| کد مطلب: ۷۴۰

تشدید تنش‌‏های منطقه‏‌ای

تشدید تنش‌‏های منطقه‏‌ای

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

دیاکو حسینی با اشاره به نشانه‏‌های توافق برجام پیش‌بینی کرد:

تشدید تنش‌‏های منطقه‏‌ای

گروه خبر:جو بایدن روز جمعه در بیانیه‌‌ای تجاوز نظامی اخیر این کشور به سوریه را به اطلاع مجلس نمایندگان و مجلس سنا رساند. وی در این بیانیه با بیان اینکه «در 23ماه اوت دستور حمله به تاسیساتی در شرق سوریه را صادر کرده» مجددا مدعی شده که این تاسیسات توسط گروه‌‌های وابسته به ایران مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. این رخداد در آستانه نهایی شدن برجام، موجب شده تا سوالات متعددی درباره نهایی شدن یا نشدن برجام مطرح شود. دیاکو حسینی، کارشناس ارشد سیاست بین‌‌الملل، این اتفاق را نشانه‌‌هایی از رسیدن به تفاهم مشترک ایران و آمریکا تفسیر کرد و گفت: «ایران و آمریکا درباره برجام به توافق برسند، قطعا تنش‌‌های منطقه‌‌ای افزایش خواهد یافت تا آمریکا به مخالفان برجام و متحدانش ثابت کند که در برابر ایران کوتاه نیامده است.»

‌رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌‌ای تجاوز نظامی اخیر این کشور به سوریه را به اطلاع مجلس نمایندگان و مجلس سنا رساند. چرا در آستانه نهایی شدن احیای برجام، این حمله از سوی آمریکا صورت گرفته و به نظر شما آمریکا از حمله به تاسیسات در شرق سوریه چه هدفی را پیگیری می‌‌کند؟

این حمله تفاسیر متعددی می‌‌تواند داشته باشد. اما فکر می‌‌کنم با افزایش احتمال توافق ارتباط مستقیمی دارد و پیامی به داخل آمریکا و مخالفان برجام دارد. یکی از آنها این است که این حمله در راستای عدم موفقیت کاخ سفید درباره حل‌‌وفصل کردن مسائل برجام در داخل کشور است. با این حال همزمان با قطعیت اتفاق توافق با ایران، با این اقدامات نظامی قصد دارد پیام‌‌هایی به داخل آمریکا بفرستد که با وجود مذاکرات با ایران، درباره مسائل منطقه‌ خاورمیانه همچنان مصمم است و اگر برجام اتفاق بیفتد، مخالفان داخلی و متحدان آمریکا بدانند که این مذاکره به معنای دادن هیچ امتیاز خاصی به ایران نیست.

‌پس به نظر شما این حمله احیای برجام را به خطر نمی‌‌اندازد؟

نه، این دیدگاه را ندارم و حتی معتقدم که توافق انجام خواهد شد.

‌با توجه به این دیدگاه، به نظر شما تکرار این اتفاقات در آینده چقدر ممکن است و اینکه می‌‌توان امیدوار بود دو کشور ایران و آمریکا در خلال مذاکرات هسته‌‌ای درباره منطقه نیز به یک وحدت رویه و هماهنگی دست یابند؟

توافق ایران و آمریکا، تنها درباره مسائل داخلی است و ارتباطی به موضوعات بین‌‌المللی ندارد و در آن بندی درباره مسائل منطقه‌‌ای وجود ندارد؛ همانگونه که در پیش‌‌نویس اتحادیه اروپا یا متن ارسالی ایران به اتحادیه، مباحث داخلی ایران طرح شده است. بنابراین، صرف رسیدن به توافق به معنای حل شدن مشکلات ایران و آمریکا در مورد مباحث دیگر نیست و هیچ کمکی به حل مشکلات منطقه نمی‌کند. اما درباره احتمال تکرار این اتفاقات، تردید نداشته باشید. در آینده بعد از رسیدن به این توافق، نه‌تنها اتفاقات از این دست کمتر نخواهد شد، بلکه شاهد تنش‌‌های منطقه‌‌ای بیشتری نیز خواهیم بود. باید به این مهم توجه کنیم که بعد از توافق، ممکن است عربستان یا اسرائیل به منظور آزمایش آمریکا و وادار کردن این کشور برای اینکه در برابر ایران، اقداماتی انجام دهد، تحرکاتی انجام دهند و تنش‌‌های منطقه‌‌ای بیشتر شود.

‌پس باید شاهد تنش‌‌های بیشتری در این منطقه بین ایران و آمریکا بود؟

در صورتی که درباره کشورهای منطقه گفت‌‌وگوهای تکمیلی میان ایران و آمریکا انجام شود، می‌توان امیدوار بود که انگیزه‌‌های عربستان و اسرائیل برای مداخله دادن آمریکا در اختلافات میان خودشان و ایران کمتر شود. البته انگیزه‌‌های زیادی وجود دارد برای اینکه چنین تنش‌‌هایی در منطقه افزایش یابد، ضمن اینکه آمریکایی‌‌ها نیز بی‌‌رغبت نیستند که ایران را به نحوی به پای میز مذاکره بکشانند یا در مقابل تحریم‌‌های غیرهسته‌‌ای علیه ایران اعمال یا تهدید به اعمال کنند. در مجموع فکر نمی‌‌کنم برجام به کاهش تنش‌‌های منطقه‌‌ای کمک کند.

‌پس احتمال دارد این بار در قبال برجام، برخی از منفعت‌‌های برون‌مرزی زیر سوال برود؟

دلایل متعددی برای اینکه احیای برجام مجددا زیرسوال برود، ‌‌وجود دارد. یکی از آنها منطقه خاورمیانه است. هرچند اتفاق منطقه‌‌ای‌‌ همواره بوده و موضوع جدیدی نیست. در این میان علاوه بر مسائل استراتژیک داخلی کشور و مهمتر از آن انتخابات میان‌دوره‌‌ای و پیروزی جمهوری‌‌خواهان و مهمتر سوءتفاهم‌‌هایی که بین ایران و آمریکا فراوان نیز هست، ممکن است در اجرای این توافق تاثیرگذار باشد. بنابراین یکی از آنها، مسائل منطقه‌‌ای و اختلافات باقی‌مانده ایران و آمریکا و حتی ایران و عربستان سعودی در منطقه است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی