| کد مطلب: ۲۶۵۲

فعالان خصوصی

فعالان خصوصی

افت صادرات خشکبار فاجعه خدمات پس از فروش کمبود گازوئیل برای کامیونداران

hashemi khoshkbar

افت صادرات خشکبار

صادرات خشکبار به دنبال سیاست‌های تعرفه‌ای به یک‌سوم کاهش یافت. زین‌العابدین هاشمی دبیر اجرایی اتحادیه صادرکنندگان خشکبار با اشاره به تعرفه نیم‌درصدی و غیررقابتی شدن محصولات باغی گفت: «امسال خشکبار از سه میلیارد دلار صادرات سال گذشته به کمتر از یک میلیارد دلار رسیده است.» او درباره بهره‌وری و کاهش آب‌بری گفت: «نخست باید به سوی محصولات دارای این مزیت رفت که با توجه به بحران فعلی خشکسالی، کمترین آب‌بری را داشته باشند. محصولات خشکبار از آن جمله بوده که هر دو ماه یک‌بار به آبیاری نیاز دارند.» وی افزود: «براساس مطالعات انجام شده در وزارت جهاد کشاورزی محصولاتی مانند هندوانه، گوجه و… آب‌بر بوده و باید در این بخش اصلاحاتی انجام شود.» هاشمی در ادامه سخنان خود گفت: «با وجود مزیت‌های رقابتی خشکبار در حوزه صادرات سهم ایران در بازار جهانی در حال کاهش است و کشورهایی مانند آمریکا و ترکیه بازارهای خود را توسعه داده‌اند.»

dadfar mehdi

فاجعه خدمات پس از فروش

صنایع خودروسازی در به‌دست آوردن بازار موفق بودند، اما در نگه‌داشت آن نتوانستند کاری از پیش ببرند. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خاطرنشان کرد: «بحث خدمات پس از فروش در کشورهای هدف صادارتی ما به فاجعه نزدیک است. به‌عنوان مثال بعد از فروش خودرو دوگانه‌سوز به روسیه چه اتفاقی رخ داد؟ خریداران روسی خودروها را مقابل سفارتخانه ایران پارک کردند و شعار دادند، چراکه نتوانسیم به تعهد خود در زمینه سه سال فروش گاز مجانی عمل کنیم.» او با بیان اینکه از ابتدای سال بحث واردات خودرو از سوی وزارت صمت مطرح شد، گفت: «بانک مرکزی اعلام کرد به محض آغاز ثبت سفارش خودرو، ارز آن را تامین خواهد کرد، این در حالی است که وزارت صمت از آغاز ثبت سفارش‌ها خبر داده است؛ بین این دو گفته فاصله وجود دارد و باید منتظر بمانیم که چه پیش خواهد آمد.»

salehi homayoon

کمبود گازوئیل برای کامیونداران

در حال حاضر حدود 50 میلیون لیتر در روز نفت‌گاز توزیع می‌شود و این در حالی است که اگر بنادر فعال و کامیون‌ها در گردش باشند ممکن است مصرف تا 55 میلیون لیتر هم برسد. همایون صالحی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران اظهار داشت: «قبلا سوخت در جایگاه‌ها و مجاری عرضه سوخت به هر میزان که نیاز داشتند در اختیارشان قرار می‌گرفت. کامیون‌دار برای دریافت مازاد سهمیه مجبوراست به استان دیگر مراجعه کند و این یکی از مشکلات فعلی‌ است. یعنی ممکن است به یک جایگاه مراجعه کنند، سوخت نداشته و به جایگاه دیگری مراجعه کنند. اکنون برای هر جایگاه سهمیه‌ای در نظر گرفته و اگر جایگاه‌دار سهمیه روز خود را عرضه کند، ممکن است در مراجعات بعدی کامیون‌دار بدون سوخت بماند.» طی روزهای گذشته بسیاری از جایگاه‌داران با کبود سوخت و فراورده مواجه بودند که منجر به اعتراض کامیون‌داران به جایگاه‌دار و اپراتور می‌شد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی