| کد مطلب: ۴۶۰۳

سیاست‏‌های متناقض و تبعیض‏‌آمیز

سیاستی که بر مدار عقل و علم و عدالت نباشد، به سرعت با تناقض و تبعیض مواجه می‌شود و اثرات آن مثل بومرنگ به سیاستگذار بر می‌گردد.

سیاستی که بر مدار عقل و علم و عدالت نباشد، به سرعت با تناقض و تبعیض مواجه می‌شود و اثرات آن مثل بومرنگ به سیاستگذار بر می‌گردد. نمونه فراوان است. امروز که قیمت سکه به 30 میلیون رسیده، نه کسی دستگیر شده و نه مجازات، ولی 4 سال پیش که قیمت سکه فقط به 4 میلیون تومان رسیده بود، افرادی بازداشت شدند و وحید مظلومین نیز به اتهام سلطان سکه و با سر و صدای فراوان اعدام شد! اکنون مردم می‌پرسند، تفاوت امروز با سال 97 در چیست؟ کدام منطق او را اعدام کرد و چرا آن منطق امروز عمل نمی‌کند؟ چرا منطق امروز در سال 97 غالب نبود؟ بی پاسخ گذاشتن این پرسش اساس عدالت قضایی را نشانه خواهد رفت. نمونه دیگر، برخورد با مطبوعات است. گزارش امروز هم‌میهن نگاهی انداخته است به تیترهای روزنامه‌‌های جناح حاکم کنونی در دولت روحانی، که هیچ‌گاه با کوچکترین مشکلی نه از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات مواجه شدند و نه از طرف دستگاه قضایی.

و آن را مقایسه کنید با تیتر هفته گذشته روزنامه سازندگی که در مقایسه با تیترهای آنان هیچ مشکلی ندارد ولی در اولین گام آن را توقیف کردند. این حد از رفتار تبعیض‌آمیز اعتبار همه تصمیمات را مخدوش می‌کند. مورد بعدی در اظهارات وزیر ارتباطات است که اعصاب ملت را خراب می‌کند. آنجا که گفته‌اند: «در نظر داریم برای گردشگران خارجی که به کشورمان سفر کرده‌اند، سیم‌کارت‌های خاصی را طراحی کنیم که این افراد بتوانند در مدت حضور خود در ایران راحت‌تر و بهتر از فضای مجازی استفاده کنند» که ظاهرا هیچ سیم‌کارت خاصی نیست بلکه خط آنها فیلتر نخواهد بود تا از واتس‌آپ و توئیتر و اینستاگرام و سایر شبکه‌ها بتوانند استفاده کنند. خب! به‌عنوان یک ایرانی و به ویژه جوان ایرانی که چنین خبری را می‌شنود چه جایی برای افتخار به چنین دولتی برایش باقی می‌ماند؟ آیا این ذهنیت کاپیتولاسیون زده نیست که موجب تصمیماتی می‌شود که روح و روان همه شهروندان را خدشه‌دار می‌کند و احساس می‌کنند که حکومت برای بیگانگان و توریست‌ها ارزش و اعتماد بیشتری قائل است؟ به‌ویژه آنکه می‌دانیم بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ ایرانیان تحت تاثیر این فیلترینگ خانمان‌برانداز قرار گرفته و دچار رکود شدید شدند و همچنان باقی مانده یا تعطیل شده‌اند. ولی آقای وزیر هیچ توجهی به وضعیت آنان ندارد و همچنان بر فیلترینگ اصرار دارند. این سیاست‌ها چرا به چنین وضعیت بحرانی‌ای می‌رسند و دچار تناقضات خانمان‌برانداز می‌شوند؟ برای اینکه هیچ‌یک از سه ویژگی «عقلانی، علمی و عادلانه»‌را ندارند، در نتیجه در عمل به نتایج فاجعه‌باری منجر می‌شوند. یکی دیگر از عوارض چنین سیاستگذاری‌های نادرستی را می‌توانید در یادداشت، «طغیان گوشت و گزارش CNN» در شماره امروز هم‌میهن بخوانید. دولتی که تیتر طغیان گوشت مسئله آن است باید هم از کنار گزارش CNN عبور کند، چراکه ناتوان از انجام هر کاری است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی