| کد مطلب: ۴۳۷۶

فعالان خصوصی

فعالان خصوصی

پای لنگ لوازم خانگی واردات کم‌رمق خودرو افزایش 8 برابری قیمت نهاده

pazooki

پای لنگ لوازم خانگی

قرار بود ممنوعیت واردات به تولید داخل کمک کند، اما بازار لوازم خانگی داخلی کم‌رمق است. اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: «اخیرا 7 شرکت قیمت کالاهای خود را افزایش داده‌اند، اما هنوز لیست خود را اعلام نکرده‌اند یا در سازمان 124 نمی‌گذارند. برای نمونه یک شرکت از هفته گذشته 35 درصد بر قیمت کولر افزود تا نسبت به تابستان امسال افزایش قیمت 50 درصدی داشته باشد. چرا هیچ نهادی سراغ این شرکت نمی‌رود تا دلیل آن را جویا شود. اخیرا نیز چون شرکت‌ها نتوانستند افزایش قیمت داشته باشند، رو به اقدامات دیگر آورده‌اند. مثلا برخی شرکت‌ها درصد تخفیف خود یا هزینه حمل‌ونقل را حذف کرده‌اند. فروشندگان تمام اقدامات در راستای حمایت از تولید ایرانی را انجام داده‌اند، برای نمونه سر در واحد خود را تغییر داده یا خریدار کالاهای خارجی را ترغیب به خرید جنس ایرانی کردیم. اما این اقدامات به چه قیمتی شد؟ آیا رقابت عادلانه شد؟ الان یک ظرفشویی ایرانی زیر 19 میلیون تومان در بازار وجود ندارد، آیا با حقوق کارمندی می‌توان آن را خریداری کرد؟»

dadfar

واردات کم‌رمق خودرو

چندین ماه از صدور مجوز واردات خودرو می‌گذرد، اما براساس گزارش‌ها زیر 200 خودرو وارد کشور شده است. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: «خودروهای برقی یا هیبریدی با پایه برق را بیشتر وارد کشور کنیم تا مجبور نشویم سالی یک ماه به خاطر آلودگی هوا پایتخت را تعطیل و میلیاردها دلار به مردم ضرر وارد کنیم. طی 4 سال گذشته 148کشور دنیا 7 میلیارد دلار تجارت خودروهای کارکرده داشته‌اند. همه کشورها باتوجه به تولید کم خودرو در جهان از این روش استفاده می‌کنند، چه بهتر که ما هم در این مسیر ورود کنیم و با کمترین هزینه بتوانیم به خودروهای روز دنیا دسترسی داشته باشیم. واردات مرحله اول به‌شدت ضعیف و دیر انجام شد البته این را هم در نظر بگیریم موجودی خودروی صفر کیلومتر در خارج از ایران اندک است.»

nabipoor

افزایش 8 برابری قیمت نهاده

حذف ارز 4200 تومانی باعث شد تا قیمت نهاده برای مرغداران به شدت افزایش پیدا کند. ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار گفت: «مرغداران به ناچار، به استفاده از پودر گوشت به جای سویا رو آورده‌اند که آن نیز چون از ضایعات گوشت تهیه می‌شود، موجب کاهش کیفیت تخم‌مرغ شده و به‌نوعی تنها برای سیر کردن مرغ استفاده می‌شود. در حال حاضر تقاضا برای تخم‌مرغ به دلیل ارزان بودن نسبت به سایر پروتئین‌ها بالاست. قیمت آن نیز تقریبا 35 تا 36 هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد، درحالی‌که نرخ مصوب آن 39.5 هزار تومان است. با این شرایط، مطمئن باشید در سال‌های آینده امکان حیات برای بسیاری از واحدها وجود ندارد چون به‌شدت به نقدینگی نیاز دارند و تسهیلات بانکی نیز اخیرا 23 درصد شده است. پس از آزادسازی نرخ ارز و حذف ارز ترجیحی، قیمت نهاده‌ها 7 تا 8 برابر شد اما قیمت تخم‌مرغ از 22 هزار تومان به 36 هزار تومان رسید.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی