد پیاپی در کارنامه‌اش باشد. چنین است که کی‌روش شکست‌خورده اما دارای کاریزما و اقتدار، بر اسکوچیچ پیروز اما فروریخته دست برتر را پیدا کرد و البته، برگ آخر تاج است برای پیروزی در نبرد آخر. مرد اصفهانی با سپر پرتغالی به میدان سخت پای گذاشته است...

روز گذشته، اولین جلسه هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال با رئیس جدید برگزار شد. در پایان جلسه، احسان اصولی در جمع خبرنگاران، بحث روی‌کار‌آمدن کی‌روش و برکناری اسکوچیچ را به‌کل تکذیب کرد و گفت:«این‌ها صرفا سناریونویسی برخی افراد جهت ایجاد حاشیه برای تیم‌ملی است.» همان همیشگی، یعنی «تکذیب» به‌جای توضیح‌شفاف اتفاق افتاد. اما ماجرا فراتر از یک تکذیب ساده از سوی سخنگوی فدراسیون فوتبال است. موضوع اتهامات مهدی تاج و برکناری احتمالی او از یک‌سو و تحت‌فشار گذاشتن اسکوچیچ برای استعفا و روی‌کار‌آمدن کارلوس کی‌روش پیش از شروع جام‌جهانی، مواردی است که آنها را بررسی خواهیم کرد. در اینجا هیچ صندلی‌ای محکم نیست.

رئیس‌جدید به وعده‌اش عمل می‌کند؟

خروجی هیات‌رئیسه اما برخلاف آنچه تصور می‌شد، «جانشینی کی‌روش به‌جای اسکوچیچ» نبود. هرچند احسان اصولی، سخنگوی فدراسیون فوتبال نخواست شفاف دراین‌باره اظهارنظر کند، اما خبرگزاری ایرنا نیز از توافق قطعی فدراسیون فوتبال با کارلوس کی‌روش با قراردادی 200هزار یورویی به‌مدت چهارماه خبر داده است. سایر اعضای هیات‌رئیسه نیز با تصمیم تاج موافق هستند، به‌جز میرشاد ماجدی. موضوع مهم دیگر اما این است که در صورت برکناری اسکوچیچ، فدراسیون فوتبال باید غرامت‌سنگینی به او پرداخت کند. مهدی تاج که هنوز مبلغ 118میلیارد تومان ویلموتس را نداده، با این تصمیمش غرامت‌سنگین دیگری را به فدراسیون فوتبال ایران تحمیل خواهد کرد.

جنگ صدا‌وسیما و تاج

از زمانی که مهدی تاج تایید‌صلاحیت شد، صدا‌وسیما به‌شکل کاملا یکپارچه در نقد سوءمدیریت تاج، تولید‌برنامه کرد. در تمام شبکه‌ها؛ از شبکه سه با برنامه «فوتبال برتر» تا شبکه خبر که روزانه کارشناسانی را دعوت می‌کرد تا درخصوص عملکرد ضعیف تاج در دوران ریاستش صحبت کنند. دوشنبه‌شب، احمد راستینه، نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای‌اسلامی روی خط برنامه «فوتبال برتر» آمد و اعلام کرد، از آقای محسنی اژه‌ای درخواست صمیمانه‌ای دارد تا پرونده مهدی تاج و اتهاماتی را که نسبت به او وارد شده زودتر مشخص کند تا به‌حکم قطعی برسد. درصورتی‌که اتهامات تاج به مرحله صدورحکم برسد، طبق‌قانون او باید از سمت خودش کنار برود. مهدی تاج هم که شدیدترین انتقادات را نسبت به‌خودش می‌بیند، هفته‌گذشته نامه‌ای به پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا‌وسیما نوشت و در آن نامه درخواست کرد تا حملات تخریبی به او متوقف شود. هرچند خود مهدی تاج حاضر نشد شب قبل‌‌ازانتخابات در برنامه فوتبال‌برتر حاضر شود و به ابهامات مدیریتی خودش پاسخ دهد. در یکی دیگر از همین برنامه‌ها نیز «رد کردن لغو انتخابات توسط هیات‌رئیسه وقت»، زیرسوال رفت چراکه هیات‌رئیسه فدراسیون قبلی باتوجه به اینکه از حدنصاب افتاده بود، نمی‌توانست موضوعی را رد یا تصویب کند و عملا برگزاری انتخابات نیز رد شد.

باند طارمی یا سردار؛ کدام پیروز می‌شود؟

این جنگ داخلی فوتبال اما به درون تیم‌ملی نیز کشیده شده و بازیکنان سرشناس تیم‌ملی هم دو‌دستگی عجیبی را تجربه می‌کنند. هرچقدر هم سردار آزمون و طارمی برای هم در اینستاگرام قلب قرمز بگذارند، اما نمی‌توانند این اختلاف را کتمان کنند. بخش اول با هدایت سردار آزمون، موافق ابقای اسکوچیچ تا پایان جام‌جهانی است و حتی دراین‌باره کنایه تندی را روی آنتن‌زنده شبکه‌سه به رامین رضاییان زد. بخش‌دوم اما با هدایت مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش و کریم انصاری‌فرد، خواهان برکناری اسکوچیچ و روی‌کار‌آمدن کی‌روش هستند. چندی پیش بود که همین دودستگی به اینستاگرام نیز کشیده شد و کسی از داخل فدراسیون نتوانست این موضوع را مدیریت کند. همچنین پیش از انتخابات فدراسیون فوتبال نیز باوجودی که وحید امیری به‌عنوان کاپیتان برای تک‌رای خود قرار بود وارد سالن انتخابات فدراسیون فوتبال شود، احسان حاج‌صفی خودش را از یونان به تهران رساند تا نشان دهد اختلاف‌نظر شدیدی -حداقل در بعد انتخاب رئیس‌فدراسیون- بین او و امیری وجود دارد.

قاعده بازی با برکناری تاج عوض می‌شود؟

از روزی که مهدی تاج برای ریاست فدراسیون‌فوتبال ثبت‌نام کرد، رسانه‌های مختلف نسبت به تخلفات گسترده او مطلب نوشتند و صحبت کردند؛ اعم از رادیو و تلویزیون تا رسانه‌های مکتوب. نام مهدی تاج حتی در پرونده اختلاس فولادمبارکه نیز دیده می‌شود، اما او بازهم تاییدصلاحیت شد تا درنهایت در انتخابات پیروز شود. روز گذشته اما مرکز رسانه قوه‌قضائیه اتهامات تاج را به‌صورت شفاف منتشر کرد و سوال اصلی اینجاست که یک‌نفر با چنین اتهامات سنگینی، چطور تایید‌صلاحیت شده است؟ اتهامات او از این قرار است: «طبق این گزارش، برای مهدی تاج به اتهامات سوءاستفاده از موقعیت شغلی، استفاده از اوراق مجعول، صدور گزارش خلاف‌واقع و شروع به جعل و تزویر، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی، به‌کارگیری حیدر بهاروند در سازمان لیگ‌برتر فوتبال برخلاف قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، تصرف غیرقانونی در وجوه عمومی، تصرف غیرمجاز در منابع مالی (مطالبات) فدراسیون از شرکت‌های طرف قرارداد و اهمال منتهی به تضییع وجوه عمومی به میزان چهارهزار و ۵۱۴میلیارد و ۹۷۴میلیون و ۴۷هزار و ۲۴۵ریال و ۱۰میلیون یورو، تضییع اموال و وجوه دولتی، اخلال در نظام پولی و ارزی کشور، کلاهبرداری، گزارش خلاف‌واقع، تبانی در معاملات دولتی، جعل در سندرسمی و به‌کارگیری سرمربی اسبق تیم فوتبال ایران (ویلموتس)، پرونده قضایی در دادسرای تهران تشکیل شده است. از سوی دادسرای تهران برای مهدی تاج در اتهامات سوءاستفاده از موقعیت شغلی، استفاده از اوراق مجعول، صدور گزارش خلاف واقع و شروع به جعل و تزویر قرار منع تعقیب صادر شد.» برخی نمایندگان مجلس و در راس آنها «اعضای کمیسیون اصل 90» به‌دنبال برکناری مهدی تاج هستند، چراکه معتقدند او مدیری است که پرونده‌های سنگین مالی دارد و نباید باردیگر در فوتبال حضور داشته باشد. درصورتی‌که احکام تاج به‌صورت رسمی ابلاغ شود، او از سمتش برکنار می‌شود.

تکرار تاریخ برای اسکوچیچ؟

درصورتی‌که مهدی تاج از سمت خود برکنار نشود، اصلی‌ترین سناریو، روی‌کارآمدن کارلوس کی‌روش است. یکی از اتفاقاتی که می‌تواند برای تیم‌ملی ایران رخ دهد، این است که ایران در اردوی اتریش که قرار است دوبازی دوستانه با تیم‌های ملی اروگوئه و سنگال برگزار کند، با دوشکست سنگین مقابل این دورقیب قدرتمند به کشور برگردد. در این صورت است که فدراسیون فوتبال به‌راحتی می‌تواند اسکوچیچ را از سمت خود برکنار کند. دقیقا همان اتفاقی که برای «ایویچ»، پیش از جام‌جهانی 1998 فرانسه رخ داد و به‌خاطر شکست سنگین هفت‌بریک مقابل رم‌ ایتالیا از سمتش کنار رفت؛ تصمیمی اشتباه که باعث شد جلال طالبی بدون شناخت‌قبلی به‌یک‌باره در آستانه جام‌جهانی هدایت تیم‌ملی ایران را برعهده بگیرد. هرچند بعدها ایویچ در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود، ازقصد به بازیکنانش در پست‌های غیرتخصصی بازی داده که آنالیزورهای آلمان و یوگوسلاوی‌سابق، متوجه تاکتیک تیمی او نشوند. این‌بار اما اسکوچیچ نمی‌خواهد ازقصد بازیکنانش را در پست غیرتخصصی بازی دهد، اما سرنوشتش به‌احتمال زیاد، همان سرنوشت ایویچ خواهد بود. «اخراج»، پاداش او برای صعودی مقتدرانه به جام‌جهانی قطر.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی