| کد مطلب: ۱۵۷۵

واکنش مناسبی که باید تکمیل شود

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

انتشار یک فیلم کوتاه از نحوه برخورد نیروی ویژه با یک خانم که از آن رفتار، تصور تعرض به وی می‌شد، بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد و انتظار می‌رفت که فرماندهی نیرو نیز خیلی زود نسبت به مساله واکنش نشان دهد که در نهایت با قدری تاخیر این اتفاق رخ داد و نیروی انتظامی اعلام کرد که مساله را بررسی و در صورت وقوع تخلف و جرمی، با آن برخورد خواهد شد. این درس درستی بود که نیروی انتظامی از تجربه یک  ماه گذشته گرفت و باید از آن استقبال کرد.در این باره سه نکته مهم وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

1 صدور چنین اطلاعیه‌هایی می‌بایست فارغ از پیش‌داوری باشد تا اعتماد مخاطب جلب شود. در همین اطلاعیه نسبت به آن خانم اتهام محرک اغتشاشات ایراد شده است که نه‌تنها اثبات نشده، بلکه اگر هم قطعی بود نیازی به ذکر آن نبود. زیرا چنین پیش‌داوری یا اتهاماتی می‌تواند تعبیر به مشروع دانستن رفتار عنصر یگان ویژه شود.

2 این اطلاعیه نشان داد که نیروی انتظامی یا هر نهاد دیگری نیازی نیست که در برابر اولین اتهامات، موضع دفاعی گرفته و آن را رد کند. پرداختن به شبکه‌های معاند و برانداز و تبلیغات معاندان و دشمنان و... در چنین اطلاعیه‌ای هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. اگر در موضوع مهسا و مهمتر از آن در ماجرای زاهدان نیز همین‌گونه رفتار می‌شد، نشانه‌ اقتدار نیرو بود. حتی نیرو می‌توانست پیش از انتشار خبر در شبکه‌های اجتماعی، رأسا اطلاعیه‌ای دهد و مختصری از واقعه رخ‌داده را شرح داده و رسیدگی دقیق آن را در دستور کار خود قرار دهد. این سیاست رسانه‌ای اعتمادآفرین است و شاید اگر درباره مهسا و مساله زاهدان هم چنین شده بود، این همه خسارات و اعتراضات بعدی پیش نمی‌آمد. در واقع پاسخگویی شفاف باید در دستور کار همه نهادها قرار گیرد. شاید به جرأت بتوان ادعا کرد که حتی اگر مهسا به علت تخلف یکی از ماموران کشته شده بود، هنگامی که نیرو رأسا آن را اعلام کند، از طرف مردم به عنوان یک خطای فردی پذیرفته می‌شود ولی اگر شاهد این رفتار شفاف نباشیم، مردم به خود حق می‌دهند که هر اتهامی را متوجه نیرو کنند.

3 و بالاخره مهمترین وجه ماجرا رسیدگی و اعلام نتیجه روشن بر اثر رسیدگی است. گمان نکنیم که با اعلام رسیدگی، ماجرا فراموش می‌شود. مردم خواهان حقیقت و رسیدگی عادلانه هستند، هنگامی که چند مورد اقدام موثری را دیدند به‌طورکلی به آن نهاد خوش‌بین می‌شوند و اگر خلاف این را ببینند، بی‌اعتمادی آنان تشدید خواهد شد. از این رو ضمن استقبال از این اطلاعیه و انتظار تکرار آنها در موارد مشابه، انتظار داریم که نتایج رسیدگی و حکم صادره نیز به‌زودی منتشر شود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی