| کد مطلب: ۴۴۶۵

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

دلیل توقف برجام مذاکرات، متوقف نشده آزادی شهروندان آمریکایی

john kirby

دلیل توقف برجام

یکی از مقامات ارشد کاخ سفید با تکرار ادعای کمک ایران به روسیه در جنگ اوکراین، وقفه در روند احیای توافق هسته‌ای را با این ادعا مرتبط دانست. جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در بخشی از گفت‌وگو با این شبکه، ادعای واشنگتن مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین‌ را تکرار کرده و گفت: «ایران با عرضه صدها پهپاد دارای قابلیت‌های مهلک به آنها (روسیه)، به‌طور مستقیم و قابل‌اثباتی به روسیه در این جنگ کمک می‌کند.» کربی با استناد به این ادعا گفت که آمریکا ایران را «پاسخگو خواهد کرد.» با توجه به وقفه چندماهه در روند احیای توافق هسته‌ای از طریق مذاکرات وین، کربی افزود: «بنابراین، موضوع توافق هسته‌ای (برجام) ایران در حال حاضر در دستور کار قرار ندارد.» اظهارات کربی در پی این مطرح می‌شود که اوکراین و دیگر متحدان غربی آن مدعی هستند که ایران با عرضه پهپادها به روسیه، از جنگ علیه اوکراین حمایت می‌کند. این ادعا از سوی ایران و مقامات روسیه رد شده است و آن را بی‌ارتباط با همکاری‌های نظامی دوجانبه خود دانسته‌اند. مقامات روسیه نیز تأکید کرده‌اند که این کشور از پهپادهای ساخت داخل در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

foad hosein

مذاکرات، متوقف نشده

وزیر خارجه عراق در گفت‌وگویی به آخرین تحولات پرونده هسته‌ای ایران و رایزنی‌هایش با مقامات ایرانی و آمریکایی و همچنین روابط بغداد با تهران و واشنگتن پرداخت. فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق که اخیراً در رأس هیئتی به واشنگتن سفر کرد و با مقامات این کشور دیدار و رایزنی کرد، در گفت‌وگو با شبکه رووداو در پاسخ به این سؤال که در دیدار با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مورد چه چیزی رایزنی کردید؟ گفت: «در خصوص روابط ایران و عراق نبود. رابرت مالی به‌عنوان یک دوست به دیدار من آمد و خواستار دیدگاهم در مورد اوضاع منطقه شد.» فؤاد حسین در پاسخ به این سؤال که آیا در این دیدار به پرونده هسته‌ای ایران پرداخته شد، گفت: «بله.» وزیر خارجه عراق در ادامه تأکید کرد: «وقتی که مسئول پرونده مذاکرات هسته‌ای با من دیدار می‌کند و وزیر خارجه ایران با من تماس می‌گیرد، بدانید که بدون‌شک ما در حال تبادل‌نظر در این باره هستیم. در یک‌ گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه ایران تبادل‌نظر کردیم.»

ned price 2

آزادی شهروندان آمریکایی

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادعای یک رسانه آمریکایی مبنی بر مذاکرات غیرمستقیم این کشور با ایران درباره تبادل زندانیان و آزادسازی اموال مسدودشده ایران را رد نکرد و گفت که واشنگتن همواره برای آزادی شهروندان خود تلاش می‌کند. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سؤالی درباره سفر راب مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران به عمان گفت در دیدارهای خود در عمان در مورد مسائل مربوط به ایران گفت‌وگو کرده است. او گفت: «همان‌طور که می‌دانید راب مالی فرستاده ویژه برای ایران است؛ بنابراین می‌توانید تصور کنید که تمام تعاملات او در درجه اول روی ایران متمرکز خواهد بود. با توجه به نقش مهمی که عمان در کمک به حل چالش‌ها، کمک به پر کردن شکاف‌ها ایفا کرده است، این کشور نقش بسیار مفید و مهمی در تصمیم ایران برای آزادی باقر نمازی نیز ایفا کرد. آنها از بخشی از تلاش‌های طولانی‌مدت ما برای آزادی همه زندانیان و کمک به آزادی باقر نمازی در ایران حمایت کردند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی