| کد مطلب: ۴۳۴۶

سیاستمداران

سیاستمداران

برزیل به جنگ اوکراین نمی‌پیوندد انتقاد ملونی از فرانسه نشست شورای امنیت برای سوریه

Luiz Inácio Lula da Silva

برزیل به جنگ اوکراین نمی‌پیوندد

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری برزیل به‌رغم فشار از سوی ایالات‌متحده، اعلام کرد که تسلیحات به اوکراین ارسال نخواهد کرد. داسیلوا در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «من نمی‌خواهم به این جنگ بپیوندم. من می‌خواهم این جنگ پایان پیدا کند.» داسیلوا اشاره کرد که در دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا بر لزوم ایجاد مجموعه‌ای از کشورها برای مذاکره بر سر صلح تاکید کرده است. رئیس‌جمهوری برزیل در این مصاحبه خاطرنشان کرد: «ما باید میانجی‌هایی پیدا کنیم که بتوانند با رئیس‌جمهوری روسیه بنشینند تا به او اشتباهش در مورد تهاجم به اوکراین را نشان دهند و ما باید به اوکراین نشان دهیم که آنها باید بیشتر مذاکره کنند تا ما این جنگ را پایان دهیم.» درحالی‌که واشنگتن به برازیلیا برای ارسال تسلیحات به اوکراین فشار آورده، جان کربی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شده است که آمریکا با وجود تلاش برای حمایت از اوکراین، به حاکمیت کشورهای دیگر مانند برزیل برای تصمیم گیری در این مورد احترام می‌گذارد.

giorgia meloni

انتقاد ملونی از فرانسه

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا اقدامات فرانسه پیرامون مسئله اوکراین به‌ویژه نشست اخیر بدون حضور دیگر سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا با رئیس‌جمهور اوکراین که تنها در آن آلمان حضور داشت را تهدید و خطری برای وحدت رویه اتحادیه اروپا در قبال کی‌یف دانست. نخست‌وزیر ایتالیا، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه را به علت میزبانی از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در پاریس که بدون حضور دیگر سران اتحادیه اروپا و تنها صدراعظم آلمان در آن شرکت داشت را متهم کرد که با این اقدام وحدت در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به‌مخاطره انداخته است. مکرون به همراه اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در یک شام فرانسوی-آلمانی چهارشنبه گذشته در پاریس و در آستانه نشست اتحادیه اروپا که اوکراین در آن خواستار تسلیحات بیشتری برای جنگ با اوکراین شده بود، با زلنسکی ملاقات کردند. نخست‌وزیر ایتالیا این اقدام فرانسه را مردود دانست.

51XcSI8BpkL

نشست شورای امنیت برای سوریه

همزمان با تداوم فراخوان‌های تسریع بازگشایی گذرگاه‌های مرزی اضافی با ترکیه برای رساندن کمک‌ها به زلزله‌زدگان سوریه، سفیران سوئیس و برزیل در شورای امنیت اعلام کردند، این شورا پس از ارزیابی نیازهای انسانی در سوریه، پیرامون وضعیت انسانی این کشور تشکیل جلسه خواهد داد. روزنامه العربی الجدید نوشت، قرار است مارتین گریفیث، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی از مناطق زلزله‌زده از جمله مناطق تحت کنترل مخالفان دمشق در شمال غربی سوریه بازدید کند. پاسکال برسویل، سفیر سوئیس در شورای امنیت به خبرنگاران گفت که سوئیس و برزیل، دو عضو غیردائمی مسئول پرونده بشردوستانه سوریه، خواستار تشکیل جلسه شورا «در اوایل هفته آینده» (دوشنبه به بعد) برای شنیدن ارزیابی مارتین گریفیث شدند. رونالدو کاستا فیلهو، سفیر برزیل در این شورا هم گفت، نیازها و سازوکارهای اضافی که ممکن است در شورای امنیت مطرح شود، به ارزیابی میدانی اوضاع کمک خواهد کرد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی