| کد مطلب: ۳۹۸۰

نگاه خارجی

نگاه خارجی

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

nbc news logo

رزمایش بزرگ آمریکا و اسرائیل

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا گفته که ایالات‌متحده و اسرائیل رزمایش نظامی مشترک گسترده‌ای را روز دوشنبه در اسرائیل آغاز کردند تا به دشمنانی مانند ایران نشان دهند که توجه واشنگتن از جنگ در اوکراین و تهدید چین برای بسیج یک نیروی نظامی بزرگ منحرف نشده است. این مقام با اشاره به تعداد بسیار زیاد هواپیماها، هماهنگی گسترده با نیروهای دفاعی اسرائیل و مولفه پیچیده شلیک مستقیم، گفت که رزمایش Juniper Oak 23 " مهمترین رزمایش بین ایالات‌متحده و اسرائیل تا به امروز است.
برای این رزمایش حدود شش هزار و 400 پرسنل آمریکایی به یک‌هزار و 100 پرسنل نظامی اسرائیلی ملحق شده‌اند و در مجموع 142 هواپیما در این رزمایش به کار گرفته شده است. از این تعداد، 100 هواپیما متعلق به ارتش ایالات‌متحده است، از جمله چهار بمب‌افکن B-52، چهار هواپیمای جنگنده F-35، 45 جنگنده F/A-18 Hornet و دو هواپیمای بدون سرنشین MQ-9 Reaper. شش کشتی آمریکایی، از جمله یک گروه ناو تهاجمی، و شش کشتی اسرائیلی نیز در این رزمایش شرکت کردند. ژنرال مایکل «اریک» کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده، گفت: «این رزمایش یک رزمایش مشترک با دامنه‌های گسترده است که قابلیت همکاری ما را در زمین، هوا، دریا، فضا و فضای سایبری با شرکایمان بهبود می‌بخشد. توانایی ما برای پاسخگویی به موارد احتمالی را افزایش می‌دهد و بر تعهد ما به خاورمیانه تأکید می‌کند.» این مقام ارشد دفاعی که با ان‌بی‌سی‌نیوز صحبت می‌کرد، با اشاره به تمرکز بر چین و حدود 100هزار نیروی آمریکایی در اروپا برای حمایت از ناتو و اوکراین گفت: «ما فکر می‌کنیم این تمرین نشان می‌دهد که می‌توانیم همزمان هم راه برویم و هم آدامس بجویم. ما هنوز ظرفیت مازادی داریم که بتوانیم به یکی دیگر از حوزه‌های مسئولیت با اولویت بالا منعطف شویم و تمرینی در این مقیاس انجام دهیم.» این مقام گفت که این رزمایش حول محور یک کشور خاص برگزار نمی‌شود، اما دشمنان منطقه‌ای ما مانند ایران به آن توجه خواهند کرد. این مقام گفت: «مقیاس این رزمایش به طیف وسیعی از سناریوها مرتبط است و ایران ممکن است استنباط‌های خاصی را از آن استخراج کند، اما معنی واقعی این رزمایش این است که توانایی ما برای انجام کارهایی در این مقیاس با اسرائیلی‌ها در برابر طیف وسیعی از تهدیدات مختلف را افزایش دهیم. اگر ایران مقیاس و ماهیت این فعالیت‌ها را ببیند و بفهمد ما قادر به انجام چه کاری هستیم، تعجب نمی‌کنم.»
برخلاف بسیاری از رزمایش‌های نظامی، این رزمایش همه‌جانبه است، به این معنی که شامل رزمایش‌های دریایی، زمینی، هوایی، فضایی و جنگ الکترونیک است. این رزمایش با یک تمرین شلیک مستقیم به اوج خود می‌رسد و حدود 82 تن مهمات واقعی در آن استفاده می‌شود و در عین حال سرکوب دفاع هوایی دشمن، انسداد راهبردی حریم هوایی و حمله الکترونیکی را شبیه‌سازی می‌کند. در این رزمایش ایالات‌متحده از چهار پرتابگر راکت HIMAR، بمب‌های هدایت‌شونده لیزری و موشک‌های کروز مخفی و با قابلیت مشاهده کم استفاده می‌کند به گفته این مقام مسئول، برنامه‌ریزی برای انجام تمرین‌هایی با این گستردگی معمولاً یک سال یا بیشتر طول می‌کشد، اما این مقدمات برگزاری این رزمایش به‌دلیل یک ظهور تهدید قریب‌الوقوع، در عرض چند ماه انجام شد. این مقام آمریکایی گفت: «این نشانه آن است که ما در زمانی که آشفتگی و بی‌ثباتی زیادی در منطقه وجود دارد، به حمایت از اسرائیل ادامه می‌دهیم و این رزمایش فرصتی است برای نشان دادن اینکه ایالات‌متحده و اسرائیل می‌توانند با هم در مقیاس بزرگ و در کوتاه‌ترین مدت همکاری کنند. این تمرین تا روز جمعه ادامه خواهد داشت. این رزمایش در حالی برگزار می‌شود که حضور نظامی ایالات‌متحده در منطقه فرماندهی مرکزی کمتر از دهه‌های گذشته است، که بخشی از آن به دلیل خروج نیروها از افغانستان در سال 2021 و باقی ماندن تعداد کمتری از نیروهای آمریکایی در عراق رخ داده است. درحالی‌که پنتاگون و فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا این کاهش نیرو را کم‌اهمیت جلوه می‌دهند، متحدان آمریکا در منطقه نگران هستند که ایالات‌متحده تعهدش به امنیت منطقه را کاهش دهد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی