| کد مطلب: ۳۲۵۱

ماجـرای پالتوی آقای شیبانی

ماجـرای پالتوی آقای شیبانی

احمد حکیمی‌پور عضو شورای شهر چهارم :

احمد حکیمی‌پور عضو شورای شهر چهارم :

عباس شیبانی در بسیاری از سال‌های بعد از انقلاب در مسئولیت‌های انتخابی قرار داشته است. از جمله حضور در مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران. احمد حکیمی‌پور از چهره‌های شاخص جریان چپ خط امام، اتفاقا هم در مجلس و هم در شورای شهر، با عباس شیبانی هم‌دوره بوده است و در گفت‌وگویی که با او داشته‌ایم از او به نیکی یاد می‌کند.

‌شما در دوره‌های مختلف با مرحوم شیبانی همکار بودید. ویژگی بارز و وجه تمایز مرحوم شیبانی را چه می‌دانید؟

من در مجلس چهارم و دوره چهارم شورا با ایشان هم‌دوره بودم. آنچه از ایشان در ذهن من است، این است که مرحوم عباس شیبانی، صریح و صادق و بسیار ساده‌زیست بود و اهل ریخت و پاش نبود و نسبت به هزینه‌های زاید بسیار حساس بود. ایشان روی تغییر دکور و صندلی‌ها بسیار حساس بود و نسبت به این مسائل... مدام تذکر می‌داد. در جلسات مشترک مجلس با دولت هم همیشه روی این مسائل تذکر می‌داد و بر کنترل هزینه‌ها تاکید داشت. به‌خصوص در دوره سازندگی و مجلس چهارم آقای شیبانی به این مسائل بسیار حساس بود که مبادا مسیری انتخاب شود که از ساده‌زیستی دوران انقلاب فاصله بگیریم. در ماجرای استان شدن قزوین هم ایشان صرفا به خاطر هزینه بالای این تصمیم، با آن مخالفت کرد.

خود ایشان هم ساده‌زیستی را رعایت می‌کردند؟

ایشان غذای خود را از خانه می‌آورد و جایی نزدیک هیئت رئیسه را انتخاب کرده بود و ناهار خود را آنجا می‌خورد و شنیده بودم حقوقی از مجلس دریافت نمی‌کرد و به شور اولیه انقلابی اعتقاد داشت. خودش هم عملا از موتور مجلس استفاده نمی‌کرد. به‌رغم اینکه آقای شیبانی فرد بی‌بضاعتی نبود، به این مسائل اعتقاد داشت. یک بار در دولت آقای مرحوم هاشمی در جلساتی که بین دولت و مجلس بود، ایشان به آقای هاشمی گفت پالتویی که تن من است سال‌ها تن پدر همسرم بوده و امروز تن من است. البته آن زمان صحبت‌های ایشان را جدی نمی‌گرفتند.

‌ایشان به‌رغم عضویت در نهضت آزادی بعدا در میان گروه‌های اصولگرا قرار گرفتند. دلیل این تغییر چه بود؟

مرحوم شیبانی حساسیت جناحی نداشت، ولی نسبت به مسائلی که به حقوق مردم باز می‌گشت حساس بود. هرچند در طیف‌بندی، اصولگرا محسوب می‌شد، اما در مجلس دوم ایشان در لیست جریان اصلاح‌طلب هم قرار گرفته بود. وقتی بازرگان فوت کرده بود، به خاطر می‌آورم ایشان در مجلس با همان پالتوی معروف، در حال کپی کردن وصیت مرحوم بازرگان بود و از مرحوم به نیکی یاد کرد. در شورا هم روی حقوق مردم و بیت‌المال حساس بود. خداوند روح ایشان را شاد کند. جزو کسانی بود که به اصول انقلاب پایبند بود و تا آخر عمر به این اصول وفادار بود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی