| کد مطلب: ۴۴۹۱

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

ادعای دریایی نتانیاهو ادعای رئیس‌جمهوری آذربایجان گفت‌وگو با تهران

netanyahu

ادعای دریایی نتانیاهو

نخست‌وزیر اسرائیل دیروز در جلسه کابینه‌ این رژیم ادعایی را درباره حمله انجام‌شده به نفت‌کشی مرتبط با یک میلیاردر اسرائیلی مطرح کرد. به گزارش رویترز، بنیامین نتانیاهو مدعی شد: «ایران، هفته گذشته، باری دیگر به یک نفت‌کش در خلیج‌فارس حمله کرده و باعث خدشه‌دار شدن آزادی دریانوردی شد». بنا بر این گزارش، پیش از این منابع مطلع دفاعی و امنیتی در منطقه مدعی شده بودند که این حمله از سوی ایران انجام گرفته است. تهران در حملات مشابه در سال‌های اخیر، این‌گونه اتهامات را رد کرده است. ادعای نتانیاهو علیه ایران در پی این مطرح می‌شود که شبکه خبری بی‌بی‌سی، اخیراً در گزارشی مدعی شد که کشتی تجاری کامپو اسکوئر، متعلق به شرکت کشتیرانی زودیاک، جمعه هفته گذشته ۲۱ بهمن(۱۰ فوریه) در دریای عرب (خلیج‌فارس) هدف حمله قرار گرفته است. یکی از خبرنگاران شبکه بی‌بی‌سی فارسی به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی و یک منبع بلندپایه نظامی در منطقه مدعی شد که «چند شناور و پهپاد ایرانی در حمله به کامپو اسکوئر به‌کار گرفته شده‌اند». نفت‌کش کامپو اسکوئر تحت پرچم لیبریا حرکت می‌کند، اما شرکت‌های کشتیرانی مرتبط با آن در انگلیس و یونان مستقر هستند. وزارت خارجه انگلیس در واکنش به این خبر گفت: «شناورها باید آزادانه و منطبق بر قوانین بین‌الملل اجازه حرکت داشته باشند. ما با متحدان بین‌المللی خود در حال همکاری برای روشن شدن واقعیت هستیم».

Ilham Aliyev

ادعای رئیس‌جمهوری آذربایجان

رئیس‌جمهوری آذربایجان در اظهاراتی مدعی دخالت ایران در ماجرای حمله به سفارت باکو در تهران شد. الهام علی‌اف، در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در جمع خبرنگاران ادعایی را در رابطه با حمله به سفارت جمهوری‌آذربایجان در ایران مطرح کرد و گفت که تشکیلات ایران پشت این ماجرا قرار داشته است. او مدعی شد که عدم دخالت سریع پلیس در ماجرا و این حقیقت که تلویزیون ایران به‌سرعت پس از بازداشت فرد ضارب با او مصاحبه کرده است، نشان می‌دهد که او از سوی تهران به سفارت فرستاده شده بود. علی‌اف در ادامه ادعاهای عجیب خود خواستار محاکمه کسانی شد که به‌گفته او ضارب را برای انجام این حمله تروریستی به سفارت جمهوری‌آذربایجان در تهران فرستاده بودند. جمهوری آذربایجان پس از وقوع این حمله که با انگیزه‌های شخصی انجام گرفته بود فعالیت سفارت خود در تهران را به‌حالت تعلیق درآورد و کارکنان و اعضای خانواده‌هایشان را از ایران خارج کرد.

Faisal bin Farhan

گفت‌وگو با تهران

وزیر خارجه عربستان مدعی استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین شد. فیصل‌ بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی مدعی شد که در گذشته نسبت به پهپادهای ایران هشدار دادیم و اکنون از این پهپادها برای ضربه زدن به اوکراین استفاده می‌شود. او گفت که با واشنگتن در برخی موضوعات اختلافاتی داریم و این امر برای همه مشهود است‌ اما در موضوع امنیت و ثبات منطقه همکاری می‌کنیم. وزیر خارجه عربستان در ادامه تأکید کرد که خواهان بازگشت ایران به توافق هسته‌ای هستیم اما این بازگشت باید با رویکردی جامع و با مشارکت کشورهای شورای همکاری خلیج(فارس) باشد. فیصل بن‌فرحان همچنین گفت که موضع عربستان در روابطش با تهران روشن است و ما در حال گفت‌وگو با این کشور هستیم.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی