| کد مطلب: ۴۲۲۰

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

موضع‌مان با اروپا یکی نیست ترامپ برجام را نابود کرد اهمال و کوتاهی نداریم

Benjamin Netanyahu

موضع‌مان با اروپا یکی نیست

نخست‌وزیر اسرائیل دیروز گفت که مواضع این رژیم و کشورهای اروپایی در قبال ایران یکی نیست‌. بنیامین نتانیاهو که اخیراً در سفر به فرانسه با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور درباره ایران و برنامه هسته‌ای آن رایزنی کرد، در جلسه کابینه‌اش گفت، اروپا در زمینه مبارزه با دستیابی ایران به یک سلاح اتمی، هم‌سوتر شده است. به‌رغم اینکه مقامات ایران تأکید کرده‌اند، تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی کشور ندارد، نتانیاهو با اشاره به سفرش به فرانسه گفت: «باید بگویم که در کانون گفت‌وگوی ما هدف مبارزه با تلاش‌های ایران برای رسیدن به یک سلاح اتمی و زرادخانه‌ای اتمی قرار داشت.» او با گفتن اینکه مواضع رژیم صهیونیستی و فرانسه در قبال ایران، امروز هم‌سوتر شده است، ادعا کرد که این موضوع به‌طور کلی، درباره اروپا هم صدق می‌کند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی افزود: «هنوز مواضع‌مان یکی نیستند اما نزدیک‌تر شده‌اند.»

Josep Borrell

ترامپ برجام را نابود کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتقاد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای تأکید کرد، برجام هنوز نمرده است.. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با یک رسانه اسپانیایی‌زبان خاطرنشان کرد که برجام هنوز نمرده است. بورل در مصاحبه اختصاصی خود با columnadigital در پاسخ به سؤالی درباره سرنوشت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اظهار داشت: «خود این توافق که به‌معنای عدم تبدیل شدن (ایران) به یک قدرت هسته‌ای در ازای مشارکت این کشور در تجارت بین‌الملل و به‌ویژه صادرات نفت بود، به‌طور عملی بازسازی شده بود.» او ادامه داد: «ترامپ بدون هزینه آن را نابود کرد. اگرچه توافق به‌درستی کار می‌کرد، اما (ایالات‌متحده) از آن خارج شد. پس از آن، توافق عملاً به پایان رسید؛ هرچند پس از آن امکان رسیدن به نقطه پایان وجود نداشت. اکنون نیز ایران وارد شرایطی شده است که دستیابی به هر نوع توافقی را بسیار دشوار می‌کند.» بورل افزود: «برجام نمرده است اما بستگی به من دارد که تلاش کنم آن را زنده نگه دارم. این را می‌دانم و هر روز با خود این موضوع را تکرار می‌کنم که اتفاقاتی که در ایران می‌افتد، کار را بسیار دشوارتر کرده است.»

Bagheri

اهمال و کوتاهی نداریم

علی باقری‌کنی، معاون وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با پرس‌تی‌وی گفت: «موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها که در دولت کنونی کشورمان از ابتدا ادامه پیدا کرد و تا به امروز ادامه دارد، در چارچوب خطوط قرمز کشورمان و با هدف استیفای منافع و حقوق ملت ایران ادامه دارد و ایران همواره در قالب آن جدیت داشته است. ایران همچنان در این مذاکرات جدیت دارد؛ با این حال، آنچه البته به‌صورت خاص مورد تأکید دولت و مقام معظم رهبری نیز بوده، این است که سرنوشت کشور نباید به مسئله مذاکرات گره بخورد. بااین‌حال، مذاکرات بخش مهم سیاست خارجی دولت را شکل داده و شکل می‌دهد و هیچ اهمال و کوتاهی در مسیر مذاکرات از سوی دولت کشورمان مشاهده نمی‌کنیم. خودِ آقای رئیس‌جمهور به‌صورت جدی پیگیر مسئله مذاکرات است.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی