| کد مطلب: ۸۱۰

از تورم تا اینترنت

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

واکنش مدیران و کارشناسان اقتصادی به اظهارات رئیسی

گروه خبر:

سیدابراهیم رئیسی، در نشست خبری اخیر خود با نمایندگان رسانه‌‌های داخلی و خارجی درباره مشکلات اقتصادی کشور و علل عدم موفقیت دولت سیزدهم، عمده دلایل را به دولت گذشته نسبت داد. بعد از این اظهارات، مدیران و کارشناسان نسبت به آن واکنش نشان دادند. در این نشست رئیس‌‌جمهور با بیان اینکه در حالی سال ۱۴۰۰ را پشت‌سر گذاشتیم که کسری بودجه بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول حل شد، تاکید کرد: «در مساله تورمی که قریب به ۶۰درصد در شهریور ۱۴۰۰ بود، با اولین اقدام دولت سیزدهم مواجه شد، که برای مقابله با آن کارهای تورم‌‌زا را کنار بگذارد. کار به جایی رسید که اقدامات دولت در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ به کاهشی شدن تورم انجامید و تورم را به حدود ۳۵ درصد کاهش داد. بعد از آن با تورم ۱۲درصدی در خرداد ۱۴۰۱ مواجه شدیم که با اصلاح اقتصادی رخ داد و البته آن تغییری که داده شد تغییر بزرگی بود.» در این‌باره احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد ایران با تکرار صحبت‌های رئیس‌جمهوری درباره «کاهش تورم» در ایران در پیامی که در توئیتر منتشر کرد، نوشت: «کاهش ۱۹ درصدی تورم دوازده‌ماهه، آمار رسمی بانک مرکزی است.» بر اساس این اظهارات یعنی در مقایسه شهریورماه سال گذشته با امسال دولت موفق شده است تورم 60درصدی را به 40.5 درصد کاهش دهد.

واکنش همتی درباره خلق پول و تورم

عبدالناصر همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی، در پاسخ به اظهارات رئیس‌جمهور در صفحه مجازی خود نوشت: «به‌نظرم در خصوص سازوکار و نیز شیوه استقراض از بانک مرکزی و خلق پول پرقدرت، اطلاعات درست به شما نداده‌اند. فقط از اول مهرماه ۱۴۰۰ تا پایان تیرماه ۱۴۰۱ یعنی صرفاً در عرض ۱۰ ماه، در دولت شما، معادل ۱۳۴ هزار میلیارد تومان پول چاپ شده که اثر نقدینگی آن فراتر از ۱٫۰۰۰ هزار میلیارد تومان است.» او همچنین اعلام کرد: «‌درکنار شوک حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، بخشی از فشار تورمی ناشی از همین خلق پول و نقدینگی است.» در این‌باره عباس عبدی‌، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت‌: «‌این‌گونه گزارش کار شایسته هیچ مقام دولتی نیست‌. تورم نقطه به نقطه در شهریور ۱۴۰۰ برابر ۴۴ درصد بود. امسال هم شهریور تمام نشده که آمارش را اعلام کنند. امسال تورم تیر ۵۴ و مرداد هم ۴۲درصد بود.» اما روزنامه ایران در واکنش به نقدهای بیان‌شده به صحبت‌های رئیسی با بیان اینکه «چرا آمار رئیس‌جمهور درباره تورم را زیرسوال می‌برید؟ دنبال تخریب هستید!»، نوشت: «رویکرد منتقدانی که روزگذشته نرخ تورم اعلامی رئیس‌جمهور را با رویکردهای سیاسی خود زیرسوال برده‌اند، نشان می‌دهد که نه‌تنها علاقه‌ای به بهبود امور ندارند که دنبال تخریب دولت هستند. دولتی که با وجود تمام نقاط ضعف و قوتی که دارد در یک‌سال اخیر گام‌های بلندی در جهت اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور برداشته است. تخریب‌کنندگان ترجیح می‌دهند که با ذره‌بین بدبینی و غرض‌ورزی، در میان گفته مسئولان به دنبال نکته‌ای بگردند که با آن دولت را تخریب کنند که گاهی اواقات همانند ماجرای نرخ تورم دیروز باعث رسوایی آنها می‌شود.» در این‌باره روزنامه هم‌میهن به گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت تورم در شهریور ۱۴۰۰ مراجعه کرد. در سایت مرکز آمار آمده است: «نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. این در حالی است که نرخ تورم سالانه شهریورماه ۱۴۰۰ برای خانوار‌های کشور به ۴۵.۸ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۶ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.»

پاسخ آذری جهرمی درباره اینترنت

رئیس‌جمهوری درباره دلیل عدم تحقق ارزان شدن اینترنت و افزایش سرعت آن در نشست خبری خود، گفت: «باید در سنوات گذشته کارهایی برای زیرساخت‌ها انجام می‌شد که نشده است. اگر زیرساخت‌ها کامل شده بود، امروز مشکل نداشتیم. مشکلات امروز به‌دلیل این است که زیرساخت‌هایی که باید در حوزه اینترنت و ارتباطات ایجاد می شد، ایجاد نشده است. حالا ما باید عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. دسترسی دهک‌های پایین به اینترنت هم انجام شد و وزیر هم اعلام کردند که نسبت به سه دهک اول دسترسی رایگان شد.» محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات در پاسخ به این اظهارات رئیسی در استوری اینستاگرام خود نوشت: «برای ما همین دستاورد که انگاره‌هایی چون، اینترنت ۱۲۸کیلوبیت برثانیه برای مردم ایران کافی دانسته می‌شد و یا اینکه توسعه نسل سوم و چهارم تلفن همراه خلاف شرع مقدس پنداشته می‌شد و یا بردن اینترنت به روستاها، اجرای برنامه ۲۰۳۰ خوانده می‌شد را به شعار اینترنت چندصد مگابیتی منازل تغییر دادیم؛ کافی است. جای بسی خوشحالی است که دولت سیزدهم اقدامات دولت قبل را ناکافی می‌دانند؛ خداوند در اجرای آنچه به زبان آورده‌اند ایشان را یاری کند.»

آمار متفاوت درباره بیکاری

رئیسی در جریان رقابت‌های انتخاباتی، وعده داده بود که در دولت او هر سال یک میلیون شغل ایجاد خواهد شد. او در نشست خبری خود درباره تحقق این وعده انتخاباتی، رفع بیکاری را یک ضرورت و نیاز جدی کشور مطرح کرد، نه یک وعده تبلیغاتی، و گفت:‌ «درباره اشتغال در شش ماهه دوم ۱۴۰۰ و در پنج ماه ۱۴۰۱ عددی که داریم ۹۷۰ هزار اشتغال است که البته آن را کافی نمی‌دانیم و زمینه را برای ایجاد اشتغال بیشتر می‌دانیم.» این در حالی است که سازمان برنامه و بودجه در گزارشی که با عنوان «کارنامه یک‌ساله اقتصاد» منتشر شده و در 12 مردادماه به روزنامه هم‌میهن ارسال شد، آورده است: «در مدت 9 ماه مورد بررسی (یعنی پاییز و زمستان 1400) تعداد 21 هزار شغل جدید ایجاد شده است.»

امسال صنایع خاموش شدند

رئیس دولت سیزدهم همچنین درباره نبود نگرانی نسبت به کالاهای اساسی در دولت خود نیز چنین نقل کرد:«در دولت گذشته قطعی برق داشتیم که باعث می‌شد مردم و کارگاه‌ها هزینه‌هایی از این جهت پرداخت کنند. اما امروز دیگر این اتفاق رخ نداد و حتی قطعی گازی را که در برخی استان‌ها داشتیم، دیگر شاهد نبودیم.» حمیدرضا صالحی، عضو هیات‌رئیسه اتاق تهران، به هم‌میهن گفت: «درباره قطعی برق تفاوت امسال با سال گذشته در این است که هماهنگی‌ها زودتر انجام شد و برنامه زمانبندی قطعی و وصلی برق صنایع اعلام شد. همچنین امسال نهادهای بزرگ همراهی بیشتری داشتند و کاهش ساعات ادارات نیز در کاهش مصرف بی‌تاثیر نبود.» او تاکید کرد: «در دنیا بخش صنعتی کمتر از مصرف خانگی هزینه پرداخت می‌کند، اما در ایران اینگونه نیست. امسال خاموشی خانگی نداشتیم، اما صنایع خاموش شدند. درحالی‌که مصرف برق و گاز در صنایع تبدیل به ارزش افزوده و تولید می‌شود و در اقتصاد اثرگذار است. البته ناگفته نماند، سال‌هاست در حوزه تامین برق سرمایه‌گذاری انجام نشده است و باید امیدوار بود که دولت با سرمایه‌گذاری در صنعت برق در چندسال آینده موتور محرک اقتصاد را صرف مصرف خانگی نکند تا مردم راضی باشند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی