| کد مطلب: ۱۸۴۴

سلامت روان را جدی بگیریم

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

گزارش تحلیلی بیش از ۱۰۰۰نفر از متخصصان سلامت روان در مورد پیامدهای رویکرد کنونی دستگاه‌های انتظامی-قضایی به مدارس به دلایل زیادی حائز اهمیت است.

ما ایرانیان روزهای ملتهب و دشواری را تجربه می‌کنیم که هرگونه مواجهه با آن نیازمند عقلانیتی است که پیامدهای ناگوار و جبران‌ناپذیر آن را بکاهد. از این حیث، روان‌شناسی و روان‌پزشکی با دلالت بر کارکرد ذاتی خود، برای خدمت به سلامت روان جامعه شکل گرفته است. این روزها اقشار گسترده و مختلفی از جامعه درگیر مطالبات و تحرکاتی هستند که برای مواجهه با آن‌ها به‌خصوص روان‌شناسی اجتماعی گفتنی‌ها و توصیه‌های بسیاری دارد؛ اما شاهدیم که نه‌تنها از علم روان‌شناسی و روان‌پزشکی آن‌طور که شایسته است برای حل مشکلات کنونی بهره‌مند نیستیم، بلکه مسئولان مختلف در نهادهای مختلف آموزشی، انتظامی و حتی قوای سه‌گانه صرفاً از واژگان و ادبیات علم روان‌شناسی استفاده می‌کنند و اصل ماجرا را نادیده می‌گیرند. به کاربردن ناصحیح و نسنجیده‌ مفاهیم و واژگان روان‌شناسی نه‌تنها گرهی از مشکلات کنونی باز نمی‌کند، بلکه بر بی‌اعتباری و مشروعیت‌زدایی سیاست‌ها و واکنش‌های دستگاه‌های مرتبط می‌افزاید. از این رو جمعی از متخصصان سلامت روان نقدی بر سیاست‌ها و واکنش‌های سیاست‌گذاران و شخصیت‌ها و دستگاه‌های متولی دارند، انتقادها و هشدارهایی که اگر درست شنیده نشود، پیامدهای جبران‌ناپذیر فردی و جمعی در پی خواهد داشت که در آینده شاهد خواهیم بود. این اولین هشدار این گروه از کنش‌گران جامعه نیست و شاید آخرین هم نباشد.

در تازه‌ترین نوشتار تحلیلی متخصصان سلامت روان که امضای بیش از ۱۰۰۰ روان‌‌پزشک، روان‌شناس، مشاور و مددکار را دارد، مطالباتی جدی مطرح شده است که ارائه‌ آمار و اطلاعات دقیق از تمام کودکان و نوجوانان بازداشت‌شده و آن‌هایی که به کانون اصلاح و تربیت ارجاع شده‌اند از مهمترین آنها به شمار می‌رود.

متخصصان سلامت روان همچنین نسبت به پیامدهای مواجهه‌ دستگاه‌های ذی‌ربط با مدارس و دانشگاه‌ها هشدار داده‌اند:‌ از دست رفتن اعتماد و سرمایه‌ اجتماعی در نظام آموزشی، قضایی-انتظامی، رویارویی دانش‌آموزان با خشونت عریان، ترومای جمعی، انفعال و عصیان، پیامدهای خطرناکی هستند که نتایجی جز خشونت روزافزون و هرج‌ومرج در نظام آموزشی در پی نخواهد داشت.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی