| کد مطلب: ۵۹۵۸

مهار تورم؛ محصول برنامه

اگر دولت محترم فقط بتواند تورم را نصف کند و نه حتی تک‌رقمی، و چند درصدی هم رشد اقتصادی ایجاد کند تا شعار امسال در ظاهر محقق شده باشد، باید خوشحال شویم. هرچند قو

اگر دولت محترم فقط بتواند تورم را نصف کند و نه حتی تک‌رقمی، و چند درصدی هم رشد اقتصادی ایجاد کند تا شعار امسال در ظاهر محقق شده باشد، باید خوشحال شویم. هرچند قول تورم یک رقمی و رشد 8 درصدی برنامه باید محقق شود ولی می‌دانیم که این کار از این دولت بر نمی‌آید، لذا توقع را حداقل می‌گیریم.
هنگامی که مقام رهبری شعار سال را «مهار تورم و رشد اقتصادی» اعلام کردند، رئیس‌جمهور در 5 فروردین دستور داد که وزارتخانه‌ها برنامه‌های پیشنهادی خود را برای مهار تورم ارائه دهند. همین آغاز معلوم شد که ره به جایی نمی‌سپاریم. زیرا مهار تورم یکی از وعده‌های اصلی آقای رئیس‌جمهور بود که در سال 1400 و 1401 محقق نشده بود، سهل است که خیلی هم بالا رفت که رهبری نظام شعار مهار آن را طرح کردند که اگر تورم تک‌رقمی می‌شد، نیازی به طرح این شعار نبود. پس رئیس محترم دولت باید برای اجرای آن برنامه می‌داشت نه اینکه منتظر اعلام شعار از سوی رهبری نظام باشد. اگر برنامه نداشتند چرا آن وعده را دادند؟ اگر داشتند، چرا انجام نشد؟ یا چرا نتایج معکوسی داشت؟ هفته پیش نیز گفته شد 65 اقدام و برنامه برای مهار تورم دارند. درحالی‌که تحقق این وعده مستلزم انجام چند اقدام مشخص است و نیازی به لیست کردن 65 اقدام نیست. به‌علاوه این اقدامات آیا در قالب بودجه کنونی است یا در نقض آن؟ اگر در قالب قانون بودجه است که جای بحثی نمی‌ماند باید انجام می‌شد، پس چرا سال گذشته وضع تورم در چارچوب همین قوانین بودجه بدتر شد؟ اگر در قالب قانون بودجه نیست، چگونه می‌خواهید آنها را اجرایی کنید؟
مسئله این است که مدیران اجرایی و غیراجرایی کشور درکی روشن از موضوع تورم، ابعاد آن، عوارض و خطرات آن برای جامعه ندارند. 5 سال پیاپی با تورم 40 تا 50 درصدی روابط افراد را دچار اختلال می‌کند. شخصیت آنها را عوض می‌کند. فقر و نابرابری را افزایش می‌دهد. همه اینها تبعات سیاسی و اجتماعی و روانی دارد، ولی ظاهرا کسی یا مرجعی، علاقه‌ای به پذیرش مسئولیت پاسخ به این موضوعات را ندارد. تاکید می‌کنیم که تورم در قالب جدید این چند سال بسیار خطرناک است. تجربه گذشته نشان داده است که دولت‌ها می‌توانستند آن را حول و حوش 20 درصد یا حتی کمتر مهار کنند، پس حتما ایرادی مهم در سیاست‌ها یا کارگزاران این سیاست‌ها وجود دارد که قادر به مهار آن نیستند. شاید هر دو مورد مشکل است، چراکه به هم مربوط هستند. آقای رئیس‌جمهور در ابتدای سال قول قطعی دادند که وضع تورمی فعلی را بی‌تردید مهار خواهند کرد. ولی توضیح ندادند که چرا در 20 ماه گذشته نتوانستند؟ به چه دلیل و براساس چه برنامه‌ای در انتخابات چنین وعده‌ای دادید؟ مهار تورم امری ارادی نیست که اراده کنیم و مهار شود. موضوعی برنامه‌ای است و واقعی و موثر بودن اراده‌ها را براساس آن برنامه‌ها می‌سنجند. بدون تغییرات اساسی در رویکرد سیاست خارجی و بدون انتخاب یک برنامه علمی اقتصادی و بدون انتخاب افراد کارآمد و توانمند، این هدف هیچ‌گاه محقق نخواهد شد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی