| کد مطلب: ۴۵۴۷

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

پیچیده‌کردن موضوع هسته‌ای موضع آلمان علیه سپاه به کسی اسلحه نمی‌دهیم

mikhail olianov

پیچیده‌کردن موضوع هسته‌ای

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پی ادعای شبکه بلومبرگ درباره سطح غنی‌سازی در ایران، آن را عمل رایج رسانه‌های غربی تلقی کرده و با توجه به نزدیک بودن زمان برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که چنین اقداماتی عمدتا به دلایل سیاسی و پیچیده‌تر کردن اوضاع پیرامون ایران و برنامه هسته‌ای آن انجام می‌شود. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در گفت‌وگو با این خبرگزاری درباره ادعای شبکه بلومبرگ در گزارش اخیرش درباره سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران گفت: «متأسفانه مواردی مانند درز اطلاعات حساس به رسانه‌ها غیرمعمول نیست. این کار عمدتاً به دلایل سیاسی قابل درک، برای پیچیده کردن اوضاع پیرامون ایران و برنامه هسته‌ای آن انجام می‌شود؛ بنابراین، اکنون، منابع بلومبرگ تصمیم گرفته‌اند در آستانه نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اوضاع را گرم کنند. یا شاید علاوه بر این، لغو برنامه‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران در دستور کارشان است. رافائل گروسی بارها اهمیت چنین سفری را اعلام کرده است.»

annalena baerbock

موضع آلمان علیه سپاه

وزیر امور خارجه آلمان پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت که مبنایی قانونی برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اروپا وجود ندارد. آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در اظهاراتی در بروکسل درباره موضوع قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا گفت: «در حال حاضر، در اتحادیه اروپا مبنای قانونی برای قرار دادن سپاه پاسداران در این فهرست وجود ندارد.» اخیرا، پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا خواسته بود که نام سپاه پاسداران را در این فهرست قرار داده و تحریم‌های بیشتری علیه آن اعمال کند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در نشست پیشین شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا، در جمع خبرنگاران در این باره گفته بود: «نظرات جالب توجهی در این باره وجود دارد و موضوعی است که نمی‌توان بدون تصمیمی حقوقی، کاری درباره آن کرد. نمی‌توانیم بگوییم ما شما را تروریست می‌دانیم، چون از شما خوش‌مان نمی‌آید.» او تصریح کرد: «درباره موضوع تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران باز هم می‌گویم که این کار زمانی انجام‌پذیر است که دادگاهی در یکی از کشورهای عضو، حکمی حقوقی در این زمینه صادر کند. باید محکومیتی عینی و منسجم انجام شود؛ سپس در سطح اتحادیه اروپا بررسی می‌کنیم.»

irani mohammad

به کسی اسلحه نمی‌دهیم

سفارت ایران در کویت در واکنش به اظهارات اخیر کاردار سفارت آمریکا در خصوص صدور اسلحه ایرانی به روسیه تصریح کرد: «ایران، در جنگ اوکراین در کنار هیچ‌یک از طرفین جنگ نیست.» سفارت ایران تاکید کرد تهران هیچ‌گونه اسلحه‌ای به هیچ‌یک از طرف‌های درگیر جنگ در اوکراین نداده است. در این بیانیه آمده است که موضع ایران از همان آغاز بحران اوکراین واضح و شفاف بود؛ موضع ایران بر پایه حفظ حاکمیت اوکراین و لزوم حل درگیری از طریق کانال‌ها و راه‌حل‌های سیاسی و عدم حمایت از طرف‌های درگیر جنگ است. در بخشی از این بیانیه آمده است که تمام همکاری‌های ایران با کشورهای دیگر در زمینه دفاعی براساس حقوق و معاهدات بین‌المللی است و تهران از راه‌حل‌های سیاسی حمایت می‌کند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی