| کد مطلب: ۱۰۸۴

گام اول مبارک است

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

خبر تماس آقای رئیس‌جمهور با خانواده مهسا امینی و محتوای اظهارشده از طرف ایشان، در نوع خود خبر منحصربه‌فردی بود و یک گام به پیش است و اقدامی شایسته از جانب آقای رئیسی؛ اقدامی که باید حمایت شود. این اقدام در درجه اول برای تلطیف وضعیت روحی خانواده داغ‌دیده و ایجاد آرامش نزد عموم مردم ارزشمند است. مردم به کوچک‌ترین توجهات مسئولین کشور هم واکنش‌های خوبی نشان می‌دهند و خانواده مهسا نیز با آقای رئیسی برخورد اخلاقی و مدنی کرده‌اند و طبعا انتظارات بحق خود را نیز طرح کرده‌اند. این که آقای رئیس‌جمهور همه دختران این سرزمین را چون دختر خود تلقی کنند و در برابرشان مسئول باشند خبر خوب و مسرت‌بخشی است.

خبر تماس آقای رئیس‌جمهور با خانواده مهسا امینی و محتوای اظهارشده از طرف ایشان، در نوع خود خبر منحصربه‌فردی بود و یک گام به پیش است و اقدامی شایسته از جانب آقای رئیسی؛ اقدامی که باید حمایت شود. این اقدام در درجه اول برای تلطیف وضعیت روحی خانواده داغ‌دیده و ایجاد آرامش نزد عموم مردم ارزشمند است. مردم به کوچک‌ترین توجهات مسئولین کشور هم واکنش‌های خوبی نشان می‌دهند و خانواده مهسا نیز با آقای رئیسی برخورد اخلاقی و مدنی کرده‌اند و طبعا انتظارات بحق خود را نیز طرح کرده‌اند. این که آقای رئیس‌جمهور همه دختران این سرزمین را چون دختر خود تلقی کنند و در برابرشان مسئول باشند خبر خوب و مسرت‌بخشی است. با این وجود اقدامات ضروری نباید به اینجا ختم شود و برای بررسی دقیق‌تر ماجرا، چند نکته را متذکر می‌شویم:

1

اولین و مهمترین مساله این است که چه مرجعی و با چه ترکیبی می‌خواهد گزارش حقیقت‌یاب را تهیه کند؟ اگر اراده بر این تعلق گرفته است که گزارشی صددرصد مبتنی بر شواهد معتبر ارائه شود، در این صورت عقل اقتضاء می‌کند که هیات رسیدگی‌کننده جامع‌الاطراف باشد. آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است؟ اگر قرار باشد که نیروهای درگیر و ذی‌نفع عهده‌دار تهیه این گزارش شوند، از الان باید گفت که بی‌فایده و اتلاف وقت است، چون اولا، آنان ذی‌نفع هستند. ثانیا، سابقه و گذشته این گزارش‌ها اعتمادآفرین نیست. ثالثا، اگر گزارش کاملا براساس واقعیت است، چرا دیگران در فرایند آن حضور نداشته باشند؟ حتما باید چند نفر به پیشنهاد خانواده مرحومه در فرآیند رسیدگی حضور داشته باشند.

2

نکته دوم اینکه باید از مرگ مهسا فراتر بروید. این موضوع مرتبط با گشت ارشاد است و به نوعی مسأله بخش بزرگی از زنان و نیز پدران و مردان ایران است. رسیدگی به قانون مربوطه، اثرگذاری آن، قانونی بودن و نقدهایی که بر نتایح عملکردی این گشت وارد است و موضوعات دیگری که باید مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد.

3

مساله سوم، اصل بازداشت و روندی است که از ابتدا تا خروج از بازداشتگاه طی شده است، که بخش اصلی ماجرا همین است. فیلم‌های تقطیع‌شده نمی‌تواند به فهم موضوع کمک کند. آقای رئیس‌جمهور نباید اجازه دهند که همیشه جعبه‌های دربسته‌ای در نهادها باشد که کسی جرأت باز کردن آنها را نکند. امیدواریم که این بخش ماجرا دقیق و راست باشد، ولی نیازمند راستی‌آزمایی است. پدر مرحومه ادعاهایی را از قول افرادی که مدعی حضور در ون گشت هستند بیان کرده که باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

4

از مرحله ورود به بیمارستان و دور کردن خانواده از دخترشان، تا مرحله فوت و سپس انتقال به پزشکی قانونی و اقدامات برای خاکسپاری و... موضوعاتی است که نیازی به تحقیق چندان ندارد، زیرا همه اینها آشکار است و پدر مهسا با ریز جزئیات توضیح داده است. چرا در همه مراحل اجازه نداده‌اند که خانواده وی از او عکس و فیلم کافی تهیه کنند و در جاهای لازم حضور داشته باشند؟ پدر او در این موارد هم ادعاهایی کرده که طبعا باید به همه آنها به طور دقیق رسیدگی و تایید یا رد شود.

5

مساله مهمتر که فضای افکار عمومی را مخدوش کرده است این است که چرا اطلاع‌رسانی رسمی کاملا یکسویه است؟ چرا با پدر مرحومه صحبت نمی‌کنند، ولی با مسئولان کشور پیاپی گفت‌وگو می‌کنند؟ این همان وضعیتی است که موجب سقوط اعتبار رسانه‌های رسمی کشور شده است. ناعادلانه و غیرمنصفانه بودن این رفتار کمتر از وضعیتی نیست که مهسا در آن گرفتار شد. آقای رئیس‌جمهور! گام اول شما بسیار خوب برداشته شد، منتظر برداشتن این پنج گام بعدی هستیم.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی