| کد مطلب: ۱۱۹۸

نگاه خارجی

نگاه خارجی

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

واکنش به مصاحبه رئیسی

روزنامه واشنگتن اگزماینر درباره مصاحبه سیدابراهیم رئیسی با شبکه سی‌بی‌اس نوشت:«ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، مطمئن نیست که آیا هولوکاست رخ داده است یا خیر. رئیس‌جمهوری در مصاحبه‌ای که در 60 دقیقه روز یکشنبه پخش شد و در آن سخنانی درباره مذاکرات بین ایالات متحده و ایران و احتمال ورود مجدد به توافق هسته‌ای ایران ارائه کرد، در صحت وقوع هولوکاست تردید کرد. رئیسی گفت:«وقایع تاریخی باید توسط محققان و مورخان بررسی شود. نشانه‌هایی وجود دارد که این اتفاق افتاده است. اگر چنین است، باید اجازه بررسی و تحقیق را بدهند.» رئیسی همچنین در این مصاحبه از اسرائیل و کشورهای عربی که این کشور را به رسمیت شناخته‌اند، انتقاد کرد. وقتی از او پرسیده شد که آیا از حق موجودیت اسرائیل حمایت می‌کند، توضیح داد: «ببینید! مردم فلسطین واقعیت هستند. این حق مردم فلسطین است. مردمی مجبور به ترک خانه و سرزمین خود شدند. آمریکایی‌ها از این رژیم دروغین در آنجا حمایت می‌کنند تا ریشه‌دار شود و در آنجا مستقر شود. کشورهای عربی که با عادی‌سازی روابط با اسرائیل موافقت کرده‌اند، همدست جنایات این رژیم هستند و از پشت به آرمان فلسطین خنجر می‌زنند.» جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که اظهارات رئیسی «تکان‌دهنده است و باید در سطح جهانی محکوم شود». دبورا لیپستاد، نماینده آمریکا در امر یهودی‌ستیزی، اظهارات رئیسی را «شکلی از انکار هولوکاست و نوعی یهودی‌ستیزی» خواند.

درخواست سازمان ملل از ایران

خبرگزاری فرانسه نوشت:«یک مقام ارشد سازمان ملل روز سه‌شنبه خواستار تحقیقات مستقل در مورد مرگ یک زن ایرانی شد که توسط پلیس اخلاق کشور بازداشت شده است. این در حالی است که مقامات ایران اعلام کرده‌اند در اعتراضاتی که در خصوص مرگ این زن صورت گرفته، چند تن را بازداشت کرده‌اند. مرگ این زن باعث شعله‌ور شدن اعتراضات در برخی نقاط ایران، از جمله پایتخت، تهران شده است. در تهران تظاهرکنندگان علیه دولت شعار می‌دادند و با پلیس درگیر شدند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که پلیس اخلاقی ایران گشت‌های خود را در ماه‌های اخیر گسترش داده است و زنان را به دلیل عدم استفاده صحیح از حجاب اسلامی، بازخواست کرده‌است. این گزارش می‌گوید فیلم‌های تاییدشده نشان می‌دهد که زنان به‌دلیل داشتن پوشش بیش از حد آزاد، به صورت‌شان سیلی زده شده، با باتوم کتک خورده و به داخل خودروهای پلیس پرتاب شده‌اند. همین گشت سه‌شنبه گذشته مهسا امینی 22ساله را بازداشت و به کلانتری منتقل کرد. مهسا در ساختمان کلانتری بیهوش شده و سه روز بعد درگذشت. پلیس ایران بدرفتاری با امینی را رد کرده و می‌گوید که او بر اثر سکته درگذشته است. مقامات ایران می‌گویند که در حال بررسی این رویداد هستند. نادا الناشیف، سرپرست کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، گفت: «مرگ غم‌انگیز مهسا امینی و اتهامات شکنجه و بدرفتاری باید به سرعت، بی‌طرفانه و به‌طور مؤثر توسط یک مقام صالح مستقل بررسی شود.» دولت ایران در مورد این بیانیه اظهارنظر نکرد اما قبلا از کار بازرسان سازمان ملل در بررسی مسائل حقوقی در این کشور انتقاد کرده است. پلیس هفته گذشته فیلمی از دوربین‌های مداربسته منتشر کرد که ظاهراً لحظه بی‌هوش شدن امینی را نشان می‌داد. اما خانواده او می‌گویند که او سابقه ناراحتی قلبی نداشته است. امجد امینی، پدرش، به یک وب‌سایت خبری ایران گفت که شاهدان شاهد هل دادن او به ماشین پلیس بوده‌اند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی