| کد مطلب: ۵۲

مصادیقی از سوء‌جریان در واردات نهاده

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

ماجرای پرحاشیه واردات نهاده‌های کشاورزی از سوی شرکت آریو تجارت سهیل، وزیر جهاد کشاورزی را صاحب کارت زرد کرد. سیدجواد ساداتی‌نژاد روز گذشته در صحن علنی توضیحاتی درباره تخلفات احتمالی صورت‌گرفته در سازمان تعاون روستانی ارائه داد که نتوانست نظر نمایندگان را جلب کند و 121 نفر از 226 نماینده حاضر ترجیح دادند وزیر را با کارت زرد بدرقه کنند. پرداختن به کلیات و گفتن از ضرورت‌های تامین مواد غذایی در شرایط بحران و اشاره به طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها که از سوی وزیر ایراد شد، گویا چندان به مذاق نمایندگان خوش نیامد. احتمالا نمایندگان انتظار داشتند ساداتی‌نژاد صراحتا به اصل موضوع و تخلفات احتمالی بپردازد و با سند و مدرک اثبات کند که تخلفی در سازمان تعاون روستایی شکل نگرفته است، که البته گفته نشد. آنها منتظر بودند درباره نحوه ثبت کوتاژهای وارداتی نهاده‌هایی بشنوند که بنا به تاکید سازمان بازرسی کشور وارد کشور نشده است و اینکه چرا شماره محموله واردشده به گمرک برای محموله‌هایی که اصلا وارد نشده، صادر شده است؟ چه کسانی این شماره‌ها را در سامانه وزارت جهاد کشاورزی بارگذاری کردند و چرا نهاده‌هایی که وارد نشده بود، به دامداران از طریق سامانه بازارگاه که متعلق به وزارت جهاد کشاورزی است، فروخته شده است؟

مطالبات دامداران چه می‌شود؟

روز گذشته «هم‌میهن» در گزارشی به موضوع واردات نهاده‌های دامی پرداخت و ابهامات مربوط به آن را مطرح کرد که انتظار می‌رفت وزیر جهاد کشاورزی درباره آنها شفاف‌سازی کند. اینکه چگونه شرکت آریو تجارت سهیل بدون انجام تشریفات قانونی به عنوان نماینده سازمان تعاون روستایی برای واردات نهاده‌های دامی انتخاب شده است. یا اینکه برادر رئیس هیات مدیره شرکت آریو تجارت یعنی «عادل احمدی» چگونه در معاونت بازرگانی به کار گرفته شده و چطور یک هفته قبل از صدور کوتاژهای غیرواقعی، سامانه از معاونت امور دام گرفته شده و تحویل ایشان می‌شود؟ همچنین انتظار می‌رفت او درباره هبه شدن 49 درصد شرکت آریو تجارت سهیل به تعاون روستایی هم توضیح دهد. بر اساس اعلام سازمان بازرسی کشور بعد از آنکه مشخص شد شرکت خصوصی آریو تجارت سهیل توانایی وارد کردن محموله‌های نهاده‌های دامی تعهدشده را ندارد، 49 درصد از این شرکت به سازمان تعاون روستایی منتقل شد. این در حالی است که بر اساس قانون، بخش‌های دولتی نمی‌توانند هبه یا هدیه بپذیرند و عواقب این انتقال آن است که اگر شرکت نتواند به تعهدات خود در زمینه وارد کردن نهاده‌های دامی عمل کند، حداقل باید 50 درصد از این خسارت توسط دولت جبران شود. نهایتا یکی از مطالبات جدی پیگیری طلب هزار و 100 میلیارد تومانی دامداران از وزارت جهاد کشاورزی بابت نهاده‌های پیش‌فروش ‌شده است که تاکنون به آنها تحویل داده نشده است. شاید وزیر ترجیح داده جزئیات این موضوعات را در جلسه بعدازظهر که در کمیسیون کشاورزی قرار بود برگزار شود، توضیح دهد. در هر حال هر دلیلی پشت آن بود، ارمغانی زرد برای وزیر به همراه داشت.

اطلاعیه وزارت اطلاعات

وزارت اطلاعات در این اطلاعیه آورده است: «با توجه به شایعات و اخبار منتشره در خصوص فساد مالی به ویژه اختلاس و ارتشاء در فرآیند توزیع نهاده‌های دامی در وزارت جهاد کشاورزی و در اجرای دستور رئیس‌جمهور محترم مبنی بر بررسی موضوع، به ‌این وسیله اعلام می‌دارد بر اساس بررسی و رصد اطلاعاتی، ادعای بروز اختلاس و ارتشاء صحت نداشته و مستندی در این زمینه به دست نیامده است و با توجه به کشف مصادیقی از سوء‌جریان و برخی تخلفات، ضمن ممانعت از تداوم آن، با متخلفین برخورد لازم صورت پذیرفت. سربازان گمنام امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) در وزارت اطلاعات ضمن تاکید مجدد بر عدم اغماض نسبت به هرگونه تخلف یا فساد اطمینان می‌دهند در چارچوب وظایف ذاتی خود، نسبت به حفظ ارتقای امنیت اقتصادی و تقویت امید و آرامش مردم در اجرای قانون اقدام می‌کنند.» در این اطلاعیه اگرچه موضوع وجود اختلاس و ارتشا در فرآیند واردات مزبور رد شده اما بر کشف مصادیقی از سوء‌جریان و برخی تخلفات تاکید شده است. در واقع در رسانه‌ها نیز بحث سر وقوع تخلفاتی از جنس ثبت صوری کوتاژها و فروش نهاده‌های ناموجود به مردم، آن هم به نقل از سازمان بازرسی کشور مطرح شده بود که در اطلاعیه وزارت اطلاعات نیز به آن اشاره شده است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی