| کد مطلب: ۹۸

اسپری در قطار یک بامداد

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

خواسته و اعتراض تعدادی از هم‌وطنان در قطار مسافربری مشهد به اهواز با برخورد خشن همراه شد. اتفاقی که اگر در فضای مجازی وایرال نمی‌‏شد، شاید مسئولان به راحتی از کنار آن می‌‏گذشتند زیرا بروز مشکلاتی بین مسافران کاروان زیارتی شهرستان دزفول و پرسنل قطار مشهد به اهواز و مداخله پلیس، آن هم با اسپری گاز فلفل، موجب بستری شدن تعدادی از مسافران در بیمارستان شده است. در این‌باره فرماندار ویژه دزفول در مصاحبه‌‏ای با ایرنا، خبر از پیگیری اتفاقات این قطار و درگیری عوامل قطار با مسافران دزفولی تا حصول نتیجه داده است. «سه‌شنبه ساعت یک بامداد، قطار 181 از ایستگاه راه‌آهن مشهد به سمت اهواز حرکت می‌کند. مسافران واگن 5 این قطار، کاروان زیارتی کانون قرآن دزفول بودند. نزدیک ساعت 6 صبح، به رئیس قطار اعلام کردیم که کولر خراب است؛ رئیس قطار گفت همین که هست؛ بعد هم درگیری و گاز فلفل و پلیس و بازداشتگاه و...؛ از ساعت 6 تا 22 در گرما هلاک شدیم.» اینها بخشی از صحبت‌های یکی از هیات امنای کانون قرآن دزفول است. از زمان انتشار فیلم درگیری اظهارنظرهای مختلفی صورت گرفت؛ اینکه چرا مدیران و مسئولان تحمل انتقادپذیری و شکایت ندارند و حتی از منظر شخصی به موضوع نگاه می‌کنند. به گفته شاهدین، حتی وقتی درگیری‌‏ها پایان یافته بود و مسافرها به واگن برگشته بودند، مدیر قطار همچنان مترصد فرصت بود تا پس از رسیدن به ایستگاه بیشه از نیروی انتظامی کمک بخواهد. نکته بعدی اینکه آیا برای حرکت قطار دستورالعمل چک و ایمنی وجود ندارد؟ آیا این دستورالعمل اجازه می‌دهد در دمای 35 درجه، قطار بدون دستگاه سرمایشی حرکت کند؟ اگر خرابی در طول مسیر رخ داده است، چرا در اولین ایستگاه تعمیر یا تعویض صورت نگرفت تا کار به درگیری کشیده نشود؟ آیا مدیران و مسئولان به دنبال این بودند که قطار با همین وضع به اهواز برسد اما وقتی خبر درگیری و دخالت پلیس رسید، تصمیم گرفتند در استان بعدی اقدام به درست کردن دستگاه سرمایشی کنند؟ اینها سوالاتی هستند که هنوز هیچ فرد مسئولی به صراحت جواب آنها را نداده و اگر هم اظهارنظری صورت گرفته، به طور کامل در تضاد با ادعای شاهدین است. به طور مثال، فخرالدین پیروزفر، مدیرکل راه‌آهن لرستان زمان از کار افتادن دستگاه برودتی را یک نیمه‌شب عنوان می‌کند که هوا متعادل است؛ درحالی‌که در گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، خرابی از ساعت 6 صبح شروع شده و تا ساعت 22 یعنی 18 ساعت طول کشیده، هر چند رفع این مشکل فقط 20 دقیقه زمان برده است. پیروزفر ادعا می‏‌کند هیچ فردی در ایستگاه بیشه بازداشت نشده، در‌صورتی‌که مسئولان کاروان زیارتی مدعی هستند چهار نفر از جمله یکی از مدیران کاروان به اسم «حاجی خلف‌زاده» که از جانبازان و آزادگان است، در این ایستگاه بازداشت ‏شده و به دلیل استنشاق گاز فلفل به بیمارستان منتقل می‏شود. محمدجواد شاهجویی، جامعه‌شناس در خصوص این رخداد به «هم‌میهن» گفت: «در ماه‏‌های اخیر حوادث ناشی از عدم رعایت ایمنی در تمام حوزه‌ها زیاد شده است؛ هر چند در بخش ریلی در این یک‌سال به نوعی شاهد یک نوع رکوردشکنی هستیم. اینجا ما یک شرکت دولتی داریم به اسم راه‌آهن که هم مجری است، هم رگلاتور و هم ناظر که هیچ مقام بالادستی به غیر از وزیر راه بر آن نظارت ندارد. هر زمان هم که حادثه‌‏ای رخ بدهد، یک کمیته به اسم سوانح راه‌آهن تشکیل می‏‌شود که اعضای آن توسط وزیر انتخاب می‌‏شوند و خودشان سانحه را بررسی می‌‏کنند. اینکه می‌‏گویند راه‌آهن خصوصی شده یا شرکت خصوصی است، در واقع خدمات هتلینگ واگن‌‏ها به بخش خصوصی واگذار شده یا این‌طور بگوییم که مالکیت واگن واگذار شده و باقی اجزا همچنان در مالکیت و کنترل شرکت ملی راه‌آهن است.» وی ادامه داد: «با این ترسیم مدیریت و شیوه نظارت مشخص می‌‏شود که چرا برای مدیر قطار یا شرکت مالک یا مسئولان حوزه مشکلات و دردسر‏های مسافران اهمیتی ندارد. اینکه بخواهیم این اتفاق را به عصبانیت، فشار اقتصادی، تحریم و عدم سرمایه‌گذاری تقلیل بدهیم، بی‌انصافی است.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی