| کد مطلب: ۱۲۲۲

نگاه خارجی

نگاه خارجی

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

RS logo

راست افراطی سوئد علیه ایران

وب سایت Responsible Statecraft نوشت:کمپ «متحد علیه ایران هسته‌ای» ترکیب کاملی برای کنفرانس این هفته خود دارد. سه سناتور، دو سفیر خارجی و نیکی هیلی که بسیاری گمان می‌کنند در سال 2024 کاندیدای ریاست‌جمهوری خواهد شد، برای شنوندگان سخن خواهند گفت. اما یک نام در میان بقیه برجسته است: چارلی وایمرز، نماینده پارلمان اروپا از حزب راست افراطی دموکرات‌های سوئد . حزب وایمرز که شعار آن «سوئد را نگه دارید» است، به عنوان یک گروه راست افراطی و با الهام از نازی‌ها در اواخر دهه 1980 شروع به کار کرد و سپس تلاش کرد در سال‌های اخیر خود را به عنوان یک حزب راست میانه‌رو‌تر معرفی کند. رویکرد جدید این گروه به رشد چشمگیر آن کمک کرده است و منجر به عملکرد غیرمعمول و قدرتمندش در انتخابات پارلمانی اخیر شد که در آن، این حزب بیش از 20 درصد آرا را به دست آورد. اما ویلی سیلبرشتاین، که ریاست کمیته ضدیهودستیزی سوئد را بر عهده دارد، متقاعد نشده است که وایمرز ریشه‌های نازیسم خود را پشت سر گذاشته باشد. سیلبرشتاین به بی‌بی‌سی گفت: «اینکه آنها ممکن است تأثیر زیادی در سیاست سوئد داشته باشند، من را می‌ترساند. من نه‌تنها به اقلیت یهودی، بلکه به‌طور کلی به مهاجران فکر می‌کنم.» وایمرز آخرین مورد از یکسری بازیگران مشکوک است که کمپ «متحد علیه ایران هسته‌ای» و متحدانش به منظور ادامه استراتژی «فشار حداکثری» ایجاد کرده‌اند. این کمپ در سال 2019 رویدادی را برگزار کرد که در آن چند تن از اعضای مجاهدین خلق که ایالات متحده تا سال 2012 آن را یک سازمان تروریستی می‌دانست، در آن شرکت کرده بودند. البته وایمرز هرگونه ارتباطی با این سازمان را رد کرده است و حالا قصد دارد در نیویورک علیه ایران سخنرانی کند.

logo euronews bulgaria horizontal white on blue rgb 01 2

Translation is too long to be saved

استارلینک برای ایران؟

یورونیوز نوشت:«وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که می‌توان برخی تجهیزات اینترنتی ماهواره‌ای را به ایران صادر کرد و این نشان می‌دهد که ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس ممکن است برای ارائه خدمات باند ‌پهن ماهواره‌ای Starlink در این کشور به مجوز نیاز نداشته باشد. ماسک روز دوشنبه گفت که این شرکت خواستار معافیت از تحریم‌ها علیه ایران خواهد شد. ماسک در پاسخ به توئیتی در توئیتر نوشت: «استارلینک در این زمینه از تحریم‌های ایران درخواست معافیت خواهد کرد». توئیت ماسک جزئیات بیشتری در مورد برنامه‌های او ارائه نکرد، اما در زمانی منتشر شد که اعتراضات گسترده در ایران به مرگ یک زن در بازداشت پلیس در ایران آغاز شد. وزارت خزانه‌داری مشخص نکرد که آیا این مجوز برای برنامه‌های ماسک اعمال می‌شود یا خیر. برخی از افراد در توئیتر از ماسک خواسته بودند که ایستگاه‌های اینترنتی مبتنی بر ماهواره را ارائه دهد. دسترسی به رسانه‌های اجتماعی و برخی از محتواها در ایران به شدت محدود شده است. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری موسوم به اوفک، دارای مجوز طولانی‌مدتی است که «مجوز صادرات سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات مرتبط با ارتباطات از طریق اینترنت به ایران، از جمله برخی خدمات اتصال اینترنت درجه یک مصرف‌کننده و پایانه‌های ماهواره‌ای مصرف‌کننده مسکونی مجاز را صادر می‌کند. یکی از سخنگویان اوفک در بیانیه‌ای گفت: «اوفک از درخواست مجوزهای خاص برای فعالیت‌های حمایت از آزادی اینترنت در ایران استقبال می‌کند.» SpaceX قصد دارد به سرعت Starlink را گسترش دهد و شرکت‌های ارتباطات ماهواره‌ای رقیب از جمله OneWeb و Amazon. com Inc هنوز پروژه Kuiper را راه‌اندازی نکرده‌اند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن نیز در واکنش به درخواست ایلان ماسک گفته: «ایالات متحده در گذشته معافیت‌هایی را برای توانایی ارتباط مردم ایران در نظر گرفته است. این پرونده باید از طریق کانال‌های مناسب دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (اوفک) دنبال شود.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی