| کد مطلب: ۴۵۷۳

مشکل عملکردهاست

سخنان آقای اسماعیلی، وزیر محترم ارشاد درباره سیاست دولت و این وزارتخانه نسبت به رسانه‌ها موجب تعجب شد، زیرا آن را با سعه‌صدر معرفی کردند و اینکه درنهایت مجبور ش

سخنان آقای اسماعیلی، وزیر محترم ارشاد درباره سیاست دولت و این وزارتخانه نسبت به رسانه‌ها موجب تعجب شد، زیرا آن را با سعه‌صدر معرفی کردند و اینکه درنهایت مجبور شده‌اند که روزنامه سازندگی را توقیف کنند. در این زمینه چند نکته لازم به ذکر است.
1. پیش از هر چیز مفهوم و مصداق سعه‌صدر را باید دانست. روزنامه‌های مستقل بطور مرتب درگیر ده‌ها شکایات از نهادهای رسمی هستند که عموم آنها حتی قابل طرح در مرحله بازپرسی هم نیست، چه رسد به دادگاه. به نظر می‌رسد که تهیه این شکایات به نوعی برون سپاری شده است و این نوعی از آزار رسانه‌ای است که هیچ‌یک از رسانه‌های منسوب به جناح حاکم دچار آن نمی‌شوند. واقعا در کدام مقطع از تاریخ ایران چنین هجمه بلاوجهی به مطبوعات صورت می‌گرفته است؟ شاید بگویند از طرف نهادهای دیگر است. این ظاهر ماجرا است زیرا مردم با کلیت پدیده‌ای به نام حکومت مواجه هستند و همه را در یک چارچوب تحلیل می‌کنند.
2. فرموده‌اند که برخورد ما ناشی از تسامح و سعه‌صدر است. خب! اگر چنین است، بفرمایید کدام کار و مطلبی خلاف واقع بود. یا چنین خطری ایجاد کرده که یک روزنامه با ده‌ها شاغل را توقیف کنید؟ اینکه مسئولان محترم از یک تیتر عصبانی شوند یک بحث است، ولی اینکه آن تیتر یا مطلب خلاف قانون یا مستوجب اعلام روزنامه باشد، بحث دیگری است. چرا صریحا مستندات بستن یک روزنامه را نمی‌دهید؟ اینکه بر طبق کدام ماده یا تبصره توقیف‌شده فرع بر مستندات آن است. اگر گوشت گران است، چه ربطی به روزنامه دارد؟ خب گران است. از کسانی که برای شما خرید می‌کنند بپرسید قیمت را به شما خواهند گفت.
3 تبعیض ریشه همه نابسامانی‌هاست. نگاهی به تیترهای روزنامه‌های دوران روحانی بیاندازید و ببینید دوستان شما چه تیترهای عجیبی می‌زدند که حتی مرزهای اخلاقی را هم در می‌نوردیدند، ولی هیچ‌کدام حتی تذکری هم نمی‌گرفتند، حالا چه شد که برای یک تیتر مربوط به گوشت این‌همه عصبانی شده‌‌اید؟
4. واقعا حجم مطبوعات و رسانه‌های رسمی منتقد در کل سبد رسانه‌های رسمی کشور چقدر است؟ با قاطعیت می‌توان گفت کمتر از یک درصد است. چگونه این یک درصد برای شما این همه مهم شده است؟ چرا از 99درصد در اختیار خود درست استفاده نمی‌کنید؟ آیا این رفتار نشانه ضعف و شکست نظام رسانه‌ای رسمی نیست؟

5. قبلا هم گفته‌ایم، نتیجه چنین رویکردی به نظام رسانه‌ای رسمی داخلی آن است که خط‌دهنده اصلی افکار عمومی، ماهواره‌های فرامرزی خواهند شد که تحت هیچ ضابطه‌ حقوقی‌ای قرار ندارند. متاسفانه چون نمی‌توانند کارهای درستی انجام دهند، علیه رسانه‌ها فعال شده‌اند.
6. آن روزی که خبر گوشت نوشته شد، دلار حدود 48هزار تومان بود، امروز به حدود 52 هزار تومان رسیده است، مطمئن باشید با این وضع قادر به حل هیچ مسئله‌ای نیستید و کشور را در شرایط بدی قرار می‌دهید. مشکل مطبوعات و رسانه‌های مستقل نیستند، مشکل عملکرد خودتان است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی