| کد مطلب: ۱۲۰

سرقت مسلحانه در جاده اهواز

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

مسئولان انتظامی از دستگیری سارقان در حادثه اواخر خرداد خبر دادند

گروه خبر:

سرقت‌‌های مسلحانه در چند سال اخیر عمدتا از طلافروشی‌‌‌‌ها و بانک‌ها بوده که گاهی حتی منجر به درگیری، جرح و فوت نیز شده اما سرقت از اتوبوس در حال حرکت، آن هم در نیمه‌شب، اتفاق جدیدی است که در استان خوزستان رخ داده است و فیلم آن در ۲۴ ساعت گذشته در فضای مجازی می‌‌گردد. سرقتی که در فضاهای مجازی به راهزنی تعبیر شده است. به گفته رئیس اداره آگاهی فرماندهی انتظامی خوزستان، عوامل این سرقت مسلحانه دستگیر شده‌‌اند اما به‌نظر می‌‌رسد این حادثه در کنار تبعات و آثار اجتماعی و روانی، می‌‌تواند تبعات امنیتی نیز در پی داشته باشد. سرقت‌‌های مسلحانه مختص استان یا شهر خاصی نیستند اما اخبار منتشرشده حاکی از آن است که این سبک سرقت در استان‌های جنوبی، به‌خصوص استان‌هایی که در مقایسه با استان‌های دیگر، از نظر اقتصادی ضعیف‌تر و به عبارت ساده‌تر، فقیرتر هستند، بیشتر انجام می‌‌شود. موضوع مهم و اثرگذار در وقوع این نوع جرایم، دسترسی آسان به اسلحه در استان‌‌های جنوبی است که از دو کشور پاکستان و عراق به سهولت قابل تامین است. یکی از ساکنان مسجدسلیمان درباره اتفاق رخ‌داده به خبرنگار «هم‌میهن» می‌‌گوید: «بیکاری و فقر در مناطق جنوبی موجب شده تنها با داشتن 500 هزار تومان اسلحه خریداری شده و سرقت و دزدی‌‌ها به صورت مسلحانه انجام شود. پلیس هم در مواجهه با این حجم سرقت مسلحانه نمی‌‌تواند کاری کند. شاید باورتان نشود تیربار، كلاشینكف و توپ هوایی در استان خوزستان به راحتی در دسترس است. البته این قیمت برای فارس‌‌ها یعنی غیربومی‌‌ها تا سقف 5 میلیون تومان متغیر است.»

داستان راهزنی چه بود؟

23 خردادماه امسال یک دستگاه اتوبوس مسافربری در محور مسجدسلیمان به اهواز توسط خودرویی که مجهز به تجهیزات پلیسی بود، متوقف شد. سارقان مسلح یا همان راهزنان با پوشش پلیس وارد اتوبوس شده و با ایجاد ارعاب اقدام به سرقت اموال مسافران کردند. این روایت رئیس اداره آگاهی فرماندهی انتظامی خوزستان از ماجرای رخ‌داده است. حال بعد از گذشت چند هفته، شنبه شب مجددا در شبکه‌‌های اجتماعی فیلمی از راهزنی از یک دستگاه اتوبوس در این استان منتشر می‌‌شود. بر اساس اخبار منتشرشده در برخی از سایت‌‌های خبری، دومین سرقت در ساعت یک و 20 دقیقه بامداد 25 تیرماه رخ می‌‌دهد اما بعد از انتشار این خبر سردار سیدمحمد صالحی، فرمانده انتظامی خوزستان، سرقت مسلحانه از مسافران اتوبوس‌‌های مسافربری در ۲۴ ساعت گذشته را تکذیب می‌‌کند و سرهنگ سهراب حسین‌نژاد، رئیس اداره آگاهی فرماندهی انتظامی خوزستان، نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایرنا می‌‌گوید که: «با اقدامات فنی پلیسی اعضای سه‌نفره یک باند سرقت مسلحانه که اواخر خردادماه اقدام به سرقت وسایل مسافران یک دستگاه اتوبوس در محور اهواز‌-‌مسجد سلیمان کرده بودند، دستگیر شدند.» اظهارنظر مسئولان در این‌باره همچنان ادامه می‌‌یابد؛ به‌طوری‌که صادق جعفری چگنی، دادستان خوزستان، در خصوص دستگیری عوامل سرقت مسلحانه اتوبوس مسجدسلیمان به اهواز، اعلام می‌‌کند که: «چندی پیش پس از اطلاع از وقوع سرقت مسلحانه از اتوبوس محور مسجدسلیمان به اهواز بلافاصله دستورات قضایی لازم جهت دستگیری سارقان متواری صادر شد. در حال حاضر سه نفر از چهار سارق متواری دستگیر و بازداشت شده‌‌‌‌اند و بر اساس قانون، اشد مجازات در انتظار کسانی است که مخل امنیت جامعه هستند.» حال با وجود تکذیبیه‌‌های متعدد، جای سوال است که چرا پس از انتشار ویدئوی سرقت مسلحانه از اتوبوس، خبر دستگیری راهزن‌‌ها منتشر شده است؟ رئیس مرکز فوریت‌های امنیتی وزارت کشور در این مورد پاسخ می‌دهد: «فیلم منتشرشده در فضای مجازی مربوط به خردادماه است که اعضای باند شناسایی و دستگیر شدند و سلاح و ابزار مورد استفاده کشف و ضبط شده است».

سرقت‌‌های مسلحانه در ایران

اگرچه هیچ نهاد مسئولی در ایران آمار دقیقی از تعداد سرقت‌‌های مسلحانه منتشر نکرده است اما با استناد به گزارش سالنامه آماری مرکز آمار، تعداد سرقت‌‌های سال ۹۵ حدود ۳۴۳ هزار و ۴۲۵ فقره بوده که در سال گذشته و بنابر اعلام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، تعداد سرقت‌‌ها به حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار فقره رسیده است یعنی با این تفاسیر می‌‌توان گفت که در پنج سال گذشته، میزان سرقت در ایران بیشتر از چهار برابر شده است. بدون شک در بالا رفتن این آمار، مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در کنار افزایش نرخ بیکاری بی‌تاثیر نبوده است. درباره مصادیق سرقت مسلحانه بسیار می‌‌توان گفت و نوشت که عمده آن در سیستان‌وبلوچستان و زاهدان و لرستان رخ می‌‌دهد؛ این بدین معنا نیست که در سایر استان‌ها به‌خصوص تهران، سرقت‌‌هایی از این دست رخ نمی‌‌دهند. برای نمونه فرمانده انتظامی سیستان‌و‌بلوچستان از دستگیری عاملان زورگیری و سرقت‌‌های مسلحانه در جنوب شرق کشور خبر می‌‌دهد یا فرمانده انتظامی لرستان از انهدام ۱۵ باند سرقت مسلحانه و دستگیری ۶۲ نفر در لرستان خبر می‌دهد؛ این گروه ۱۰ قبضه سلاح گرم داشتند و به 132 فقره سرقت مسلحانه در محورهای مواصلاتی و در بین شهرها اعتراف کردند. در خردادماه امسال با تایید نیروی انتظامی استان کرمان مشخص شد چند سارق مسلح از طلافروشی متعلق به رئیس اتاق اصناف شهرستان قلعه‌گنج سرقت کردند و حتی تیراندازی نیز انجام شده است. همچنین در سال جاری فرمانده انتظامی استان لرستان از دستگیری سارقان مسلح در لرستان خبر ‌‌داد. در مهرماه سال گذشته یک فقره سرقت مسلحانه در منطقه مهدیس اهواز رخ داد. آنچه مسلم است، هم‌وطنانی که مسیر تردد با اتوبوس را فارغ از موضوع ایمنی دستگاه اتوبوس انتخاب می‌‌کنند، در انتظار هر حادثه‌‌ای هستند جز راهزنی. هر چند که چند سال قبل گروهی از سرنشینان یک اتوبوس توسط ریگی به گروگان گرفته شدند که این موضوع کاملا تروریستی بود و با راهزنی و دزدی تفاوت داشت.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی