| کد مطلب: ۴۱۹۳

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

سفر شمخانی به روسیه بیانیه آمریکا و تروئیکای اروپایی احتمال قطع رابطه با ایران

Shamkhani 2

سفر شمخانی به روسیه

نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان از سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه طی روزهای آتی خبر داد. ضمیر کابولوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان روز شنبه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی برای دیداری چندجانبه با محوریت افغانستان به میزبانی روسیه به مسکو سفر می‌کند. وی همچنین عنوان کرد که وضعیت امنیتی در ایران در پی حمله پهپادی در اصفهان در دستورکار گفت‌وگوها با علی شمخانی نیست.

Flag of Europe

بیانیه آمریکا و تروئیکای اروپایی

آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک به گزارش اخیر آژانس اتمی در خصوص مغایرت در پیکربندی دو آبشار سانتریفیوژ در نیروگاه فردو با آنچه ایران پیش‌تر اعلام کرده بود، واکنش نشان دادند. در بیانیه مشترک آمریکا و تروئیکای اروپایی آمده است: «ما دول فرانسه، آلمان، انگلیس و ایالات‌متحده متوجه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص اینکه ایران تغییرات اساسی در پیکربندی برخی از سانتریفیوژهایش بدون اطلاع پیشین به آژانس اتمی اعمال کرده، شده‌ایم. این سانتریفیوژها اورانیوم غنی‌سازی‌شده با خلوص ۶۰ درصد تولید می‌کنند و در نیروگاه غنی‌سازی فردو واقع هستند.» در ادامه بیانیه نوشته شده است: «همان‌طور که آژانس عنوان کرده است، اعمال تغییرات با تعهدات ایران ذیل توافق پادمانی لازم عدم اشاعه هسته‌ای مغایر نیست. عدم اطلاع‌رسانی لازم باعث تضعیف توانایی آژانس اتمی در شناسایی به‌موقع مسائل در تأسیسات هسته‌ای ایران می‌شود. تغییر جدید گزارش‌شده در پیکربندی آبشار سانتریفیوژ استفاده‌شده در ساخت اورانیوم نزدیک به سطح سلاح، باعث تضعیف لزوم تعهد گزارش‌دهی پادمانی ایران و همچنین تضعیف پذیرش بررسی‌های پادمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لازم می‌داند، می‌شود.» این چهار کشور در بیانیه خود آورد‌ه‌اند: «ادعای ایران مبنی بر اینکه این اقدام به‌اشتباه انجام گرفته است، کافی نیست. ما اقدامات ایران را مبنی بر گزارش‌های بی‌طرف و عینی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قضاوت می‌کنیم و نه با هدف اعلام‌شده از سوی ایران».

Dmytro Kuleba

احتمال قطع رابطه با ایران

وزیر امور خارجه اوکراین در گفت‌وگویی با تکرار ادعای حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین، گفت که قطع روابط دیپلماتیک با ایران، به رفتار تهران به‌ویژه در زمینه جنگ اوکراین بستگی دارد. دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در گفت‌وگویی با شبکه بی‌بی‌سی با تکرار ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین از طریق عرضه پهپادهای جنگی به آن کشور، گفت که احتمال قطع روابط دیپلماتیک با ایران به «رفتار» تهران، به‌ویژه در زمینه حمله روسیه به اوکراین بستگی دارد. کولبا افزود: «این تصمیم هر موقعی ممکن است با رئیس‌جمهور در میان گذاشته شود و موضوعی است که در حال حاضر مطرح است.» وزیر امور خارجه اوکراین درباره روابط کشورش با ایران گفت: «ما از گذشته تاکنون لطمه‌ای به ایران نزده‌ایم. آنها شروع کردند به عرضه پهپادهای کامیکازه به روسیه و از خطوط قرمز عبور کردند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی