| کد مطلب: ۹۸۹

جان‌باختن ایرانی‌ها در عراق

جان‌باختن ایرانی‌ها در عراق

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

پیرحسین کولیوند/ رئیس جمعیت هلال احمر: آمار دقیقی از تعداد جانباختگان در دست نیست

گروه خبر:

مراسم اربعین امسال با افزایش تعداد زائرین همراه بود. با این حال از همان ابتدا مشکلات متعددی برای زوار ایجاد شد. در این میان روز گذشته، چند حادثه از جمله انفجار یک دستگاه اتوبوس مسافربری با ۳۰ مسافر رخ داد که موجب شد تعدادی از هم‌وطنان جان خود را از دست بدهند. هنوز آمار دقیقی از تعداد جانباختگان ایرانی این حادثه به طور رسمی اعلام نشده است. بعدازظهر روز گذشته، خبر انفجار یک اتوبوس مسافربری با ۳۰ مسافر در پمپ بنزین شهر شوملی استان «بابل» عراق منتشر شد. به گفته «پیرحسین کولیوند»، رئیس جمعیت هلال احمر،‌ نیروهای جمعیت هلال احمر به محض دریافت این خبر به محل اعزام شدند. براساس اظهارات این مقام مسئول تا زمان تهیه این گزارش این حادثه 11 فوتی و 30 مصدوم بر جای گذاشته است که در میان آنها زوار ایرانی‌ هم حضور دارند. با این حال هویت و ملیت تمام جانباختگان مشخص نیست، اما پس از شناسایی اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد.

انتقال مصدومان به بیمارستان دیوانیه

طاهر درودی، معاون مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر کشورمان در تشریح جزئیات حادثه رخ‌داده به خبرگزاری ایسنا، گفت: «برخورد سه دستگاه وسیله نقلیه با یکدیگر موجب وقوع این حادثه شده است. برابر گزارش‌های دریافتی یک دستگاه مینی‌بوس در حال حرکت در مسیر بوده که در نزدیکی یک پمپ‌بنزین با یک دستگاه ون برخورد کرد. پس از آن هم ون به دلیل آنکه کپسول گاز در آن قرار داشته، دچار انفجار شده و با کامیونی که جلوتر قرار داشته برخورد کرده است. این انفجار در نزدیکی پمپ بنزین رخ داده، اما عمده‌ترین علت انفجار کپسول گاز داخل خودروی ون بوده است.» بنا به اظهارات درودی، برابر قوانین کشور عراق مصدوم‌شدگان به بیمارستان منتقل شده و در آنجا باید تعیین تکلیف شوند. از این رو حادثه‌دیدگان این حادثه نیز به بیمارستان دیوانیه عراق منتقل شدند. انتقال زائران آسیب‌دیده ایرانی به داخل کشور پس از تعیین‌تکلیف شدن در این بیمارستان، با اتوبوس آمبولانس انجام می‌شود.

سایر حوادث

این تنها حادثه طی روز گذشته نبود و صبح همان روز اشکان موسوی، سرپرست اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر، از واژگونی یک دستگاه ون حامل زوار ایرانی در استان «حله» عراق خبر داده بود. حادثه‌ای که طی آن چهار نفر جان خود را از دست داده و 10 نفر دیگر هم مصدوم شدند. روز شنبه 19 شهریورماه نیز سایت شفقنا به نقل از سومریه‌نیوز، از واژگونی یک خودرو ون حامل زائران ایرانی، در شهر «کوت» عراق خبر داد؛ حادثه‌ای که به دنبال آن دو تن از زائران جان خود را از دست داده و 15 تن دیگر زخمی شدند. اما حوادث این ایام به این چند مورد ختم نشده است. روز جمعه 18 شهریورماه نیز علی‌محمدی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ایلام از مصدومیت 20 نفر از زوار اربعین به دنبال واژگونی یک دستگاه مینی‌بوس حامل زائران در محور دشت عباس به دهلران خبر داد. همچنین شبکه دجله عراق اعلام کرد که روز گذشته یک حادثه دلخراش در اتوبانی در نزدیکی منطقه «الشوملی» در استان بابل رخ داده است. طبق این گزارش، در این حادثه یک دستگاه خودروی تریلی با خودروی حامل زائران اربعین برخورد کرده است. شبکه دجله به نقل از یک منبع امنیتی عراقی تعداد کشته‌شدگان را ۱۲ نفر اعلام کرد که البته این موضوع از سوی مسئولان کشورمان به تایید نرسیده و آمار اعلامی از سوی آنان همچنان ۱۱ مورد فوتی است. در میان کشته‌شدگان یک زائر ایرانی نیز حضور داشته است. محمدکاظم آل‌صادق، سفیر ایران در عراق نیز به ایسنا گفته که بر اثر برخورد یک ون با یک تانکر حمل سوخت در منطقه شوملی در استان بابل 11نفر از افراد سوار بر ون کشته شده‌اند و سه نفر از آنها زنده اما مصدوم هستند. او با بیان اینکه اجساد افراد کشته‌شده در حال انتقال برای شناسایی هویت است، اظهار کرد: سه نفری که زنده هستند ادعا کردند که همه مسافران ون ایرانی بوده‌اند و به نظر می‌رسد که 11نفر کشته‌شده نیز ایرانی هستند. البته اظهارات سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق درباره ایرانی بودن تابعیت جانباختگان این حادثه تاکنون از سوی امدادگران و جمعیت هلال احمر تایید نشده است. 15 شهریورماه نیز منابع امنیتی عراقی اعلام کردند که یک خودروی حامل زائران ایرانی در استان میسان عراق به دلیل انحراف خودرو در مسیر جاده عماره - مشرح دچار حادثه شدند، این حادثه یک کشته و ۵ مصدوم بر جای گذاشت. این حوادث و تلفات جانی ناشی از آن در حالی رخ می‌دهد‌ که پیش از این رئیس جمعیت هلال احمر از فوت 9 زائر ایرانی در کربلا خبر داده بود، اما درباره علت آن سخن نگفته بود. همچنین مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها از مصدومیت 897 نفر از زوار در حوادث ترافیکی اربعین و گرمازدگی۱۳ هزار و ۳۷۷ نفر تا 20 شهریورماه خبر داده است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی