| کد مطلب: ۸۳۷

طرح آبرسانی غدیر افتتاح شد

طرح آبرسانی غدیر افتتاح شد

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

۳۸ کیلومتر (50 درصد) از طرح غدیر در سال 1399 افتتاح شده بود

گروه خبر:

روز گذشته طرح آبرسانی غدیر توسط رئیس‌‌ دولت افتتاح شد؛ طرحی که تا سال 1399 پنجاه درصد آن به سرانجام رسیده بود. علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت درباره این افتتاحیه عنوان کرد: «پروژه آبرسانی غدیر به منظور تامین پایدار آب پنج میلیون نفر از جمعیت خوزستان، پس از حدود ۱۲سال انتظار افتتاح شد.» این در‌حالی است که فرهاد ایزدجو، مدیرعامل وقت سازمان آب و برق خوزستان در سال 1399 اعلام کرده بود: «این طرح شامل احداث ۷۶ کیلومتر خط انتقال است که ۳۸ کیلومتر آن در راستای طرح درازمدت اجرا شده است و ۳۸کیلومتر باقیمانده باید اجرا شود.» سیدابراهیم رئیسی، در جریان افتتاح این طرح چنین گفت: «خرسندم که طرحی را افتتاح می‌‌کنیم که پیش‌‌بینی می‌‌شد حداقل سه تا چهار سال طول بکشد، اما به دست توانای مهندسان و کارگران و مدیران جهادی در مدت ۱۰ماه به نتیجه رسیده و مردم عزیز ما در این استان، ۲۶ شهرستان و ۱۶۰۰ روستا می‌‌توانند از این آب بهره‌‌مند شوند. اجرای این طرح، این امیدواری را ایجاد کرد که می‌‌توان اجرای طرح‌‌های مرتبط با رفع تنش‌‌های آبی کشور را با سرعت بیشتری انجام داد.» پیش از افتتاح این طرح، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم در این رابطه اعلام کرد: «پروژه آبرسانی غدیر طی ۱۲سالی که از زمان کلید خوردن آن می‌‌گذرد، تا سال گذشته با بی‌‌توجهی و عدم تامین مالی مناسب با کُندی پیش رفته بود. عدم تامین مالی پروژه توسط دولت‌‌های پیشین باعث شده بود در اوج تنش‌‌های آبی خوزستان، این پروژه طی ۱۰ سال تا سال ۱۴۰۰ زیر ۴۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.»

طرح غدیر از کجا کلید خورد؟

طرح آبرسانی غدیر خوزستان از سال 1389 با هدف اولیه تامین آب برای شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان مطرح شد، اما بعد از مدتی مقرر شد چند شهر دیگر به مجموع شهرهای برخوردار از طرح غدیر افزوده شود. در نهایت طرح آبرسانی غدیر، با هدف تامین پایدار آب شرب برای شهرهای مرکزی، جنوبی و غربی خوزستان (شامل ۲۶ شهر و یک‌هزار و ۶۰۸ روستا) که پیش از این از کارون تامین می‌‌شدند، طراحی شد. در سال 1392 با آمدن دولت روحانی، کار پس از انجام مطالعات آغاز شد. در آن مقطع زمانی به رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه اعلام شد اگر اعتبار لازم تخصیص داده شود، این طرح قابلیت اتمام یک‌ساله دارد. از سال 1392 تا سال 1397، بخشی از انتقال آب‌کرخه به شهرهای آبادان و خرمشهر انجام و به این شهرها منتقل و از ایجاد تنش و بحران آبی در این شهرها جلوگیری شد. فرهاد ایزدجو، مدیرعامل وقت سازمان آب و برق خوزستان درباره این طرح که خبر آن در سایت خبرگزاری ایرنا، منتشر شده است، گفت: «در سال 1399 بعد از مطالعات انجام‌شده، مقرر شد آب مورد نیاز طرح آبرسانی غدیر از سد دز تامین شود، اما به دلیل زمان و هزینه‌بر بودن برای اجرای آن، در حال حاضر به صورت موقت، آب آن از رودخانه کرخه تامین شود. استاندار خوزستان موافقت‌‌های اولیه برای این طرح را از آقای نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه دریافت کرده و در این نشست مقرر شد تصویب و تامین اعتبار خط انتقال آب به طرح غدیر، از سوی استاندار پیگیری شود.» بنا بر اظهارات این مقام مسئول «در آن مقطع زمانی، این طرح شامل احداث ۷۶ کیلومتر خط انتقال به قطر دو هزار و ۴۰۰ میلیمتر است که ۳۸ کیلومتر آن در راستای طرح درازمدت اجرا شده است و ۳۸ کیلومتر باقیمانده باید اجرا شود.» در سال 1399 همچنین از سوی معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان، مهمترین مشکل طرح آبرسانی «غدیر» اختصاص بودجه اعلام شد. صابر علیدادی دراین باره گفت:«طرح اتصال آبرسانی غدیر به رودخانه دز، در صورت تامین دو هزار میلیارد ریال اعتبار تا یک سال آینده به بهره‌‌برداری می‌‌رسد.» در واقع آنچه روز گذشته افتتاح شد، مربوط به همین طرح است که فقط احداث پمپاژخانه آن و بخشی از احداث خط لوله 15-14 کیلومتر انتقال آب از اسپیل تا خط لوله اصلی، در این دولت انجام شده است و خط لوله 76 کیلومتری و پرداخت 200میلیاردتومان اعتبار اجرای طرح و خرید لوله‌‌های 14 کیلومتری همگی در دولت قبل صورت گرفته است، همچنین یکصد کیلومتر انتقال آب از کرخه به آبادان و خرمشهر نیز در سال97 افتتاح شده بود.

نتایج اجرای طرح

فارغ از این مسائل، با اقدام و براساس برنامه‌ریزی‌‌های صورت‌گرفته و بنا به اعلام سازمان آب و برق خوزستان با اجرای این طرح، ۱۸ شهرستان در غرب و جنوب خوزستان از آب شرب باکیفیت بالا برخوردار خواهند شد که علاوه بر شهرها، روستاهای آنها نیز از این آب بهره‌مند خواهند شد. به عنوان مثال ۴۸ روستای هویزه، ۷۶ روستای دشت آزادگان، ۳۸ روستای حمیدیه، ۴۵ روستای آبادان همزمان با اتصال آب به مناطق شهری از این طرح منتفع می‌‌شوند. به گفته رئیس سازمان آب و برق خوزستان، اکنون ۴۹۵ روستای غرب و جنوب غرب آماده اتصال به طرح آبرسانی غدیر هستند. البته شرکت آبفا هم موظف است تا اتصالات لازم به شبکه داخلی شهرها و روستاهایی را که به طرح غدیر وصل نشده است انجام دهد. برای اجرای این طرح تاکنون دو هزار میلیارد تومان هزینه شده که یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن، از محل اسناد خزانه تامین شده است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی