| کد مطلب: ۴۳۲۳

بیش از ۱۱۰۰۰ نفر قربانی

بیش از ۱۱۰۰۰ نفر قربانی

اردوغان وعده داد که هیچ‌کس بی‌خانمان نخواهد ماند

اردوغان وعده داد که هیچ‌کس بی‌خانمان نخواهد ماند

تاکنون بیش از 11هزار نفر جان خود را به دنبال دو زلزله مهیب در آن سوی مرزها از دست‌ داده‌اند. هنوز امیدهای زیادی برای نجات‌ جان‌های دفع شده در تلی از آوار وجود دارد، اما در مناطق زلزله ترکیه و سوریه بیش از آنکه جان‌ها نجات یابد، از دست می‌رود و هر روز آمار جان باختن‌ها افزایش می‌یابد. عملیات امدادرسانی برای نجات قربانیان همچنان ادامه دارد. اگرچه در این میان شرایط برای بازماندگان نیز مناسب نیست.
با گذشت سه روز از وقوع دو زلزله قدرتمند به فاصله تقریبی 10 دقیقه بخش‌هایی از ترکیه و سوریه را لرزاند. زلزله اول با قدرت 7.8 ریشتر و زلزله دوم با قدرت 6.7 ریشتر اعلام شد. هنوز پس‌لرزه‌ها ادامه دارند. نگرانی برای تکرار مجدد با قدرت بیشتر زلزله نیز وجود دارد. در این میان به دلیل سرما بازماندگان زلزله از نظر روحی و شرایط زندگی، در وضعیت وخیمی به‌سر می‌برند. اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا با اعلام برگزاری کنفرانس کشورهای اهداکننده کمک به ترکیه و سوریه در ماه مارس در شهر بروکسل گفت: «ترکیه و سوریه می‌توانند روی کمک اتحادیه اروپا حساب کنند.» آدلاید مارچانگ مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت نیز هشدار داد: «نقشه کلی مناطق حادثه‌دیده حاکی از آن است که زندگی 23 میلیون تحت تاثیر قرار گرفت که 5 میلیون نفر از آنها آسیب‌پذیر هستند. زیرساخت‌های شهری و به‌طور بالقوه زیرساخت‌های درمانی و بهداشتی در سرتاسر منطقه حادثه‌دیده که عمدتا در ترکیه و شمال غرب سوریه بوده، آسیب دیده است.» این مقام سازمان جهانی بهداشت در ادامه هشدار داد که نیازهای برآورده نشده اصلی زلزله‌زدگان در سوریه قرار دارد.

وضعیت زلزله‌زدگان سوریه

بنابه‌خبر منتشرشده از خبرگزاری آناتولی شمار قربانیان زلزله در شهرهای حلب، ادلب، حماة، لاذقیه، طرسوس و رقه سوریه دست‌کم به 2 هزار و 802 نفر و آمار مجروحان نیز به 5 هزار و 35 تن رسید. خبرنگار العالم در دمشق گزارش داد: «طبق اعلام وزیر ادارات محلی، بیش از ۳۰۰ هزار خانواده آواره شده و آنها هم‌اکنون در فضای باز به‌سر می‌برند.» کمک‌های دولت سوریه و نهادهای مدنی در اختیار زلزله‌زدگان و آوارگان در حلب و لاذقیه قرار گرفته و سرپناه‌هایی برای آنها نیز تعبیه شده است.
براساس اخبار منتشرشده از رسانه‌ها کاروان‌های امدادی و محموله‌های کمکی از دیگر کشورها وارد خاک ترکیه شده‌اند. درحالی‌که در سوریه و در منطقه تحت کنترل مخالفان نبود امکانات کمک‌رسانی باعث کندی شدید عملیات امداد شده است. هرچند سازمان ملل از دولت سوریه درخواست کرد که «سیاست را کنار بگذارد» و دسترسی به مناطق زلزله‌زده تحت کنترل شورشیان در شمال غرب این کشور را تسهیل کند. المصطفى بن‌المليح، هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل در سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: «سیاست را کنار بگذارید و بگذارید کار بشردوستانه خود را انجام دهیم. ما نمی‌توانیم صبر کنیم و مذاکره کنیم. اگر منتظر مذاکره باشیم، خیلی دیر می‌شود.»
این در حالی است که رائد الصالح، مدیر سازمان خدمات شهری و امداد سوریه طی سخنانی گفت: «هزاران خانواده سوری بی‌خانمان شده‌اند و سازمان ملل در حد وظیفه خود نبوده و کمک‌های لازم را ارائه نکرده است. برای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان زلزله به کمک‌های فوری نیاز داریم.» او تاکید کرد: «شهرها و شهرستان‌های شمال غرب سوریه نیاز فوری به کمک دارند و با وجود گذشت سه روز از زلزله ویرانگر سوریه و ترکیه که هزاران کشته بر جای گذاشت، هیچ کمکی وارد شمال سوریه نشده است.» همچنین براساس خبر منتشرشده از خبرگزاری شفقنا، سید ابراهیم امین‌السید، رئیس شورای سیاسی حزب‌الله لبنان پس از دیدار با رافائل میناسیان، اسقف ارامنه کاتولیک فرانسه با تاکید بر اینکه زلزله ترکیه و سوریه، دورویی برخی کشورهای غربی، آمریکا و سازمان‌های مدعی حقوق بشر را آشکار کرد،‌ تاکید کرد: «اقدامات آن کشورها به‌خودی خود یک زلزله اخلاقی است و بر فقدان تمدن اخلاق دلالت می‌کند.»
براساس گزارش‌ها سومین هواپیمای حامل کمک‌های انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران به مردم زلزله‌زده سوریه، نیمه‌شب سه‌شنبه در فرودگاه حلب به زمین نشست. پیش از این هواپیمای حامل ۴۵ تُن کمک‌های دارویی، غذایی و بهداشتی بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران برای زلزله‌زدگان سوریه، ارسال شده بود. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز در گفت‌و‌گوی تلفنی با همتایان سوریه‌ای و ترکیه‌ای خود از آمادگی ایران برای کمک‌رسانی به مردم سوریه خبر داد.
به گزارش منابع رسمی پاکستان، بنا به دستور «شهباز شریف»، نخست‌وزیر این کشور، یک فروند هواپیمای حامل مواد غذایی و کمک‌های پزشکی برای سوریه امروز از فرودگاه بین‌المللی اسلام‌آباد عازم دمشق شد. سازمان مدیریت بحران ملی پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: چند فروند هواپیمای دیگر نیز در روزهای آینده کمک‌هایی را به سوریه منتقل می‌کنند و همزمان محموله‌های امدادی پاکستان از مسیر زمینی ترکیه به زلزله‌زدگان سوریه ارسال خواهد شد.

وضعیت زلزله‌زدگان ترکیه

رجب‌طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه شامگاه چهارشنبه اعلام کرد: «تعداد کشته‌های زلزله در این کشور به ۹ هزار و ۵۷ نفر رسیده است. تعداد مصدومان حادثه زلزله به ۵۲ هزار و ۹۷۹ نفر رسیده است و ۶ هزار و ۴۴۴ ساختمان‌ در اثر زلزله ویران شده است.» او در ادامه گفت: «وظایف سختی در پیش داریم و در شرایط سخت آب و هوایی با فاجعه بزرگی روبه‌رو هستیم که منطقه وسیعی را فرا گرفته است. دولت همه تلاش خود را با کمک سازمان‌های دیگر به منظور کاستن از تبعات و آثار زلزله ویرانگر به کار می‌بندد. ما با هتل‌هایی در آنتالیا و مرسین هماهنگی به‌عمل آورده‌ایم و آماده تامین همه مایحتاج هموطنان هستیم. شرکت‌های نفت و گاز اقدام به توزیع گاز به شهروندان و چادرها به‌منظور کاهش اثرات سرمای هوا خواهد کرد.»
رجب‌طیب‌اردوغان از اختصاص ۱۰ هزار لیر ترکیه در مرحله اول به هر خانواده آسیب‌دیده از زلزله هم خبر داد و افزود: «ما همه منابع خود را به منظور مقابله با آثار زلزله به کار خواهیم بست. دولت تمام توان خود را با شهرداری‌ها و اداره بلایا و حوادث غیرمترقبه بسیج می‌کند.»
بنابه‌گزارش‌های میدانی رسانه‌های خارجی پاسخ اولیه دولت اردغان به زلزله ویرانگر در نواحی جنوبی با اشکال مواجه است و زلزله‌زدگان از آهنگ بسیار کند فرارسیدن هیئت‌های نجات دلسرد و خشمناک بوده‌اند. اما اردوغان ضمن تأکید بر اینکه عملیات اینک به روال عادی بازگشته است، وعده داد که هیچ‌کس بی‌خانمان نخواهد ماند و در کمتر از یک سال این خرابی‌ها جبران می‌شود. این در حالی است که در بخش‌هایی از جنوب ترکیه افراد در هوای بسیار سرد زمستانی در پی یافتن سرپناه و غذا هستند و با نگرانی در میان آوار عزیزان‌شان را که احتمال می‌رود زیر خاک مدفون شده‌ باشند، جست‌وجو می‌کنند.
مریم اصلان، سخنگوی نهاد خیریه آکسفام در ترکیه، گفت: «سرما وجود دارد، اما زمان نیز به سرعت در حال گذشتن است. وقتی هوا سرد است، تلاش‌ها برای نجات بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.» او اضافه کرد: «هنوز مناطقی وجود دارد که مردم سعی می‌کنند با دستان‌شان آواربرداری کنند. تیم‌های امداد هنوز نتوانسته‌اند به همه جا برسند. این خیلی دشوار است. ما با زمان در حال مسابقه هستیم.»
به گزارش رویترز در آدانا، ابزارها و ماشین‌های سنگین در طول شب به کار گرفته شدند تا کسانی که در زیر تلی از آوارهای بتنی هنوز زنده هستند، بیرون بکشند. گاهی هم صدای «الله‌اکبر» به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد فردی زنده از زیر آوار بیرون کشیده شده است. در استان هاتای در جنوب این کشور نیز صدای یک زن از زیر کوهی از آوار شنیده شده است. به گفته فردی که در صحنه حضور دارد، افراد از زیر آوار درخواست کمک می‌کنند، ولی کسی به دادشان نمی‌رسد. همچنین زلزله‌های روز دوشنبه در ترکیه منجر به بالا آمدن سطح آب دریا و جاری شدن سیلاب در هاتای ترکیه شده است. مقامات ترکیه اعلام کردند که بالا آمدن سطح آب دریا منجر به آبگرفتگی خیابان‌ها و معابر در منطقه اسکندرون هاتای شده است.
مقامات و اقتصاددانان برآورد می‌کنند که زلزله‌های اخیر میلیاردها دلار بر مخارج لحاظ‌شده در بودجه ترکیه خواهد افزود و رشد اقتصادی را به میزان دو درصد کاهش خواهد داد. ترکیه که سال‌ها با تورم بالا و سقوط ارزش پول دست به گریبان بوده، اکنون با هزاران ساختمان ویران و آسیب‌دیده - شامل خانه‌ها و بیمارستان‌ها - و نیز جاده‌ها و زیرساخت‌های دیگری که متحمل صدمات شدید شده‌اند، رو‌به‌رو است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی