| کد مطلب: ۹۷۷۶

اصلاحات همگام با فلسطین

اصلاحات همگام با فلسطین

راستی‌آزمایی ادعای اخیر غلامعلی حدادعادل درباره بی‌توجهی مجلس ششم به اقدامات اسرائیل

راستی‌آزمایی ادعای اخیر غلامعلی حدادعادل درباره بی‌توجهی مجلس ششم به اقدامات اسرائیل

در روزهایی که درگیری‌ها بین ارتش اسرائیل و حماس گسترده شده و روزبه‌روز بر تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی افزوده می‌شود، غلامعلی حدادعادل، از ریش‌سفیدان و تصمیم‌گیران باقی‌مانده در محفل‎های اصولگرایی در نشست «مبنا» ادعای عجیبی را مطرح کرده است. او در بخشی از سخنرانی خود اینگونه اظهارنظر کرده: «اگر می‌خواهید بدانید مجلس انقلابی یعنی چه، من مایل هستم یک نمونه خلاف این را در کشور خودمان عرض کنم. در اولین دوره‌ای که من وارد مجلس شده بودم (مجلس ششم)، اسرائیل شرارت می‌کرد. یادم است یک وقتی جنایت خیلی فجیعی مرتکب شده بودند. بنده در آن مجلس نتوانستم نمایندگان را راضی کنم که یک بیانیه در محکومیت جنایت اسرائیل صادر کنند.»
بیان این جمله از سوی رئیس فراکسیون اقلیت مجلس ششم و رئیس مجلس هفتم، باعث شد تا برای بررسی این ادعای او نگاهی به اظهارنظرها و بیانیه‎های مجلس ششم بیاندازیم؛ مجلسی که اکثریت آن در دست اصلاح‌‌‌طلبان بود و عملاً طی همه سال‎های بعد آن اصولگرایان در سخنان خود بسیار تلاش کردند که آن را مقابل نگاه انقلابی خود در نهادهای مختلف معرفی کنند و حالا از سوی حدادعادل یکی از معدود چهره‌های اصولگرای مجلس ششم متهم شده که درباره فلسطین خوب عمل نمی‌کرده و بخشی از این مجلس در برابر تلاش‌های او برای صدور بیانیه علیه اسرائیل مقاومت می‌کردند. مرور آنچه طی 4سال حضور مجلس ششم گذشت، نشان می‌دهد که ادعایی که حدادعادل مطرح کرده، آن‌طور که گفته، نبوده است و سخنانی بوده که یا ناشی از فراموشی او است و یا اینکه او به دلایل سیاسی، ترجیح داده همه عملکرد مجلس ششم درباره فلسطین که در آن افرادی مانند علی‎اکبر محتشمی‎پور، از بنیانگذاران حزب‌الله لبنان و دبیرکل کنفرانس بین‌المللی پشتیبانی از قدس و پشتیبانی از حقوق مردم فلسطین(تا سال 89) در آن رئیس فراکسیون اکثریت با نام «دوم خرداد» بود و در همین زمان دبیرخانه دائمی پشتیبانی از انتفاضه فلسطین به خواست او در مجلس به راه افتاد، با همان نگاه حذفی، این جریان اصلاح‎طلبان را تخطئه کند و البته برای بیان ادعای خود به آلزایمر مصلحتی روی آورده است.
این گزارش تنها بخش کوچکی از اقدامات مجلس ششم و اظهارنظرهای شاخص‌ترین چهره‌های اصلاح‌طلب آن دوره از مجلس در ارتباط با فلسطین بوده که به‌عنوان نمونه بیان شده است. ضمن اینکه این نکته قابل ذکر است که در کنار این اقدامات و اظهارنظرها، دوره ششم مجلس دو همایش بین‌المللی هم درباره فلسطین برگزار کرد که گویا رئیس پیشین مجلس این کنفرانس‌ها را هم نادیده گرفته است. کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در اردیبهشت ۱۳۸۰ و همایش «انتفاضه گامی به سوی آزادی» در مرداد ۸۲ دو همایش مجلس ششم در حمایت از فلسطین بود.

بیانیه‌ها
نمایندگان
24 تیر 1380

ضمن اعلام مجدد حمايت همه‌جانبه از انتفاضه مقدس ملت شجاع فلسطين و محكوم نمودن جنايت‌های صهيونيست‌ها و حمايت‌های آمريكا از اين رژيم، خواستار تشكيل هر چه سريع‌تر دادگاه جنايات جنگی صهيونيست‌ها از طرف سازمان ملل هستيم و از شورای امنيت و سازمان ملل می‌خواهيم كه هرچه سريع‌تر اقدامات لازم را برای تمهيد مقدمات تشكيل دادگاه جنايتكاران جنگی صهيونيست به‌خصوص آريل شارون و آغاز محاكمه آنها فراهم نمايد.

17 مهر 1381

بيت‌المقدس، شهری بين‌الاديانی است، بنابراين اعلام آن به‌عنوان پايتخت اسرائيل، توسط آقای بوش، نقض آشكار حقوق تاريخی و مسلم مردم فلسطين و مصوبات شورای امنيت سازمان ملل متحد بوده و اهانت به مقدسات بشری و ميلياردها انسان مسلمان و مسيحي می‌باشد.

13 بهمن 1382

آقای بوش به‌عنوان رئيس‌جمهور دولتی در حمايت از دموكراسي و حق ملت‌ها در تعيين سرنوشت خود سخن می‌گويد كه با مشاركت در كودتا عليه دولت ملی مصدق خشن‌ترين و سياه‌ترين ديكتاتورهای ضدمردمی را به مدت ۳۵سال بر ملت ايران تحميل كرد و اكنون نيز از وحشيانه‌ترين انواع سركوب و نسل‌كشی رژيم صهيونيستی عليه ملت مظلوم فلسطين قاطعانه و بی‌قيد و شرط حمايت می‌كند.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
11 مهر 1379

كشتار بی‌رحمانه‌ی مردم زجركشيده‌ی فلسطينی، تاكيد آشكار و مجددی است بر حدومرزناشناسی رژيم اشغالگر قدس و نقض مكرر قوانين و مقررات بين‌المللی و مصوبات سازمان ملل متحد. بدون ترديد، اگر حمايت‌های آشكار و نهان آمريكا از حاكمان رژيم صهيونيستی كه آخرين نمونه آن مصوبه‌ی كنگره آمريكاست، نبود، امروز، جهان، با حيرت و نفرت، سركوب مظلومان فلسطينی را شاهد نمی‌گرديد.

1 اردیبهشت 1383

ترديدی نداريم كه بيش از نيم قرن مقاومت مظلومانه مردم فلسطين سرانجام به بار خواهد نشست و اين وعده تخلف‌ناپذير الهی است.

فراکسیون دوم خرداد
7 اسفند 1380

سران رژيم نژادپرست صهيونيستی و حاميان‌شان بايد بدانند كه علي‌رغم تمامی جناياتی كه عليه ملت فلسطين شكل می‌گيرد مادام كه دولت مستقلی به پايتختی قدس شريف تشكيل نشود و تا زمانی كه آوارگان فلسطين نتوانند به سرزمين خويش بازگردند، انتفاضه‌الاقصی ادامه خواهد يافت و آزادگان جهان يكپارچه از آن حمايت می‌كنند.

18 فروردین 1381

استطاله‌ی خشنی به نام اسرائيل با زير پا گذاشتن همه‌ي پذيرفته‌های ارزشمند بشری، حقوق ملت مظلوم فلسطين را علي‌رغم همه‌ی مصوبات جامعه‌ی جهانی و معيار‌های حقوقی ناديده انگاشته... ما همراه همه‌ی حق‌طلبان و آزادي‌خواهان جهان براساس مسئوليت خطير دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم وظيفه‌ی خود می‌دانيم از ملت مظلوم فلسطين حمايت و اقدامات جنايت‌آميز اسرائيل را محكوم كنيم.

فراکسیون نمایندگان کُرد
21 مهر 1379

سفاكان صهيونيستی، در اين روزها، اوج ددمنشی و سفاكی را به نمايش گذاشته و نگارش كتاب تاريخ هزاره‌ی سوم را با خون به ناحق ريخته‌شده‌ی ملت مظلوم فلسطين آغاز كردند. بشريت در طول تمام دوران و به‌ويژه در قرن حاضر و قرون آينده بايد شرمنده باشد كه در مقابل چنين ديوصفتان خون‌آشامی ساكت نشسته است.

30 آذر 1379

دست‌هايمان را به هم گره می‌زنيم با هر رنگ و نژاد و مذهب تا ثابت كنيم تنی واحد با قلبی تپنده از اميد به برقراری عدالت هستيم.

20 فروردین 1381

وعده الهي بر آزادی فلسطين و منكوب شدن اشغالگران محقق خواهد شد و ايستادن در مقابل اين حركت پيامدی جز خواری نخواهد داشت

چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب

مهدی کروبی
30 آذر 1379

افكار عمومی و وجدان بيدار جوامع، جنايات رژيم صهيونيستی را فراموش نمی‌كند و جنايات اسرائيل در تاريخ جهان ثبت خواهد شد. (نطق پیش از دستور)

4 بهمن 1379

مواضع ایران در حمایت از انتفاضه شفاف است. مقام معظم رهبری رسماً اعلام کردند که جهان اسلام باید حامیان اسرائیل را مجازات کنند و این مجازات می‌تواند در زمینه‌های نفتی و اقتصادی باشد. (کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس مجلس اردن)

6 اردیبهشت 1380

در این شرایط فلسطینیان چاره‌ای نمی‌بینند جز اینکه خود وارد میدان شده از طریق قیام و انتفاضه، به حق طبیعی و قانونی خود یعنی حق تعیین سرنوشت دست یابند. (سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه)

3 مهر 1380

موضوع اصلی امروز جهان اسلام مسئله قدس و سرزمین‌های اشغالی فلسطین است که می‌تواند محور گفت‌وگوها قرار بگیرد و یقیناً ذکر مسائل فرعی و حاشیه‌ای کمکی به حل معضلات اصلی جهان اسلام نخواهد کرد. (گفت‌وگو با رئیس مجلس مصر)

16 فروردین 1381

راه‌حل بحران خاورميانه دست مردم فلسطين است و بهترين راه‌حل همان است كه مقام معظم رهبری گفته‌اند، يعنی بگذارند مردم فلسطين اعم از مسلمان، مسيحی و يهودی با آرای خود، دولت فلسطين را انتخاب كنند. (مصاحبه با ایسنا)

1 خرداد 1381

اگر می‌خواهند منطقه روی آرامش به خود ببيند، بايد دولت مستقل فلسطينی با رای و انتخاب مردم فلسطين تشكيل شود و اگرنه با كشت و كشتار و اعمال ددمنشانه‌ی رژيم صهيونيستی و حمايت‌های آمريكا نتيجه‌ای در بر نخواهد داشت. (نطق پیش از دستور)

11 خرداد 1381

ما مبارزه مشروع ملت‌ها را تایید می‌کنیم. به عقیده ما مبارزه حزب‌الله لبنان و مبارزان فلسطینی برای آزادی سرزمین‌شان مشروع است. اگر بخشی از سرزمین آمریکا هم اشغال شد، مبارزه مردم آمریکا برای آزادی سرزمین‌شان را مشروع می‌دانیم. (کنفرانس خبری)

16 دی 1381

راه‌حل مسئله فلسطین در گرو بازگشت آوارگان به سرزمین‌های خود و تشکیل یک دولت مستقل فلسطین است. مسئله‌ی فلسطين به شدت غرورآفرين و تأثرآور است (دیدار با نایب رئیس مجلس یمن)

8 تیر 1382

در دنيايي كه فرياد دموكراسی گوش جهانيان را كر كرده است، بدترين فجايع انسانی در فلسطين رخ می‌دهد و قدرتمندان در برابر آن خاموشی گزيده‌اند. (دیدار با كميته‌ی دانش‌آموزی كنفرانس بين‌المللی حمايت از انتفاضه‌)

2 شهریور 1382

حمايت از فلسطين از محورها و شعارهای اوليه انقلاب اسلامی و از آرمان‌های حضرت امام خميني(ره) بوده است و تا زمانی كه دولت مستقل فلسطين با رای مردم و بازگشت آوارگان تشكيل نشود، صلح برقرار نخواهد شد. (دیدار با جمعی از هنرمندان فلسطینی)

16 شهریور 1382

ترورها باعث انسجام مبارزان فلسطينی می‌شود تنها راه نجات فلسطينی‌ها حمايت جهان اسلام است (در جمع خبرنگاران)

29 شهریور 1382

جنايات رژيم اشغالگر قدس در مقطع كنونی حاكی از عجز و به بن‌بست رسيدن اين رژيم در سرزمين‌های اشغالی است. (گفت‌وگو با یاسر عرفات)

30 آبان 1382

حقوق ملت فلسطين بايد به خودشان بازگردانده شود، يعنی فلسطين متعلق به مردمی است كه در سرزمين پدر و مادري‌شان و در كنار هم زندگی كرده‌اند. (مصاحبه با ایسنا)

8 دی 1382

جنايات صهيونيست‌ها بر ضد مردم مظلوم فلسطين، محكوم به شكست است. قدرت‌های بزرگ از بحث مبارزه با تروريسم سوء‌استفاده می‌كنند. (دیدار با سفیر پاکستان)

1 اردیبهشت 1383

تا ملت فلسطين هستند، مبارزه وجود دارد و هر انسانی كه شهيد شود، ده‌ها نفر جايگزين او می‌شوند. برگشت آواره‌ها به فلسطين و آزادی قدس، تنها راه صلح است. (نطق پیش از دستور)

محمدرضا خاتمی
6 اردیبهشت 1380

حمایت از فلسطین حرکتی است که با انقلاب اسلامی در ایران شروع شده و این حرکت ادامه خواهد داشت. فراکسیون اکثریت مجلس شورای اسلامی حمایت از فلسطین را وظیفه خود می‌داند. (دیدار با خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس)

6 اردیبهشت 1380

امروز در جمهوری اسلامی ایران اگرچه ممکن است در مورد برخی مسائل داخلی اختلاف‌نظر و سلیقه وجود داشته باشد، لکن در حمایت از مبارزات مردم فلسطین و مقاومت مردم لبنان هیچ‌گونه اختلافی میان خانواده انقلاب وجود ندارد. (دیدار با سیدحسن نصرالله)

21 مرداد 1380

اسرائیل ریشه اصلی مشکلات خاورمیانه است. راهپیمایی مردم ایران در حمایت از ملت فلسطین، نفی خشونت و دفاع از مظلومیت فلسطینیان بود. این راهپیمایی پیامی برای همه جهانیان و مجامع بین‌المللی بود. با این شعار که مردم فلسطین با تکیه بر ایمان و هویت خویش پیروز خواهند شد. (نطق پیش از دستور)

20 فروردین 1380

انتفاضه يك خيزش مردمی است كه در قالب يك جريان و حركت مستقل آرمان‌های مردم فلسطين را پيش‌رو دارد. (مصاحبه با ایسنا)

27 فروردین 1381

مجلس شورای اسلامی ايران افتخار می‌كند كه در حمايت از مردم مظلوم فلسطين همواره پيش‌قدم و همگام بوده است. از خواست و مطالبات مردم فلسطين حمايت و پشتيبانی كرده و خواهد كرد. (نطق پیش از دستور)

5 مرداد 1381

سوءاستفاده‌ی رژيم اشغالگر اسرائيل از فضايی كه بعد از حادثه‌ی ۱۱ سپتامبر به وجود آمد، زمينه‌ی تكميل اين جنايات را به وجود آورد؛ به‌نحوی كه رژيم مذكور به خاطر هراس از آشكار شدن حقيقت، از همكاری با گروه‌های حقيقت‌ياب سازمان ملل نيز سر باز زد. (نشست خبری)

25 اردیبهشت 1383

در ايران هيچ جايگاهی براي يك حكومت ديكتاتوری وابسته به آمريكا وجود ندارد. نه مردم ما اين را می‌پذيرند و نه جهان حاضر است اين سيستم را بپذيرد. ممكن است آنها يک ديكتاتوری مدرن را بپذيرند ولی در اين ديكتاتوری مدرن ديگر نمی‌توان سركوب اجتماعی داشته باشيد و در عين حال آرمانی مثل حمايت از فلسطين را دنبال كنيد و يا از نهضت‌های آزادی‌بخش حمايت كنيد. (مصاحبه با ایسنا)

بهزاد نبوی
3 اردیبهشت 1380

رسالت مجلس و دولت جمهوری اسلامی ایران تاکید بر مشترکات فلسطین است، نه موارد اختلاف آنان. ما باید بانی وحدت و یگانگی و اتحاد ملتی باشیم که حقوق‌شان به مدت نیم قرن توسط صهیونیسم پایمال شده است. (سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه)

1 مرداد 1382

يكي از مهمترين نشانه‌های تناقض در سياست‌های ايالات‌متحده‌ی آمريكا وجود دوگانگی در گفته‌ها و عملكرد اين دولت در قبال مسئله‌ی فلسطين است. (دیدار با سفیر سوریه)

16 آذر 1382

جامعه‌ جهانی بايد به اراده‌ مردم عراق و فلسطين براي استقلال در تصميم‌گيری بدون دخالت نيروهای خارجی احترام بگذارد. (دیدار با معاون كنگره ملی خلق چين)

محسن میردامادی
20 فروردین 1381

كمک به فلسطين بايد مادی و معنوی باشد. همراهی كشورهای اسلامی، اعلام حمايت و راهپيمايی آنها در بعد معنوی قابل توجه است.(مصاحبه با ایسنا)

23 فروردین 1381

خشونت صورت‌گرفته از جانب اسرائيل، زمينه را برای حمايت از فلسطين در محافل بين‌المللی مساعد كرده است. ما بايد همه گروه‌های فلسطينی را مورد توجه قرار دهيم و به نحوی عمل كنيم كه ميان آنها هماهنگی برقرار شود. (گفت‌وگو با ستاد خبری خانه کارگر)

18 اردیبهشت 1381

ملت فلسطين حق دارد در چارچوب منافع خود به انتخاب طرح‌های صلح پيشنهادشده بپردازد و ما نيز به‌عنوان ملتی كه بعد از سال‌ها خصومت با عراق زمانی كه منافع ملی خود را در خطر ديديم به صلح رضايت داديم، نمی‌توانيم به اين سياست فلسطينی‌ها خرده بگيريم. (نشست خانه احزاب)

1 آبان 1381

فلسطينی‌ها به‌عنوان ملتی كه مورد ظلم قرار گرفته‌اند و حق آن‌ها ضايع شده است، يک واقعيت هستند و ما به‌طور طبيعی علاقه‌مند به كمک به آن‌ها هستيم. به همين دليل در چهارچوب منافع ملی خود، از فلسطين حمايت خواهيم كرد. (سخنرانی در همایش شاخه جوانان جبهه مشارکت)

17 آذر 1381

علی‌رغم سابقه طولانی خصومت با آمريكا، در بعضی از جاها می‌توانيم منافع مشترک داشته باشيم؛ بايد حساب منافع مشترک را از غيرمشترک جدا كنيم. مثلاً در مورد قضيه‌ی فلسطين با آمريكا هيچ‌وقت نمی‌توانيم منافع مشترک داشته باشيم. (مصاحبه با ایسنا)

24 فروردین 1382

اگر منظور اين است كه ما از فلسطين حمايت نكنيم، فكر نمی‌كنم كه هيچ مسئولی در ايران آن را بپذيرد. ما به فلسطين كمک می‌كنيم، اما كمک كردن راه‌های مختلفی دارد كه شايد در هر مقطع زمانی يك راه، بهتر از راه ديگر جواب دهد. (در جمع خبرنگاران)

30 دی 1382

هر طرحی كه در آن عنصر عدالت رعايت نشود و حقوق حقه‌ی مردم فلسطين را در نظر نگيرد، محكوم به شكست است. (دیدار با هیئت پارلمانی اروپا)

سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور
27 آبان 1379

ملت فلسطين چه بايد كند؟ آيا بايد صلح را قبول كند؟ اين حق طبيعي هر ملتی است كه وقتی مورد تهاجم قرار می‌گيرد از سلاح برای دفاع از خود استفاده كند و مسلح شود كه بتواند دشمن را از خانه خود بيرون براند. (سخنرانی در گردهمايی نهضت بين‌المللی ضدصهيونيسم)

15 شهریور 1380

رفتار رژیم صهیونیستی بهترین معرف چهره واقعی این رژیم است و حمایت‌های سیاسی و تبلیغی آمریکا نمی‌تواند چهره کریه آن را تغییر دهد. (دیدار با رفیق‌حریری، نخست‌وزیر لبنان)

4 اردیبهشت 1381

تنها سلاح برنده و محكم انتفاضه عمليات استشهادی است، وقتی اين عمليات در فلسطين آغاز شد، اسرائيل احساس شكست كرد زيرا رژيم صهيونيستی از اين سلاح بهره‌مند نيست. (سخنرانی در همایش انتفاضه ملت فلسطين)

23 اردیبهشت 1381

امروز هم اگر اسرائيلی‌ها و آمريكايي‌ها دولت مستقل فلسطين را به‌رسميت می‌شناسند برای فريب فلسطينی‌هاست. اگر چنين كاری هم می‌كنند به خاطر انتفاضه و عمليات استشهادی است. (سخنرانی در حسینیه شهدا)

19 فروردین 1382

اگر آمريكا به‌دنبال خلع سلاح كشتار جمعی است بزرگترين خطری كه منطقه خاورميانه را تهديد می‌كند اسرائيل است كه دارای پيشرفته‌ترين سلاح‌های كشتار جمعی و اتمی است و از اين سلاح‌ها هر روز در قتل عام مردم فلسطين استفاده می‌كند. (مصاحبه با ایسنا)

4 خرداد 1382

صلح از نظر آمريكا و اسرائيل اين است كه آن پنج ميليون آواره به فلسطين بازنگردند و مردم فلسطين هر چقدر كشته و آواره شوند؛ هيچ عكس‌العملی از خود نشان ندهند و در مقابل اسرائيل هر جنايتی را كه خواست، مرتكب شود. ما معتقديم كه اين ادبيات بايد تغيير كند، ما از ملت فلسطين كه حقش ضايع شده و مردم آن آواره شده‌اند؛ حمايت می‌كنيم. (مصاحبه با روزنامه تایم)

30 مرداد 1382

در سايه‌ی اتحاد، همدلی و يكپارچگی جهان اسلام، رژيم نژادپرست اسرائيل منزوی خواهد شد و تنها با اضمحلال اين رژيم است كه حكومتی مردمی در فلسطين تشكيل خواهد شد (سخنرانی در همایش «انتفاضه، گامي به سوی آزادی»)

15 مهر 1382

تمام دنيا بايد در برابر زن فلسطينی سرتعظيم فرود آورد؛ چراكه شكست قطعی و حتمی سياست‌های آمريكا در خاورميانه و فلسطين به دست زن فلسطينی خواهد بود. (سخنرانی در همایش «نقش زن در انتفاضه‌»)

محسن آرمین
15 شهریور 1379

ما با توجه به موقعيتی كه در سازمان كنفرانس اسلامی داريم بايد در جهت ايجاد اشتراک نظر و هم‌آهنگی بين كشورهای اسلامی و عربی برای فشار بر آمريكا و رژيم صهيونيستی و بازپس‌گيری قدس تلاش كنيم. (مصاحبه با ایسنا)

16 فروردین 1381

جهان اسلام در مقابل جنايت رژيم صهيونيستی بايد موضعی كاملاً قاطع بگيرد و از متهم شدن به تروريسم از سوی آمريكا به‌هيچ‌وجه نگران نباشد. (مصاحبه با ایسنا)

18 آذر 1382

اسرائيل را بايد با گفتمان اصلاحی، دموكراسی و صلح عادلانه در منطقه منزوی كرد؛ لذا هر چقدر ما بتوانيم اين گفتمان را در سطح استراتژی سياست خارجی‌مان تقويت كنيم، در جهت حمايت از آرمان فلسطين نيز موفق‌تر خواهيم بود. (سخنرانی در جلسه «بحث و بررسی بحران خاورميانه و مسئله فلسطين»)

الهه کولایی
20 فروردین 1381

مشكل اصل كشورهای اسلامی، تفرقه، تشتت و ناهماهنگی ميان آنهاست كه اگر اين مسئله برطرف شود قطعاً خواهند توانست در مقابل اسرائيل و هر كشور جنايكار ديگری بايستند. (مصاحبه با ایسنا)

6 خرداد 1381

برخی تصور می‌کنند که با فروپاشی دولت آپارتاید آفریقای جنوبی، نژادپرستی در جهان خاتمه یافت، اما در سراسر سرزمین‌های اشغالی فلسطین بارزترین سیاست‌های نژادپرستانه حاکم است. (سخنرانی در نشست «فلسطین و مسئولیت زنان فرهیخته جهان»)

4 فروردین 1383

در فضای فعلی جهان، دغدغه امنيت جايگاه محوری پيدا كرده و در اين ميان تقويت فرآيند همكاری در كشورهای اسلامی می‌تواند فلسطينيان را ياری رساند. (مصاحبه با ایسنا)

محسن صفایی‌فراهانی
20 فروردین 1380

اگر مردم فلسطين خود به حركات انتحاری دست نمی‌زدند، همكاری صرف كشورهای اسلامي نقش چندانی در آزادی فلسطين نداشت. صرف صدور بيانيه هيچ كمكی به فلسطين نخواهد كرد.(مصاحبه با ایسنا)

4 فروردین 1383

ملت فلسطين بسيار بهتر از همه راه خود را پيدا كرده است و مردم فلسطين در ميان دود و آتش و فشار شديد اسرائيل در حال مقاومت هستند. مردم فلسطين راه‌شان را تا پيروزی نهايی ادامه می‌دهند و از مليت، خاک و دين خود دفاع می‌كنند. (مصاحبه با ایسنا)

علی شکوری‌راد
مصاحبه با ایسنا
15 مهر 1379

انتفاضه‌ی مردم فلسطين حال و هوای جديدی ايجاد كرده، به‌گونه‌ای كه آرزو داشتم در مقابل صهيونيست‌ها بودم تا با آنان مبارزه كنم. (مصاحبه با ایسنا)

16 فروردین 1381

عمليات شهادت‌طلبانه ملت فلسطين اقدام مهمی است كه توسط ملت فلسطين و براي دفاع از سرزمين‌شان در برابر دشمن جنايت‌كاری مثل اسرائيل انجام مي‌شود و من فكر می‌كنم نه‌تنها ملت‌های مسلمان بلكه تمام ملت‌های دنيا اين عمل را ارزشی و تقديس می‌كنند. (مصاحبه با ایسنا)

21 فروردین 1381

با به ميدان آمدن مجالس، كشورهای اسلامی موضع قاطع‌تری در قبال جنايات اسرائيل و حمايت از فلسطين خواهند داشت. (مصاحبه با ایسنا)

31 مرداد 1382

حمايت ايران از مبارزات مردم فلسطين، يك حمايت معنوی و براساس آرمان‌های ملت ايران است؛ چراكه همه‌ی عدالت‌خواهان جهان از مردم فلسطين حمايت می‌كنند. (گفت‌وگو با ستاد خبری همایش «انتفاضه، گامي به سوی آزادی»)

مجید انصاری
20 فروردین 1380

اگر بخواهيم حركات و فداكاری‌های فلسطينيان را در دفاع از سرزمين خودشان تروريستی بناميم، طبعاً تمامی حركات آزادي‌بخش دنيا نيز تروريستی بوده‌اند.(مصاحبه با ایسنا)

18 خرداد 1381

يكي از راه‌های نجات مردم فلسطين و به‌زانو درآوردن اسرائيل در شرايط كنونی، عمليات استشهادی است؛ چراكه اسرائيل و حاميانش ثابت كرده‌اند به‌هيچ اصل اخلاقی پايبند نمی‌باشند و هرگاه تحت فشار قرار گيرند به بهانه‌ی صلح، جبهه‌ی مقاومت فلسطين را خاموش می‌كنند. (مصاحبه با ایسنا)

8 آذر 1381

تحولات منطقه به نفع مردم فلسطين است. خوشبختانه انتفاضه دوم مردم فلسطين و بيداری جوانان فلسطينی و عدم اعتماد آنها به مذاكرات پشت‌پرده سياسی و رو آوردن به دفاع اسلامی از سرزمين و آرمان خود، افق اميدبخشی را براي آينده‌ی منطقه و به‌خصوص قدس به‌وجود آورده است. (مصاحبه با ایسنا)

3 فروردین 1383

شهادت شيخ احمد ياسين انسجام بيشتر و عزم راسخ فلسطينيان را در پی دارد. این شهادت نشان داد كه نبايد به قول و قرار آمريكا و اسرائيل و حاميان وی اميد بست، بلكه با تأكيد بر قدرت ذاتی ملت بايد با آنها مقابله كرد.(مصاحبه با ایسنا)

جمیله کدیور
22 مهر 1379

قيام مردم فلسطين طی چند دهه اشغال، افت‌وخيزها و فرازونشيب‌های زيادی داشته، ولی هيچ‌گاه متوقف نشده است و قيام اخير نيز در ادامه مقاومت‌های مردمی گذشته و در مقابل زورگويی‌های اسرائيل است. (مصاحبه با ایسنا)

27 فروردین 1381

وضعيت فلسطين در شرايط حال حاضر كاملاً نگران‌كننده است. شايد اين انتقاد به دولت، ملت و نهادهای مدنی ما وارد باشد كه در اين مقطع آنگونه كه شايد و بايد عمل نكرديم. (سخنرانی در دانشگاه علوم پزشکی)

30 اردیبهشت 1381

اگر بخواهيم بحث منافع ملی را پی‌گيری كنيم، منافع ما امروز در گرو حمايت از فلسطين، انتفاضه‌ی فلسطين و عمليات استشهادی آنان می‌باشد. چون فلسطينی‌ها در مقابل دشمن درجه‌ی يک، مانع ايجاد كرده‌اند. (نشست دانشکده صداوسیما)

3 فروردین 1383

حركت زبونانه‌ی اشغالگران باعث می‌شود آنان در معرض آسيب جدی از سوی مردم فلسطين قرار گيرند.(مصاحبه با ایسنا)

سیدهادی خامنه‌ای
5 اردیبهشت 1380

انتفاضه قدرت عظيمی پيدا كرده و در شرايط بسيار مساعدی است. مردم آمادگی فوق العاده‌ای پيدا كرده‌اند و صهيونيست‌ها در شرايط بسيار بدی قرار دارند. (حاشیه كنفرانس بين‌المللی حمايت از انتفاضه‌)

19 خرداد 1381

جنايت‌های اسرائيل به حد اعلای خود رسيده و جنايت‌های دو ماه اخيرش برابری می‌كند با تمام مدت اشغال سرزمين‌های فلسطين. علی‌رغم فجيع بودن، اين جنايت‌ها انعكاس مطبوعاتی بسيار كمی داشته است. فلسطين برای ما بسيار اهميت دارد و جزء آرمان‌های اصلی امام(ره) در انقلاب به شمار می‌آيد. (مصاحبه با ایسنا)

2 آذر 1381

مؤثرترين حمايت‌ها در سطح جهان راجع به مسلک‌ها و عقايد حمايت فرهنگی از آنها است و در خصوص آرمان فلسطين هم تاثير حمايت فرهنگی بسيار بيشتر از توپ و تانک است. (در جمع خبرنگاران)

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی