| کد مطلب: ۳۹۹۱

مدیران

مدیران

ورود بانک مرکزی به بازار ارز اولویت اول، کسری بودجه سرنوشت خودرو در بورس کالا

farzin mohamadreza

ورود بانک مرکزی به بازار ارز

این روزها خبرهایی در مورد ورود بانک مرکزی به بازار ارز شنیده می‌شود. محمدرضا فرزین، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «از امروز بانک مرکزی و صرافی‌ها اقدامات مشترکی در احیای ثبات اقتصادی در کشور انجام می‌دهند. بانک مرکزی زین‌پس به بازار آزاد ورود پیدا خواهد کرد و نرخ‌ساز خواهد بود.» وی پیش‌ از این نیز در برنامه‌ای تلویزیونی در این باره اعلام کرده بود که در بازار آزاد هم ورود می‌کنیم و برخلاف گذشته سعی می‌کنیم در این بازار هم نرخ‌سازی کنیم، چراکه هدف ایجاد ثبات ارزی در کشور است. رئیس کل بانک مرکزی روز یکشنبه هفته جاری گفته بود که در بخشنامه جدید از روز سه‌شنبه (چهارم بهمن) فرصت حضور جدیدی به صرافی‌ها داده‌ایم و به آنها گفته‌ایم به هر فرد می‌توانند تا ۵۰۰۰ یورو ارز بفروشند و اگر محدودیت سقف خرید برای صرافی‌ها تعیین کردیم، به دلیل این است که می‌خواهیم معاملات ارز به سمت عرضه مثبت باشد.

khandoozi

اولویت اول، کسری بودجه

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت در سال 1401 حدود 400 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشت و حالا باید این کسری بودجه را جبران کند. احسان خاندوزی، در ابتدای نشست خبری هفتگی با نمایندگان رسانه‌ها با بیان اینکه به دنبال شفاف‌سازی در بودجه کشور و اصلاح ساختار هستیم گفت: «افزایش میزان حقوق کارکنان دولت که در میانه سال اضافه شده بود و جزو قانون بودجه ۱۴۰۱ نبود و بعد از اصلاح قانون اضافه شد، رقمی را به‌عنوان هزینه جاری اضافه کرده که باید در مقایسه اعداد لایحه با اعداد قانون بودجه این دقت را در نظر داشته باشیم. احساس اینکه دولت در حال حرکت به سمت افزایش هزینه‌ها و انبساط بودجه است، ناشی از سوءبرداشت‌هاست. چون در شرایطی هستیم که اولویت اصلی دولت کنترل کسری بودجه، کنترل رشد نقدینگی و ایجاد ثبات در بازار دارایی‌هاست که در مجموع به مهار تورم کمک کند.»

danesh kazemi hamidreza

سرنوشت خودرو در بورس کالا

این روزها شورای رقابت، سازمان بورس و وزارت اقتصاد در حال جدل برای ادامه عرضه خودرو در بورس کالا هستند و مسئولیت تصمیم‌گیری در این مورد را به شورای عالی بورس سپرده‌اند. درحالی که عرضه خودرو در بورس کالا طبق روال ادامه داشت، روز گذشته رئیس شورای رقابت در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس کالا باید متوقف شود. حمیدرضا دانش‌کاظمی، عضو شورای عالی بورس از جلسه امروز شورا برای تصمیم‌گیری در مورد عرضه خودرو در بورس کالا خبر داد و گفت: «احتمالا با توجه به اینکه وزارت صمت هم عضو جلسه است، نماینده‌ای از این وزارت‌خانه در جلسه امروز حضور داشته باشد. در جلسه امروز نقطه‌نظرات وزارت صمت، سازمان بورس و همچنین نظرات بورس کالا شنیده خواهد شد. در این راستا مدیرعامل بورس کالا از طریق هیئت‌مدیره نامه‌ای تهیه کرده‌ و قرار است این موضوع بررسی شود.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی